گزارش

گزارش تصویری بازدید پژوهشگران فرش از موزه دکتر طاهر صباحی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به گزارش سرویس اخبار خارجی کارپتور- به نقل از روابط عمومی موزه دکتر صباحی در تورینو، صبح روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ گروهی از محققین و پژوهشگران قالی‌های ایرانی با هماهنگی‌ قبلی از موزه دکتر طاهر صباحی بازدید کردند. این گروه از متخصصین و اعضای انجمن BSOT که از کشورهای اروپایی نظیر بلژیک، آلمان، اتریش و فرانسه هر ساله به منظور ارتقاء دانش و اندوخته‌های خود به نقاط مختلف دنیا  سفر می کنند، امسال نیز همانند سال‌های پیش خواستار بازدید اختصاصی از این موزه شدند. دکتر سید طاهر صباحی ضمن قبول درخواست ایشان به گرمی از آنها استقبال نموده و شخصا مخزن و گالری موزه و کتابخانه‌ی گالری صباحی را برای محققین شرح و توصیف کرد.

دکتر طاهر صباحی در طول بازدید با تاکید بر اهمیت فرهنگی و مردم شناسانه‌ی قالی و نمادهای آن از بازدیدکنندگان دعوت کرد تا علاوه بر بررسی تکنیک‌های بافت، گره، رجشمار و نوع پرزهای قالی به محتوی انتزاعی قالی و مفهوم نقش‌های آن نیز توجه لازم را اختصاص دهند. با در نظر گرفتن چنین هدفی دکتر صباحی صبورانه برخی از نقش‌های نمادین، مانند نقش دُم جُنبانک، که نشانگر ویژگی های منطقه‌ای و فرهنگی است را برای ایشان به دقت تحلیل کرد. وی خاطر نشان ساخت، ایران را می‌توان قلب هنری و پایتخت قالی جهان نامید و در این میان بی شک موزه‌ها با گنجینه ارزشمند خود مورد توجه خاص پژوهشگران و دوستداران هنر قرار دارند و می‌بایست مکرر مورد بازدید قرار گیرند.

در ادامه دکتر طاهر صباحی توضیحاتی پیرامون تاریخچه‌ قالی‌های شرقی و اهمیت آن‌ها بر سایر دست‌بافت‌ها در تحقیقات علمی ارائه نمود. محققین ضمن بازدید از مجموعه‌ی شخصی و سایر قسمت‌های گالری، با دستاوردها و فعالیت‌های ۶۰ ساله ایشان آشنا شدند. این بازدید در قالب کارگاهی با عنوان "مرور دست بافت‌های شهری و عشایری و تکنیک‌های بافت" برگزار شد، که بسیار مورد توجه و تمجید شرکت‌کنندگان قرار گرفت. همچنین در همین بازدید نشستی علمی با موضوع چگونگی حفظ و رفوی آثار تاریخی و ارزش‌های قالی شناسی برگزار شد. در پایان پس از پذیرایی، به محققین یک جلد کتاب "جاجیم‌های شاهسون'' به عنوان پیشکشی از طرف موزه دکتر طاهر صباحی، اهدا شد.

موزه دکتر طاهر صباحی، در شهر تورینو، از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنردوستان به شمار می‌آید این موزه علاوه بر نمایش قالی‌های نفیس ابریشمی که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، با بیش از هزار تخته از شاهکارهای قالی ایران و سایر مراکز مهم قالیبافی مشرق زمین، از جمله ترکیه، قفقاز، ترکستان، ایران (کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان و...) و جز آن‌ها، که بطور متناوب در تالار موزه به معرض نمایش گذاشته می‌شود، یکی از مراکز فعال نمایش و پژوهش دستبافته‌های شرقی و ایرانی در ایتالیا است.
حضور مستقیم دکتر صباحی به عنوان قالی شناس و پژوهشگر دستبافته‌ها در این موزه، خود فرصت مغتنم دیگری است که پژوهشگران و علاقمندان بتوانند از حاصل چند دهه مطالعات و بررسی‌های میدانی او در زمینه دستبافته‌های شرقی بهره ببرند. هم از اینرو است که در طول سال، افراد، مراکز و موسسات فعال در حوزه‌های مردم شناسی، تاریخ و هنر، خصوصا هنر دستبافته‌ها، برای بهره مندی از این فرصت از موزه دکتر طاهر صباحی بازدید به عمل می‌آورند.

