گزارش

رییس مرکز ملی فرش ایران: صنعت فرش کشور از هوش مصنوعی بهره می‌گیرد

رییس مرکز ملی فرش ایران: اکنون فناوری نوین وارد صنعت فرش کشور شده و شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها و خانه‌های خلاق در این زمینه ایجاد و هوش مصنوعی در این صنعت به کار گرفته شده است.

فرحناز رافع روز پنجشنبه در مراسم پایانی پانزدهمین المپیاد ملی فرش ایران در مشهد افزود: در این راستا مجوز راه اندازی مرکز رشد تخصصی فرش در پارک علم و فناوری قم دریافت شده و بزودی فعالیت خود را آغاز می کند که امیدواریم با راه اندازی این مرکز بخش تجاری سازی صنعت فرش نیز در زنجیره تولید آن مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به ورود خلاقیتها و فناوری نوین به عرصه صنعت فرش کشور در المپیاد ملی فرش ایران در سال جاری رشته "خلاقیت و نوآوری" نیز به چهار رشته دیگر آن اضافه شد و علاوه بر ۲۱ برنده در پنج رشته طراحی، رنگرزی، بافت و مرمت فرش پانزدهمین دوره از این المپیاد، پنج برنده نیز در رشته خلاقیت و نوآوری خواهیم داشت.

رییس مرکز ملی فرش ایران، شرکت کنندگان و برندگان المپیاد ملی فرش ایران را سفیران فرهنگی و اقتصادی این هنر- صنعت برای استان محل زندگیشان بویژه برای جوانان حوزه های دانش آموزی و دانشجویی ذکر و بیان کرد: از این سفیران درخواست می شود که نسبت به راه اندازی خانه های خلاق در شهر یا روستای محل زندگی خود اقدام کنند تا جوانان جذب این رشته شده و هنر - صنعت فرش که هویت ملی هر ایرانی است به رشد اقتصادی لازم دست یابد.

وی تاکید کرد: در واقع المپیاد فرش محل حضور نام آوران فرش ایران است که آوازه آن را به کل جهان تسری می‌دهند.

رافع  اظهار داشت: ایران را در جهان به نام فرش دستباف می‌شناسند، امیدواریم بتوان المپیاد فرش ایران را بین‌المللی کرد، برای نخستین بار نیز نمایشگاه‌هایی با حضور همسران مقامات ارشد کشور ویژه فرش دستباف برپا شد تا از این طریق بتوان زمینه توسعه تولید فرش به عنوان دیپلماسی فرهنگی، اقتصادی و هنری و توسعه صادرات آن را فراهم کرد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: پانزدهمین دوره المپیاد ملی فرش دستباف با همکاری مرکز ملی فرش ایران، ادارات کل صمت و آموزش و پرورش از ۲۲ استان کشور از  ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در دانشگاه خیام مشهد برگزار شد.

امیررضا رجبی اظهار داشت: المپیاد علمی و مهارتی فرش دستباف به مدت سه روز و به میزبانی مشهد در دو بخش دانشجویی با حضور ۷۶ دانشجو از ۱۴ استان و در بخش دانش آموزی با حضور ۱۰۹ دانش آموز از هنرستان های کار و دانش ۲۲ استان کشور در گرایش های "مرمت"، "رنگرزی"، "بافت" و "طراحی" و "خلاقیت و نوآوری" فرش دستباف با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وی افزود: برگزاری این المپیاد در راستای تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان به مقوله پر اهمیت هنر- صنعت فرش بوده و شرکت‌کنندگان در این رویداد کشوری با دیگر دانشجویان رشته‌های فرش و اساتید برتر و تاثیرگذار این حوزه آشنا می‌شوند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.