گزارش

مدیرکل میراث استان اعلام کرد

زمین موزه صنایع‌دستی کرمان به سازمانی دولتی واگذار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان تصریح کرد: زمینی برای اجرای موزه در شهر کرمان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه بدون هماهنگی با این اداره‌کل این زمین به دستگاه دولتی دیگر واگذار شد.

به نقل از روابط عمومی این اداره کل، فریدون فعالی در پنل تخصصی گردشگری همایش فرصت‌های سرمایه گذاری این استان بدون نام بردن از آن دستگاه دولتی و چرایی این رخداد انتقاد کرد: این استان با توجه به داشته های صنایع دستی از وجود موزه بی بهره است.

وی با بیان اینکه زنجیره ارزش رشته‌های مختلف صنایع‌دستی کرمان معیوب است اظهارداشت: این استان باید با توجه به داشتن ۶ شهر ملی و یک شهر جهانی صنایع‌دستی به جایگاه واقعی خود در این زمینه برسد.
اشاره فعالی به ثبت جهانی شهرستان سیرجان و روستای دارستان آن به عنوان خاستگاه گلیم شیریکی پیچ است که در کنار هفت اثر ثبت جهانی دیگر طبیعی و تاریخی (سه قنات، کویر لوت در منطقه شهداد، روستای صخره‌ای میمند، باغ جهانی شاهزاده و ارگ بم) موقعیت منحصربه فردی را پیدا کرده است.

اسفندماه سال ۱۴۰۰ نیز بنا به تصمیم کمیته انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، شهربابک در رشته فیروزه ، راور در رشته قالی و قلعه گنج نیز به عنوان شهر حصیربافی انتخاب شدند. همچنین شهر کرمان به علت تنوع انواع صنایع دستی به عنوان شهر ملی صنایع دستی به تایید کمیته انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی رسید. شهر راین (شهرستان کرمان) نیز به صورت مشروط و با فرصت ۶ ماهه برای تکمیل مستندات لازم در رشته چاقوسازی به عنوان شهر ملی صنایع دستی مشخص شد.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان در ادامه سخنان خود بر ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری این استان تاکید اما اعلام کرده که این اداره کل فاقد ظرفیت لازم برای به سرانجام رساندن این موضوع بتنهایی است.

وی افزود: برای حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذران باید تمامی دستگاه‌های مرتبط با صنعت گردشگری همکاری و مشارکت لازم را با این اداره‌کل داشته باشند زیرا میراث‌فرهنگی با توجه به چالش‌های درونی و بیرونی به تنهایی نمی‌تواند این مهم را به انجام رساند.

فعالی گفت: برای تکمیل زنجیره ارزش صنایع‌دستی کرمان نیازمند سرمایه‌گذار علاقه مند هستیم و در این زمینه حمایت‌های لازم از آنها انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه بسته‌های متنوع تاریخی برای سرمایه‌گذاری از کاروانسرا تا خانه‌های تاریخی تهیه شده  که آماده واگذاری به خصوصی است ادامه داد: تعدادی از بناهای مذکور در مالکیت این اداره‌کل نیستند که با مشارکت دستگاه‌های مرتبط آنها را هم واگذار خواهیم کرد.
او بیان کرد: سرمایه‌گذاران علاقه مند را با کمک تسهیلگران حمایت و هدایت و تا مرحله بانک راهنمایی خواهیم کرد که امیدواریم بانک‌ها هم با آنها همکاری لازم را داشته باشند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان کرمان و ثبت جهانی هفت اثر آن اشاره کرد و گفت:  با توجه به این همه ظرفیت متاسفانه استان کرمان مقصد گردشگری نیست که امیدواریم با تهیه سند جامع گردشگری چالش‌های پیش رو را به مزیت تبدیل کنیم و به اهداف کلان در زمینه توسعه همه جانبه صنعت گردشگری استان کرمان برسیم.
او با بیان اینکه صنعت گردشگری جزو محورهای توسعه کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته است گفت: اینک گردشگری به صنعت خودروسازی تنه می زند و اقتصاد کشورها را  تحت تاثیر خود قرار داده است.

فعالی با اشاره به اینکه باید در بازارهای گردشگری حضور پیدا و با فرصت‌های گردشگری که داریم سایر کشورها را به رقابت دعوت کنیم ادامه داد: استان کرمان ظرفیت رقابت با بسیاری از کشورهای مختلف دنیا را دارد که با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد ریرساخت‌های مناسب گردشگری می تواند به این هدف نزدیک شود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.