اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران –اتفا

فرش دستباف، نمایه فرهنگ اصیل ایران زمین

تاریخ انتشار مطلب اصلی ۹ مهر ۱۳۹۲ كارشناسان بر این باورند كه فرش ایرانی نه تنها سبب رونق اقتصادی، بلكه همچون كیمیایی ارزشمند سبب مطرح شدن فرهنگ اصیل ایران در سرتاسر گیتی می شود.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

كارشناسان بر این باورند كه فرش ایرانی نه تنها سبب رونق اقتصادی، بلكه همچون كیمیایی ارزشمند سبب مطرح شدن فرهنگ اصیل ایران در سرتاسر گیتی می شود.
فرش دستباف، هنری كه قرن های متمادی به عنوان ابزار معرفی ساختار قومی و فرهنگی به كار گرفته شده ،طی چند قرن گذشته علاوه بر ارزش هنری و فرهنگی به كالایی اقتصادی مبدل شده است.
ایرانیان به عنوان نخستین هنرمندان دست اندركار این صنعت در جهان شناخته می شوند كسانی كه این هنر را به جهانیان آموختند و از این طریق فرهنگ غنی خود را به دیگر اقوام و ملل دنیا معرفی كردند.
بدون شك كیفیت فرش تولید شده از سوی كشورمان به عنوان مهمترین علل گرایش مشتریان عدیده از اقصی نقاط جهان بوده است.
طی دو دهه اخیر رقیبانی در كشورهای آسیایی برای فرش دستباف ایران پیدا شد كه عملكرد آنها به همراه كم كاری حساب شده هنرمندان ومسوولان صادارت فرش ما مسیر پیشرفت را برای این گروه هموار كرده است.
گروه گزارش و میزگردهای خبری ایرنا به منظور شناسایی چالشهای صنعت فرش با 'محمد بهاروند' رییس اتحادیه فرش دستباف روستایی وعشایری كشور، 'عباس كسایی فر' كارشناس و رییس سابق اتحادیه صادر كنندگان فرش ایران و 'هوشنگ فاخر'عضو هیات نمایندگان اتحادیه صادر كنندگان فرش ایران به گفت و گو نشسته است.


** مصوبات مجلس در حمایت از صنعت فرش باید اجرایی شود
رییس اتحادیه فرش دستباف روستایی وعشایری كشور در این گفت و گو با اشاره به روی كار آمدن دولت جدید اظهار امیدواری كرد تا برای حمایت بیشتر از تولید كنندگان و صادركنندگان فرش ایرانی مصوبات مجلس درخصوص حمایت از صنعت فرش كشور اجرایی شود.


** نیازمند ساختار مستقل برای تشكیلات فرش هستیم
'محمد بهاروند' با بیان اینكه در برنامه پنجم توسعه تكلیف دولت در بحث فرش مشخص شده و اكنون نیازمند اقدامات عملی و قوانین اجرایی هستیم افزود: برای رونق این هنر و صنعت اصیل ایرانی نیازمند برخورداری از یك ساختار مستقل برای تشكیلات فرش دستباف هستیم.
وی اظهاركرد: در شرایط كنونی با توجه به تحریم های اعمال شده از سوی آمریكا بهتر است مسوولان همكاری وهمدلی بیشتری برای بهبود و رفع مشكلات صنعت فرش داشته باشند.


