گزارش

کاهش تمایل جوانان خراسان شمالی برای بافت فرش

کاهش قابل توجه صادرات فرش دستباف از مبداءخراسان جنوبی

رئیس اتحادیه قالیبافان خراسان شمالی از کاهش تمایل جوانان این استان برای بافت فرش خبر داد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

محمدی با اشاره به اینکه یکی از پتانسیل های اقتصادی در این استان حوزه فرش است، اظهار کرد: در این استان انواع فرش و قالیچه بافته می شود اما متاسفانه شاهد کاهش تمایل جوانان و افراد تازه نفس در حوزه بافندگی هستیم.

وی گفت: مهمترین عامل این مشکل پرداخت دستمزدهای کم به بافندگان فرش است.

محمدی با ذکر اینکه دستمزد بافندگان در این استان نسبت به سایر استان ها کمتر است، تاکید کرد: البته این امر بستگی به نوع بافت فرش و گره های زده شده نیز دارد که تعدادی از بافندگان در برخی از مناطق کشور اعلا کار هستند، در نتیجه دستمزد آن ها نیز بالا است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر بافندگان فرش در این استان در سن های بالایی قرار دارند و باید جای آن ها را افراد تازه نفس بگیرد.

این مقام مسئول در ادامه یکی دیگر از مشکلات حوزه فرش دستباف در این استان را عدم پرداخت تسهیلات بیان کرد و افزود: بانک ها به سختی به تولیدکنندگان فرش وام های کم بهره اعطا می کنند و از سوی دیگر تعداد بافندگان سوری برای دریافت وام نیز زیاد شده است.

وی ادامه داد: تعدادی از افراد در ۲۰ سال گذشته قالیباف بوده اند و با وجود اینکه در حال حاضر در این حوزه فعال نیستند برای دریافت وام به بانک ها و یا دستگاه مربوطه، خود را قالیباف معرفی می کنند.

رئیس اتحادیه قالیبافان خراسان شمالی گفت: صادرات فرش به صورت غیرمستقیم از این استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین و ... انجام می شود.

به گفته وی سالانه حدود ۳۶۰ هزار متر مربع فرش دستباف در این استان تولید می شود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.