گزارش

برگزاری المپیاد دانش آموزی و دانشجویی فرش دستباف گلستان

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 المپیاد دانش آموزی و دانشجویی صنعت فرش دستباف استان گلستان در شهرستان گنبدکاووس برگزار شد .


 سیده الهام حسینی رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان به خبرنگاران گفت : المپیاد دانش آموزی و دانشجویی صنعت فرش دستباف استان گلستان با حضور ۳۰ شرکت کننده در بخش های بافت ، مرمت، رنگرزی و طراحی در آموزشکده فنی و حرفه ای دختران کوثر شهرستان گنبدکاووس برگزار گردید.


حسینی هدف از برگزاری این المپیاد را ایجاد انگیزه رقابت و سنجش سطح دانش و مهارت هنرمندان عرصه هنر صنعت فرش در دوسطح برای هنرجویان و دانشجویان عنوان نمود.

در این المپیاد شرکت کنندگان با حضور اساتید این رشته، مهارت های خود در صنعت فرش دستباف از جمله رنگرزی، تهیه طرح و نقوش، گره زدن و اجرای نقوش به صورت عملی و تئوری را ارایه دادند.


گفتنی است در پایان این المپیاد از نفرات برگزیده با اهداء لوح تقدیر و هدایایی تجلیل بعمل آمد .

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • اینجا شهر گنبدکاووس و مرکز زندگی ترکمن های عزیز ایران است. اینجا پایتخت یکی از سبک ها و مکاتب مستقل قالیبافی ایران (فرش ترکمن) است. اینجا دیار استادفقید نیاز محمد نیازی (1389-1303) معروف به پدر فرش ترکمن و پژوهشگر نامور قالی ترکمن است. همو که پس از سالها پژوهش و آماده سازی کتاب ارزشمندی درباره فرش ترکمن چنین دردآلود سخن گفت: «آرزو دارم قبل از مرگم شاهد چاپ مجموعه‌ای در زمینه فرش ترکمن باشم که سال‌ها برای آن زحمت کشیده و تلاش کرده‌ام و امیدوارم بتوانم به آن دست یابم.» در کمال ناباوری هیچ یک از دوایر و سازمانهای متولی و دستاندرکار کمترین کمک و حمایتی از او و اثر ارزنده اش نکردند و تا زنده بود در آرزوی چاپ این کتاب ماند. چیزی تغییر نکرده. امروز هم می بینیم که با هیاهو و جنجال و تخصیص اعتبار برنامه های کلیشه ای از جمله همین المپیادها برگزار می شود. عکس ها را که خوب نگاه میکنی دلت بدرد می آید. یعنی برای برگزاری یک المپیاد !!! یک میز مناسب و چهار تکه وسیله آزمایشگاهی اولیه در دسترس برگزارکنندگان نبود؟ برای برگزاری چنین رویداد دهان پرکنی نمی شد چند دست لباس کار برای دخترکان معصوم تهیه کرد؟ پشت این اسامی و عناوین چه سطحی از درک و فهم قرار گرفته که همه چیز به صورت شکلی و با کمترین محتوا باجرا در می آید تا تنها کارنامه مدیران باشد. برای نوشتن عنوان تزیینی روی دیوار اتاق مدیر هنرستان و میز آن می شود هزینه کرد ولی برای میز و وسایل ابتدایی آزمایشگاه نه؟! مادران این جوانان از جمله بهترین و فخرآوران بافنده این سرزمین هستند که سده ها قالیبافی را بی منت من و شما سینه به سینه به فرزندان خود منتقل کرده اند. این دستمزد افتخارات آنان نیست..... خنده دار اینکه در ویکیپدیا پیرامون المپیادهای علمی آمده است: المپیادهای علمی دانش آموزی، به آزمونی اطلاق می‌شود که هر ساله در سطح دانش‌آموزان دبیرستانی در کشور برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این آزمون، ایجاد روحیه نشاط و نو آوری برای جوانان، شکوفایی استعداد دانش آموزان ایرانی، ارتقای سطح علمی کشور و انتخاب تیمی حداکثر ۶ نفره برای شرکت در المپیادهای علمی بین‌المللی است..... جالب است بدانیم که در المپیاد جهانی چیزی به عنوان المپیاد فرش دستباف وجود ندارد!!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.