** 30 درصد بازار هدف صادرات فرش از دست رفته است
وی با اشاره به اینكه قبل از اعمال تحریم ها بخش عمده ای از صادرات فرش ایران به آمریكا صورت می گرفت ، ادامه داد: در شرایط فعلی فرش ایران به صورت مستقیم وارد آمریكا نمی ‌شود و 20 الی 30 درصد از بازار صادرات این هنر و صنعت از بین رفته است.
رییس اتحادیه فرش دستباف روستایی و عشایری كشور اظهار كرد: تحریم های اقتصادی اعمال شده از یك طرف و وضع مقررات داخلی از سوی برخی از دستگاه ها مانند وزارت اموراقتصادی و دارایی درحوزه گمرك و وزارت صنعت و معدن و تجارت ، صنعت فرش كشور را در تنگنا قرار داده است.
وی ادامه داد: صادركنندگان فرش بر اساس قوانین گمركی و وزارت صنعت و معدن و تجارت موظفند ظرف یك سال یا اصل فرش را برگردانند ویا ارز حاصل از صادرات آن را به مركز مبادلات ارزی ببرند كه این خود شرایط سختی را برای صادركنندگان فرش ایجاد كرده است.


**صنعت فرش در انتظار افزایش مشوق های صادراتی
وی خاطرنشان كرد: مشوق های صادراتی دولت از راهكارهای افزایش تولید با كیفیت بالاتر وصادرات بیشتر خواهد بود تا بتوانیم در شرایط كنونی بازار موجود را حفظ و اقدام به جذب بازارهای جدید كنیم.
بهاروند با بیان اینكه آمریكا واستكبار جهانی با وضع تحریم های ظالمانه بر ضد ایران اسلامی، ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده تاكید كرد : تولیدات با كیفیت می تواند سهم صادرات كشورمان را افزایش و بازارهای هدف را جذب كند.


** فرش دستباف ایران بی رقیب در بازارهای جهانی
وی افزود: علی‌ رغم تلاش آمریكا و دیگر كشورهای غربی برای محدود ساختن صنعت فرش ایران خوشبختانه تولیدات ایران همچنان دربازارهای غربی خودنمایی می‌ كند و رقیبی برای فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی وجود ندارد.
بهاروند با اشاره به مزیت های فرش دستباف ایرانی از جمله طرح، رنگ، ثبات و كیفیت آن اظهار كرد : مقابله با این تحریم ها نیازمند همت مردم، تولید كنندگان داخلی و همراهی و حمایت مسوولان از تمامی صنایع تولید داخلی است.


**مشتری یابی براساس سلایق مصرف كننده و دكوراتورهای جهانی
وی با اشاره به تجارت الكترونیكی و دنیای اینترنت در عصر حاضر گفت: سلیقه مشتریان دچار تغییراتی شده است كه ضروری است بر اساس سلایق مصرف كنندگان و دكوراتورهای جهانی مشتری یابی انجام شود.
رییس اتحادیه فرش دستباف روستایی و عشایری كشور با بیان اینكه فرش های ماشینی و موكت ها بر خلاف فرش ایرانی دارای مضراتی هستند، گفت: ایرانیان دارای تمدن و اصالت هستند و ضروری است هر شهروند این كشور در خانه خود حداقل چند تخته فرش دست بافت داشته باشند حتی افرادی كه ازتمكن مالی كمتری برخوردار هستند.


** پرداخت یارانه های غیر هدفمند سبب كاهش انگیزه های فرشبافان شده است
وی با بیان اینكه 90 درصد فرش دستباف در كشور توسط كشاورزان و روستاییان بافته می شود، خاطرنشان كرد:متاسفانه پرداخت یارانه ها سبب شده است تا انگیزه روستاییان برای بافت فرش كاهش بیابد.
وی ادامه داد: دولت باید ازطریق پرداخت یارانه ها هدف و انگیزه تولید در تمامی صنایع از جمله فرش را افزایش دهد و با برنامه های هدفمند و هدف دار تولید داخلی را در كشور رونق دهد.


**اجرای كامل بیمه قالی بافان در سطح سبب رونق بافت فرش می شود
بهاروند با اشاره به بحث بیمه قالیبافان اظهار كرد: این هنرمندان و صنعتگران كه در پشت دار قالی گمنام مانده اند برای درمان خود نیازمند حمایت های دولتی بوده و اجرای كامل بیمه قالی بافان در سطح سبب رونق بافت فرش می شود.
وی گفت: فرش، نماد و هویت ایران است و صیانت از جایگاه فرش ایران در بازارهای جهانی با حمایت از بافنده و تجار فعال در این حوزه یك تكلیف شرعی و ملی است كه مسوولان باید به آنها توجه كنند.


