گزارش

الهام بخشی به نسل جدید طراحان با محمدمهدی حقیقی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

محمدمهدی حقیقی پسر ارشد مرحوم استاد فیض الله صفدرزاده حقیقی از دوره نوجوانی مراحل طراحی و تولید فرش را زیر نظر پدر و اساتید معتبری از جمله مرحوم استادرستم شیرازی، مرحوم استاد نوروز حفیظی و استاد جعفرقلی فداکار تجربه کرد.  او پس از فارغ التحصیلی در رشته کارشناسی ارشد معماری تصمیم گرفت با آمیختن هنر معماری و طراحی فرش گامی نوین در طراحی و تولید فرش دستباف بردارد.


محمدمهدی حقیقی در جشنواره بین المللي قالي و گلیم كیش در سال 1387 موفق به کسب عنوان تولید كننده برتر براي تولید زیباترین قالیچه شد. کسب جایزه فرش برتر در فرشهای کلاسیک شهری باف در ششمین جشنواره فرش برتر تهران 1395 از دیگر افتخارات اوست.

شاید بتوان از بازآفرینی قالی آنهالت بعنوان یکی از ماندگارترین آثار ایشان یاد کرد که در ابعاد 397 در 770 سانتی متر با تار ابریشم و پود پنبه با گره نامتقارن بافته شده است. در این بازآفرینی، محمد مهدی حقیقی با استفاده از 180 سال تجربه و دانش ارزشمند خانوادگی در زمینه فرش دستباف اثری کم نظیر را خلق کرده است که بیش از شش سال برای انتخاب رنگ، طراحی و بافت آن زمان صرف شده است. قالی آنهالت که هم اکنون در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می شود، در نیمه اول قرن دهم هجری قمری مقارن با سلسله صفویه در ایران بافته شده است.


حقیقی در گفتگو با کارپتور گفت « هدف من از بازآفرینی این فرش منحصربفرد، الهام بخشی به نسل جدید طراحان و تولیدکنندگان فرش دستباف ایران بود تا با نوآوری و خلاقیت، اصالت، سابقه ممتاز و تمایز فرش ایرانی را به رخ دیگران بکشانند» وی در ادامه اضافه کرد «البته قالی راه ابریشم یکی از دشوارترین و لذتبخش ترین پروژه های من بود که در آن بزرگترین تابلو فرش دستباف جهان را به سفارش دولت چین در کارگاه خود در اصفهان تولید کردم. این فرش در ابعاد ۴×۱۲متر در مدت 9 ماه با 168 رنگ و 23 میلیون گره بافته شد و هم اکنون در موزه بزرگ جاده ابریشم در استان سان‌شی شهر هانچونگ چین قرار دارد. 115 نفر در این پروژه مشارکت داشتند که ۵۵ نفر را بانوان هنرمند و بافنده ماهر و خوش‌ذوق تشکیل می‌دادند.»

وی در پایان از موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارتاپ چمروش برای برگزاری موفق رویداد از افسانه تا اصالت قدردانی و ابراز امیدواری کرد که تداوم این رویدادها بتواند جایگاه هنری فرش را بعنوان میراث فرهنگی ایران زمین استحکام بخشد.

گفتنی است که محمدمهدی حقیقی چهار اثر ارزنده از مرحوم استاد فیض الله خان صفدرزاده حقیقی و خود، شامل مسجد شاه، میدان نقش جهان، نیوآنهالت و شیربابل را در رویداد از افسانه تا اصالت ارائه کرد که مورد توجه جدی کارشناسان و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.