رویدادها

برگزاری کارگاه آموزشی معناشناسی طرح های اصیل قالی ایران

 

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

کارگاه آموزشی با عنوان «معناشناسی طرح های اصیل قالی ایران» روز جمعه 25 خردادماه 1403 ساعت 15 تا 16 در روز چهارم از سومین جشنواره از افسانه تا اصالت برگزار شد.

در این کارگاه معرفت اله لطفی کارشناس و پیشکسوت فرش دستباف ایران در مورد معنا شناسی طرح های اصیل قالی ایرانی سخنرانی کرد و گفت اندیشه من این است که در هرکدام از طرح های اصیل ایرانی در واقع فرهنگ و آداب و رسوم و تاریخ ملی ایران به بهترین نحوی طراحی و بافته شده است و از هر کدام از این طرح ها می توان چندین کتاب در مورد تاریخ و فرهنگ ایران استخراج کرد.

وی توضیح داد بعنوان مثال طرح مهراب بعنوان مهر آب که نمایانگر نظم و انضباط و تمیز شدن انسان و صحبت کردن با کائنات و خداوند است. همچنین طرح دست دلبر در واقع فرهنگ تعهد، عشق و ادامه زندگی را بافته و تداعی می کند. لطفی ادامه داد بازوبندی که در اسلیمی فرش بافته می شود بازوی قهرمان است که دستش به قبضه یک شمشیر بوده و به معنای دفاع از آب و خاک و از این کشور و فرهنگ است.

لطفی در پایان ضمن تشکر از موزه فرش و برگزارکنندگان سومین جشنواره از افسانه تا اصالت گفت « امیدوارم در کارگاه دیگری در موزه فرش در مورد انواع گره های رایج و فراموش شده در شهرهای مختلف از جمله گره نائین، گره قوچانی، گره انتقالی، گره مضاعف، گره معکوس، گره آویز، گره تهران با شما عزیزان گفتگو کنم.»

گفتنی است سومین دوره جشنواره از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران و با همکاری شرکت استارتاپی چمروش و شرکت آریا برنا اندیش هنر به اجرا در آمد. حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.