این مکان سال‌ها است که بدلیل امور پژوهشی محل مراجعه سرشناس ترین پژوهشگران و مولفان هنر قالیبافی از کشورهای مختلف بوده و تحقیقات و دستاوردهای پژوهشی آنان در مقالات متعدد فصلنامه "گره" منتشر گردیده است. دکتر طاهر صباحی علاوه بر تألیف کتاب‌ها متعددی به زبان‌های ایتالیایی، آلمانی، فرانسه و فارسی در سال ۱۳۷۲ اقدام به انتشار فصلنامه‌ی بین‌المللی قالی و دست‌بافته‌ها با عنوان «گره» به زبان ایتالیایی و انگلیسی کرد که این فصل‌نامه طی بیست سال در ۵۳ شماره به چاپ رسید.

نفر اول سمت راست تصویر بالا: محمدرضا بنکدار از اعضای انجمن

 


با تشکر ویژه از روبرتو مارونجیو (Roberto Marongiu
مدیر داخلی موزه دکتر صباحی، برای ارسال خبر و تصاویر 

 

برای بازدید از صفحات ویژه "موزه دکتر طاهر صباحی" اینجا کلیک کنید

 


انجمن BSOT انجمنی تخصصی با نام اصلی
Bundesverband der Sachverständigen für orientalische, handgeknüpfte Teppiche und Flachgewebe e.V. 

یا " انجمن فدرال ارزیابان فرش های شرقی، دستباف و بافت های تخت " است.

BSOT  در سال 1976 تأسیس گردید و به انجمنی با اهمیت و شناخته شده در کل صنعت فرش شرقی تبدیل شد. این انجمن اکنون بین المللی است و دارای اعضایی از آلمان، اتریش، هلند، سوئیس و عضویت افتخاری در ایتالیا، انگلیس و ایران است.
گفتنی است؛ دکتر رازی حجازیان، سید رضی آقا میری، محمد تهرانی، علی اکبر طبیبی، ابوالفضل فرهاد خوشفر، محمدرضا بنکدار، رضا ذوالانواری و دکتر طاهر صباحی از اعضای نام آشنای این انجمن هستند.

اعضای هیئت مدیره انجمن در زمان تنظیم این خبر:
فرانتس تن ایکلدر، رئیس اول
استفان درچسل، رئیس دوم
گئورگ برگرفورث، خزانه دار
استفان درچسل، دبیر

این انجمن در حال حاضر متشکل از اعضای مختلفی از قالی شناسان اروپایی  فعال در زمینه ی قالی و منسوجات در کشورهای مختلف است که از طریق این انجمن با یکدیگر در ارتباط بوده و برای به روز رسانی اطلاعات خود از گالرهای تخصصی فرش کشورهای مختلف بازدید می کنند. محل اصلی این انجمن در شهر کلن در کشور آلمان است.

اطلاعات تماس انجمن:
Geschäftsstelle BSOT
Severinstr. 235-239
50676 Köln
Tel.: 0221 29 49 45 42
Fax: 0221 29 49 45 44
E-Mail: bsot@ten-eikelder.de

وبسایت انجمن:
https://www.bsot.de/

آدرس انجمن در نقشه گوگل: 
https://goo.gl/maps/mRWaJ3dUbEBbyq5B7

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • نام کامل این انجمن چیست؟ اعضای انجمن BSOT چه کسانی هستند؟ این انجمن کجاست و در چه زمینه ای فعالیت می کند؟

    • سرکار خانم شکری سلام بر شما. با سپاس از دقت نظر شما. اطلاعات مورد نظر سرکار عالی به ادامه خبر اضافه شد.

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.