رویدادها

نمایش قالی لچک ترنج استاد مهدی علمداری در موزه فرش ایران

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

فرش لچک ترنج 2 در 3 با طراحی مرحوم استاد مهدی علمداری که توسط محمود محقق دولت آبادی تولید شده است در سومین جشنواره از افسانه تا اصالت توجه علاقمندان و منتقدان را به خود جلب کرد.

این فرش توسط مرحوم علمداری هنرمند پیشکسوت قلمزنی متولد اصفهان طراحی شده است. وی علاوه بر قلمزنی در زمینه‌هایی مانند مینیاتور، مجسمه‌سازی و طراحی نقشه فرش فعالیت جدی داشت. استاد علمداری از سن 20 سالگی به صورت مستقل به حرفه قلمزنی پرداخت و در زمینه رشته های حجمی مثل مجسمه سازی با گچ بری و تزئینات ساختمان کار کرده بود. تندیس پسرک سوار بر اسب با چوگان و همکاری در ساخت ضریح امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) از جمله برجسته ترین کارهای وی بود.  او در چهارم فروردین 1403  بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت و در اصفهان تشییع و در قطعه هنرمندان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.

محمود محقق دولت آبادی که در دومین همایش مشاهیر فرش ایران بعنوان یکی از 100 نام آور فرش برگزیده شده است در گفتگو با کارپتور در حاشیه سومین جشنواره از افسانه تا اصالت گفت: «این فرش یکی از طرح های خاص مرحوم استاد علمداری است که به تعداد محدود بافته شده است. ابعاد این فرش 210 در 315 سانتی متر در رجشمار 60 (در هفت سانتی متر) با 24 رنگ بافته شده است که فقط دو رنگ طوسی و آبی آن رنگ شیمیایی سیبا سوئیس است و بنابراین 90 درصد رنگ این فرش گیاهی است. رنگ زرد متن آن به این فرش جلوه ویژه ای بخشیده و در بافت آن 90 درصد ابریشم و حدود 10 درصد کرک بکار رفته است.»

وی در معرفی بیشتر خود گفت: «در سال 1335 در اصفهان متولد شده ام و حدود 45 سال است که در صنف فرش فعالیت دارم و از 36  سال پیش فعالیت خود را در رشته رنگرزی و تولید قالی های درشت باف گبه و سپس فرش های بختیاری منطقه چهارمحال و بختیاری آغاز کردم و مدتی بعد شهر اصفهان را جایگزین تولیدات خود کردم. محقق در پایان افزود تهیه نقشه های خاص و انحصاری از طراحان به نام و استفاده از رنگ های گیاهی که توسط خودم انجام می شود در کنار بکارگیری بافندگان ماهر منطقه اصفهان من را قادر ساخته که فرش های با کیفیت بالا در ابعاد مختلف و فرم های اصیل و ناب تولید کنم.»

گفتنی است سومین دوره جشنواره از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران و با همکاری شرکت استارتاپی چمروش و شرکت آریا برنا اندیش هنر به اجرا در آمد. حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.1

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.