موزه

اهدای ۱۳۳ تخته فرش و منسوجات نفیس به موزه آستان قدس توسط دکتر صباحی

مجموعه‌دار ایرانی مقیم کشور ایتالیا ۱۳۳ تخته فرش و منسوجات نفیس متعلق به ایران و آسیای شرقی را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

در مراسم اهدای این مجموعه ارزشمند که در محل موزه فرش آستان قدس رضوی برگزار شد، مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حمید کارگر رئیس شرکت فرش آستان قدس و جمعی از مدیران حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم ضمن تقدیر از این واقف ارجمند، اهدای این مجموعه از آثار متعلق به ایران و آسیای شرقی را باعث غنی شدن گنجینه فرش موزه رضوی به لحاظ دارا بودن آثار بین المللی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه موزه با اطلاعاتی که به مخاطب خود میدهد زنده است تصریح کرد: ایران قدمت چند هزارساله در بافت فرش دارد اما مرکزی برای مطالعات فرش ایران وجود ندارد در حالی که ایران مهد فرش است و ما بنا داریم با هدایت های عالمانه واقف این مجموعه، موزه فرش رضوی را به پژوهشکده فرش مبدل کنیم.

حسینی دکتر سید طاهر صباحی، واقف این مجموعه را دایره المعارف زنده فرش ایران خواند که به جای جای کشور سفر کرده و بخش عمده‌ای از عمر ۸۰ ساله خود را برای حفاظت و صیانت این آثار ارزشمند قرار داده است.

دکتر سید طاهر صباحی نیز در ادامه این جلسه طی سخنانی با اشاره به پیشینه هنر فرش بافی در ایران، پژوهش در این زمینه را بسیار ضعیف خواند و گفت: ایرانی ها این هنر را داشتند و دارند که از پشم به عنوان کالایی کم ارزش، هنری مانند فرش را خلق کنند که در تمام موزه های دنیا و مراکز معتبر نشانی از آن دیده می شود.

این واقف به استقبال کشورهای غربی از آثار خود در خصوص تاریخچه فرش ایران و پژوهش‌های وی در این زمینه اشاره داشت و گفت: ما همان افرادی هستیم که با ذوق، هنر را خلق کردیم اما در مورد آن ننوشتیم تا آن را به یادگار بگذاریم.

در ادامه این جلسه، دکتر سید طاهر صباحی آثار مکتوب خود به همراه سه منسوج تاریخی از کشور تاجیکستان و بخارا با قریب به ۲۰۰ سال قدمت را به صورت نمادین به موزه رضوی اهدا کرد و دکتر مالک رحمتی قائم مقام آستان قدس رضوی با اهدای هدایایی از وی تقدیر به عمل آورد.

شایان ذکر است بخش عمده ای از این مجموعه متعلق به دوره قاجار بوده و در کنار آن آثاری از منسوجات و دست بافته کشورهای آسیای شرقی همچون پاکستان، افغانستان ،تاجیکستان، ترکمنستان نیز وجود دارد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • سلام . ما چند عدد دستباف عشایری داریم (خورجین و فرمش قدیمی) - لطفا راهنمایی فرمایید تا در اختیار شما قرار دهیم

    • مدیر سایت: جناب آقای سهراب بالکانلو، با سلام. ضمن تشکر از تماس شما، در اولین فرصت با جنابعالی تماس خواهیم گرفت. با سپاس

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.