**فرش دستباف ایرانی نیازمند برند است
كارشناس و رییس سابق اتحادیه صادر كنندگان فرش ایران نیز در همین زمینه اظهار كرد: ضروری است برای جلوگیری از كپی برداری های بازارهای نوظهور فرش و جلوگیری از سو استفاده از نام فرش ایرانی در بازارهای جهانی، برند داشته باشیم.
'عباس كسایی فر' با بیان اینكه ایران از تولید كنندگان جهانی فرش است، تاكید كرد: بایستی فرش های ایرانی كه دارای كیفیت مناسب و مطلوب هستند را ثبت كنیم تا بازارهایی همچون چین كه فرش های آنان منسوخ شده است با الگوبرداری از فرش ایرانی و نام آن نتوانند قد علم كنند.


** ارایه یارانه های تشویقی به صادركنندگان
وی ادامه داد: حمایت های دولت از تولیدكنندگان و تاجران فرش از طریق سفارتخانه های خود در كشورهای مختلف در خصوص فروش، تبلیغ و انتقال ارز این تاجران می تواند در رونق صادرات فرش تاثیر گذار باشد.
وی تاكید كرد: ضروری است دولت با تثبیت نرخ ارز، یارانه ای را برای تمامی صادركنندگان ارایه دهد تا تاجران بتوانند بر معاهدات خود عمل كنند.
كارشناس و رییس سابق اتحادیه صادر كنندگان فرش ایران گفت:استفاده از نظرات و پیشنهادات صاحبنظران و تاجران پیشكسوت این صنف كه دارای مقام دولتی نیستند در جلسات تصمیم گیری دولتی می تواند مثمر ثمر برای رونق هرچه بیشتر فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی باشد.


** شناسایی سلایق مشتریان در بازارهای جهانی
وی با بیان اینكه سلیقه یابی از مهم ترین مسایل كنونی در بازارهای تجاری جهانی است ادامه داد: باید خواست و سلیقه مشتری و فرصت‌های موجود در بازار را شناسایی بر اساس آن اقدام به تولید فرش كرد.
وی با اشاره به اینكه فرش ایرانی از تنوع خاص و متعددی برخوردار است تاكید كرد: می توان سلیقه های مختلف مشتریان كنونی بازار فرش را از نظر اندازه و رنگ بندی محیا كرد.
كسایی فر گفت: در قدیم خریداران فرش بیشتر بر عمر، كیفیت و آینده درخشان آن دقت می كردند كه این نوع سلیقه ها در بازارهای كنونی بسیاراندك شده و اكثریت خریداران در زمان حاضربه جنبه هنری و تاریخی آن نمی اندیشند.
وی با تاكید بر اینكه نباید كیفیت را فدای كمیت كرد ادامه داد : برای رقابت با بازارهای نوظهور فرش مانند چین، هند و پاكستان در كنار توجه به تامین سلیقه مشتری باید بر تولید بهتر و با كیفیت تر دقت شود.
وی گفت: فرش دستباف هویت ایرانی دارد و دارای مزایای بی شماری است كه متاسفانه تاكنون تبلیغات زیادی در خصوص آن صورت نگرفته است.


** دستیابی به بازارهای جدید
كارشناس و رییس سابق اتحادیه صادر كنندگان فرش ایران ادامه داد: با وضعیت جدید دنیا از نظر ارتباطات جمعی و تبلیغات های گسترده برندهای مختلف در بازارهای جهانی صادرات فرش ما نباید محدود به بازارهای خارجی سنتی باشد ، بلكه باید بازارهای جدیدی پیدا كنیم.


