گزارش

بازدید هنرجویان دبیرستان هنر و علوم انسانی تورین از موزه دکتر طاهر صباحی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور 

صبح روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ جمعی از دانش آموزان و اساتید دبیرستان هنر و علوم انسانی شهر تورینو از موزه فرش دکتر سید طاهر صباحی بازدید کردند.

دکتر طاهر صباحی با اعتقاد به اهمیت آشنایی علاقه مندان و دانش آموزان با داشته‌های تاریخی و فرهنگی شرق به ویژه فرهنگ غنی ایران و قالی ایرانی از این گروه سی نفره استقبال و شخصا جزئیات و ارکان اساسی قالی را برای آنها در حین بازدید شرح و توصیف کرد.

 

 

صباحی با اجرای برنامه های به روز و مداوم موزه بر این باور است که این اقدام باعث می‌شود قالی و فرهنگ و تمدن غنی و کهن ملت ایران در عوض ماندن در انبارها، در معرض دید علاقه‌مندان و به ویژه نسل جوان قرار بگیرد و به ایشان اجازه‌ میدهد تا از همین نکات ظریف و مهم بررسی و پژوهش‌های آکادمیک خود را به سطح بالاتری ارتقاء دهند.

 

در این بازدید دانش آموزان با انواع قالیهای دستباف شرقی، طرح ها و نقوش سنتی قالی، مواد رنگزای بکار رفته برای رنگرزی و تکنیک های بافت قالی آشنا شدند. دکترصباحی در این بازدید مراحل مختلف تولید قالی را برای آنها شرح داد و دانش آموزان را با نقوش مختلف، تکنیک‌ها، موادِاولیه، ابزار بافندگی و نقشه پراکندگی قالی مشرق زمین آشنا کرد.

موزه قالیباف در شهر تورینو در شمال شرقی ایتالیا از سال 1993 شروع به چمع آوری انواع بافته های پرزدار، گلیم و دیگر بافته های تخت از جمله ظرف بافته های، خورجین، روزینی، نمکدان و انواع تسمه و نوارهای دور چادر و البسه قدیمی از مردم ایران و ترکیه و آسیای شرق نموده که منبعی غنی تحقیق برای پژوهشگران و هنردوستان به شمار می‌آید. این مجموعه با بیش از هزار تخته دسته بندی شده در هفده گروه، هر شش ماه با آرایشی جدید بخشی از گنجینه آثار خود را برای علاقمندان به نمایش می گذارد.

نمایشگاه هایی پیرامون "بافته های ترکمن ها و سایر ممالک هم جوار"، "کلکسیون جل های اسب و شتر"، "سفره و نمکدان"، "سوزنی" و "قالی بافی کرمان با چند پته و سوزنی کرمان" و "گلیم های شرقی" که همه انها قدیمی و انتیک به شمار می ایند از جمله نمایشگاه هایی است که تاکنون در این موزه ارایه گردیده است.

هم اکنون کلکسیون "قالی های قفقاز؛ از اذربایجان، ارمنستان و گرجستان" برای بازدید دایر است.

موزه دکتر طاهر صباحی، در شهر تورینو، از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنردوستان به شمار می‌آید این موزه  علاوه بر نمایش قالی‌های نفیس ابریشمی که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می کند، با بیش از هزار تخته از شاهکارهای قالی ایران و سایر مراکز مهم قالیبافی مشرق زمین، از جمله ترکیه، قفقاز، ترکستان، ایران (کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان و...) و جز آن‌ها، که بطور متناوب در تالار موزه به معرض نمایش گذاشته می‌شود، یکی از مراکز فعال نمایش و پژوهش دستبافته های شرقی و ایرانی در ایتالیاست.

حضور مستقیم دکتر صباحی به عنوان قالی شناس و پژوهشگر دستبافته ها در این موزه، خود فرصت مغتنم دیگری است که پژوهشگران و علاقمندان بتوانند از حاصل چند دهه مطالعات و بررسی های میدانی او در زمینه دستبافته های شرقی بهره ببرند. هم ازین رو است که در طول سال، افراد، مراکز و موسسات فعال در حوزه های مردم شناسی، تاریخ و هنر، خصوصا هنر دستبافته ها، برای بهره مندی از این فرصت از موزه دکتر طاهر صباحی بازدید به عمل می آورند.

این مکان سال هاست که بدلیل امور پژوهشی، محل مراجعه سرشناس ترین پژوهشگران و مولفان هنر قالیبافی از کشورهای مختلف بوده و تحقیقات و دستاوردهای پژوهشی آنان در مقالات متعدد فصلنامه "گره" منتشر گردیده است.

دکتر طاهر صباحی علاوه بر تألیف کتاب‌ها متعددی به زبان‌های ایتالیایی، آلمانی، فرانسه و فارسی در سال ۱۳۷۲ اقدام به انتشار فصلنامه‌ی بین المللی قالی و دست‌بافته‌ها با عنوان «گره» به زبان ایتالیایی و انگلیسی کرد که این فصل‌نامه طی بیست سال در ۵۳ شماره به چاپ رسید.

 


با تشکر ویژه از روبرتو مارونجیو (Roberto Marongiu)،
مدیر داخلی موزه دکتر صباحی، برای ارسال خبر و تصاویر 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.