موزه ها و گالری ها

تخته فرش نفیس ابریشم دوره قاجار در موزه آستان‌قدس رونمایی شد

شش تخته فرش نفیس تمام ابریشم دوره قاجار که ستاد اجرایی فرمان امام ‌خمینی (ره) به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده، در مراسمی با حضور مسئولان این ستاد و مدیران موزه حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

 سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام در خراسان رضوی امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در مراسم رونمایی از این فرش‌های نفیس گفت: بنا بر سیاست‌های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، اموالی که در اختیار ستاد قرار می‌گیرد، در جای خود به نحوی هزینه می شود که عموم مردم از آن بهره‌مند شوند.

محمدرضا صمدیان افزود: آثار اهدایی بخشی از فرهنگ ملی و منابع ملی محسوب می‌شود که بر ضرورت حفظ آن در موزه های معتبر و بزرگ کشور همچون موزه‌های آستان قدس رضوی تاکید شده است.

همچنین رئیس اداره گنجینه‌های موزه حرم مطهر رضوی در ادامه گفت: ۸۰ سال پیش تنها سه تخته فرش در موزه حرم بود که به همت واقفان خیراندیش، اکنون این تعداد به ۷۰۰ تخته فرش رسیده است.

عبدالحسین ملک جعفریان افزود: از میان این فرش ها، ۱۰۲ تخته فرش در معرض نمایش قرار گرفته است.

او تصریح کرد: قالیچه‌ای با طرح افشان دسته گلی در ابعاد ۱۴۴ در ۹۶ سانتیمتر، قالیچه‌ای با طرح لچک ترنج در ابعاد ۱۹۸ در ۱۲۵ سانتیمتر، قالیچه‌ای با طرح گلدانی درختی در ابعاد ۲۰۵ در ۱۳۷، قالیچه‌ای با طرح محرابی درختی در ابعاد ۲۰۰ در ۱۳۰سانتیمتر، قالیچه‌ای با طرح لچک ترنج در ابعاد ۲۰۶ در ۱۳۲ سانتیمتر و قالیچه با طرح محرابی گلدانی ۲۰۰ در ۱۲۹ سانتیمتر فرش‌هایی است که متعلق به دوره قاجار است و امروز رونمایی شد.

رئیس اداره گنجینه‌های موزه حرم مطهر رضوی اظهار کرد: ۲ اثر هنری مجسمه اسب و مجسمه شتر مزین به دست بافته‌های ارزشمند شرق کشور از دیگر آثاری بود که در این مراسم با حضور هنرمند سازنده آن استاد «مصطفی‌اکبری» رونمایی شد.

ملک جعفریان افزود: این دو مجسمه مزین به روشتری ترکمن بافته شده با تار پشم و پود پنبه در ابعاد ۱۱۴ در ۷۰ سانتیمتر و رو اسبی با تار و پود پشم متعلق به دوره پهلوی دوم متعلق به شمال شرق کشور اهدایی دکتر سید «طاهر صباحی» است که در سال ۱۴۰۲ این آثار را از ایتالیا به آستان قدس رضوی اهدا کرد.

موزه‌های آستان قدس با ۱۷ گنجینه متنوع در فضایی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع در چهار ساختمان مستقر هستند. اشیای به نمایش درآمده شامل حدود ۹ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و هنری دربردارنده آثار تاریخی حرم مطهر و میراث آستان قدس رضوی، اشیای وقفی و اهدا و اشیای خریداری شده برای تکمیل مجموعه‌هاست.

 

پی‌نوشت:
ساختمان موزه مرکزی در صحن کوثر حرم مطهر، دارای حدود هفت هزار و ۸۷۵ متر مربع فضای نمایشی در چهار طبقه است که طبقه زیرین، طبقه هم‌کف، طبقه اول و طبقه دوم، شامل موزه تاریخ حرم رضوی و گنجینه‌‎های سکه، تمبر، اسکناس، هنرهای تجسمی، آبزیان، نجوم، ساعت، مدال، سلاح و ظروف است.
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.