** نام پرآوازه فرش ایرانی در سرتاسر جهان
وی افزود: فرش ایرانی یك اثر ملی و هنری است كه دارای ویژگی های خاص خود است و همواره توانسته هر نوع سلیقه ای را به خود جلب كند و فرش دستباف نه تنها در داخل كشور دارای علاقه مندان بسیاری است، بلكه در خارج مرزهای كشور نیز از نامی پرآوازه برخوردار است.
وی اظهار كرد: هرچند در دهه های اخیر فرش دستباف ایران رقبایی پیدا كرده اما این رقبا در هیچ زمانی نتوانسته اند با اصالت فرهنگی فرش دستباف ایران مقابله و خود را هم ردیف فرش دستباف ایران كنند.


** روز فرش
كارشناس و رییس سابق اتحادیه صادر كنندگان فرش ایران تاكید كرد: ضروری است روزی به نام «فرش» برای تقدیرو تشكر از زحمات هنرمندان و تولید كنندگان گمنام این صنعت نامگذاری شود .
وی با بیان اینكه آمار دقیقی از فعالان این عرصه در دست نیست اضافه كرد: یك نهم جمعیت كشور در این صنعت و هنر مشغول به فعالیت هستند كه با تهیه آمار دقیق و كارشناسی در هر استان برای بیمه تمامی این هنرمندان و صنعتگران اقدام شود.
كسایی فر با بیان اینكه آینده كاری هر فردی در هر شغلی مهم است تاكید كرد: ضروری است موسسه ای كه مورد تایید دولت باشد از این تولیدكنندگان و هنرمندان این هنر و صنعت حمایت كرده و با ارایه خدمات اتمام كار به قالیبافان، در آنان انگیزه و روحیه كاری ایجاد كنند.
كارشناس و رییس سابق اتحادیه صادر كنندگان فرش ایران ادامه داد: ارایه تسهیلات برای خرید فرش دستباف در كشور هم به نفع مصرف كننده ایرانی است و هم با حفظ تولید ، به توسعه اشتغالزایی و گردش بیشتر منابع مالی در این هنر و صنعت كمك می كند.


**صادرات فرش ایران نیازمند تبلیغات هدفمند در بازارهای جهانی
'هوشنگ فاخر'عضو هیأت نمایندگان اتحادیه صادر كنندگان فرش ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: برای توسعه و رونق صادرات فرش دستباف ایرانی نیازمند تبلیغات درست و هدفمند در بازارهای جهانی هستیم.
وی با بیان اینكه سالیان سال است كه اتحادیه صادر كنندگان فرش ایران ، اتحادیه شهرستان ها و فرش فروشان خارج از كشور برای رشد صادرات فرش بر عامل مهم تبلیغات در كشورهای هدف تاكید كرده اند، اظهار كرد: متاسفانه در این سال ها كار اساسی صورت نگرفته كه امیدواریم دولت جدید در این خصوص اقدامات ارزشمندی انجام دهد.
وی ادامه داد: در زمان دكتر فرجی رییس سابق مركز ملی فرش در كشور آلمان در خصوص تبلیغات فرش ایرانی با اتحادیه واردكنندگان فرش ایرانی و یك شركت معتبر تبلیغاتی صحبت و برآورد قیمتی شد كه متاسفانه وزارت بازرگانی وقت وقت قبول نكرد و طرح انجام نشد.
وی افزود: در آن زمان وزارت بازرگانی بدون كار تخصصی اقدام به تهیه تبلیغات تلویزیونی كرد كه پول گزافی برای آن هزینه شد اما تاثیر چندانی در افزایش صادرات نداشت.


