فرش در جهان

فرش دستباف کشمیری به برچسب نشانه جغرافیایی مجهز می‌شود

به گزارش سرویس اخبار خارجی سایت اطلاع رسانی فرش ایران به نقل از برایترکشمیر دهلی نو، 11 مارس: شورای ترویج صادرات فرش هندوستان (The Carpet Export Promotion Council -CEPC)  با همکاری اداره صنایع دستی و فرش دستباف دولت جامو و کشمیر سمیناری را در مورد "معرفی نشانه جغرافیایی مبتنی بر کد QR - برچسببرای فرش دستباف کشمیر برگزار کرد.


عمر حمید، رئیس CEPC در سخنرانی خود گفت: "این یک ابتکار است که راه طولانی را در تغییر و حفظ آینده صنعت فرش در جامو و کشمیر انجام می‌دهد. مشتریان اکنون می‌توانند به راحتی اصالت و سایر موارد خاص فرش خود را متمایز و تأیید کنند. جزئیات فرش‌های دستباف کشمیری بافته شده در جامو و کشمیر آرم ثبت شده با کد QR که بر روی برچسب ایمن مهر شده و دارای اطلاعات پنهان و آشکار است، باید بر روی فرش آزمایش شده/تأیید شده نقش بسته شود تا برچسب قابل کپی نباشد. تا استفاده نادرست از تولید فرش‌های تقلبی که هزینه معیشت جامعه بافندگان و صنعت را نیز به خطر می‌اندازد، جلوگیری می‌کند.
لازم به ذکر است که در ژوئن 2016، اداره ثبت نشان جغرافیایی زیر نظر اداره ترویج صنعت و تجارت داخلی، وزارت بازرگانی و صنعت (دولت هند) برچسب GI  را به فرش کشمیری اعطا کرد.


محمود احمد شاه، مدیر صنایع دستی و فرش دستباف کشمیر، اظهار داشت: "کد QR  پیوست شده به تگ  GI با تایید اصالت فرش دستباف کشمیر با اطلاعات مربوط به تولیدکننده، بافنده، منطقه، موادِ اولیه، به احیای درخشش و شکوه صنعت فرش کشمیری کمک می‌کند. این نوآوری تا حد زیادی در حفظ کیفیت فرش دستباف کمک می کند و در نهایت باعث افزایش صادرات می‌شود زیرا فرش کشمیر با کیفیت/قیمت فرش دستباف ایران و ترکیه برابری می‌کند.

رانجان پراکاش تاکور، دبیر اصلی صنایع و بازرگانی دولتجامو و کشمیر  نیز که به صورت مجازی به این سمینار پیوست با تاکید بر اهمیت این ابتکار گفت: "مکانیسم مبتنی بر کد QR به بررسی دوگانگی  یا نام تجاری جعلی کمک می‌کند تا از رشد  تولیدات مجعول در صنعت فرش کشمیر جلوگیری کند. فرش‌های تولید شده در جامو و کشمیر  به بیش از 20 کشور صادر می‌شود. در سال‌های 2020-21، فرش‌هایی به ارزش 115 کرور روپیه به آلمان صادر شد. با توجه به اندازه صادرات بین‌المللی و رقابت موجود در بازار، ان برچسب پیش‌نیاز حفاظت از اصالت محصولات برای پایداری بافندگان و صادرکنندگان داخلی است."

گلزار احمد غنی بافنده‌ای که در 40 سال گذشته به بافت فرش کشمیر مشغول بوده است، در این باره می‌گوید: "صنعت قالی بافی ظرافت و حوصله زیادی می‌طلبد. تولید یک فرش دستباف ماه‌ها طول می‌کشد و ما وقتی با تولیدات کپی شده و جعلی را که در بازار فروخته می‌شود می‌بینیم دلسرد می‌شویم. این عمل غارتگرانه به کسب و کار ما لطمه می‌زند. امیدوارم ابتکار جدید تغییری در این وضعیت ایجاد کند."

عبدالمجید صوفی، یکی دیگر از بافندگان فرش کشمیر، به اهمیت برچسب گذاری و گواهینامه های دقیق برای حفظ منافع بافندگان اشاره کرد. هر دو این بافنده‌ها ازاستادان صنعت خود هستند.

قابل ذکر است که معاون فرماندار از راه اندازی روستاهای فرش در کشمیر خبر داده است.
در همین حال، دولت مرکزی و ایالتی برای تشویق جوانان جامو و کشمیر، در حال ارائه مدرک MBA  در صنایع دستی و کارآفرینی، توسط موسسه توسعه صنایع دستی هستند. این به صنعت فرش جامو و کشمیر کمک می کند تا سرمایه جوانان و ایده‌های آنها را برای حفاظت از صنایع دستی میراث جامو و کشمیر تقویت و بر روی آن سرمایه گذاری کند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.