**تبلیغات هدفنمند رقبای ایرانی سبب تصاحب بازار توسط موكت و پاركت شده است
فاخر اضافه كرد: رقبای بزرگ فرش ایرانی مثل موكت و پاركت توانسته اند از طریق تبلیغات و صرف هزینه ای گزاف سهم بسزایی از بازارهای جهانی دكوراسیون را از آن خود كنند.
وی ادامه داد: در كشورهای اروپایی و صنعتی تبلیغات حرف اول را می زند و سلیقه مردم تحت تاثیر خود قرار می دهند و با تبلیغ های جذاب و روانشناسی شده منطق را از مردم می گیرند.
وی با ابیان اینكه فرش دستباف جزو كالاهایی است كه ارزش سرمایگذاری دارد ادامه داد: بخش عمده قیمت فرش مربوط به بافت آن است كه سهم دستمزد در آن بالاست و این مزد روز به روز در حال افزایش است در نتیجه فردی كه فرش دستباف می خرد هنگام فروش بیش از قیمت خرید دریافت می كند.


** فرش ایرانی باید با علامت خاص به بازارهای جهانی صادر شود
عضو هیات نمایندگان اتحادیه صادر كنندگان فرش ایران با بیان اینكه تبلیغات در بازرهای جهانی سرمایگذاری ملی و عامل رشد و توسعه صنعت است گفت: دولت می تواند از طریق برنامه های تبلیغاتی علمی و تخصصی، سهم صادرات غیر نفتی همچون فرش، پسته، زعفران و خرما را در كشورهای هدف افزایش دهد.
وی با اشاره به تعهدنامه ارزی كه از صادركنندگان گرفته می شود گفت: براساس قوانین گمركی و وزارت صنعت و معدن و تجارت صادركنندگان فرش موظفند ظرف یك سال یا اصل فرش را برگردانند و یا ارز حاصل از صادرات آن را به مركز مبادلات ارزی ببرند كه این خود شرایط سختی را برای صادركنندگان فرش ایجاد كرده است.
وی با بیان اینكه فرش كالایی است كه دیر فروش می رود و ممكن است در سررسید این تعهدنامه پولی از فروش آن وصول نشده باشد اظهار كرد: این امر موجب كاهش بازار صادرات فرش شده است كه ما این تجربه را نیز در سال های گذشته در پیمان ارزی تجربه كرده بودیم و باید دولت مردان به آن توجه می كردند.
فاخر با اشاره به بازارهای نوظهور فرش و تقلید ها وتقلبهایی كه با اسم فرش ایرانی محصول تولید و عرضه می كنند ادامه داد: در كشورهای اروپایی فرش ایرانی را بهتر از خود ایرانیان می شناسند و فروشندگان اصیل فرش هنگام فروش اصل و تقلبی بودن جنس را به خریدار اطلاع می دهد.
وی تاكید كرد: ضروری است آرم و علامت زیبا و منحصر به فردی برای فرش ایرانی طراحی و در دنیا به ثبت برسانیم و این آرم از طریق بافت در قسمتی از فرش یا با زدن برچسب ، فرش های ایرانی را از سایر فرشها متمایز كنیم.


**دولت با انجام تبلیغات های تخصصی سلیقه سازی كند
وی با بیان اینكه فرش ایرانی دارای كیفیت بالا، تنوع در رنگ، طرح و اندازه بوده و صادر كنندگان فرش نسبت به طرز تفكر هر جامعه و سلایق مردم آن كشور آگاهی دارند اضافه كرد: برای مثال فرش هایی كه زمینه زرد یا صورتی دارند در كشور آلمان خریدار ندارند وصادر كننده می داند این فرش در كشورهای عربی به فروش می رسد.
عضو هیات نمایندگان اتحادیه صادر كنندگان فرش ایران با بیان اینكه سلیقه یابی و سلیقه سازی در بازارهای هدف بسیار مهم است افزود: درحدود یك هزار صادر كننده فرش در كشور فعالیت می كنند كه نسبت به سلایق بازارهای هدف آگاهی كامل دارند و در این بین ضروری است دولت با انجام تبلیغات های تخصصی سلیقه سازی كند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.