موزه فرش ایران

گزارش دومین روز هوادهای فرش های مخرنی موزه فرش

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به گزارش روابط عمومی موزه فرش ایران، عملیات هوادهی، حفاظت و ساماندهی فرش های مخزنی موزه فرش ایران روز شنبه 10 تیرماه 1402 با حضور سرپرست و کارکنان موزه فرش ایران بهمراه دو نفر از اساتید و همینطور حدود 20 نفر از علاقمندان و دانشجویان فرش آغاز شد.

فرآیند هوادهی، حفاظت و ساماندهی فرش ها در دو مرحله انجام می شود.

در مرحله اول یوسف صمدی بهرامی استاد دانشگاه هنر تهران و یکی از شش نفر مشاهیر فرش دستباف ایران که دارای درجه 1 هنری مرمت فرش دستباف است کارشناسی و ارزیابی فنی فرش ها را بر اساس طرح، رنگ، مکانیزم بافت، منطقه و قدمت بافت آنها انجام داد و گزارش آسیب ها و کارهای حفاظتی هر فرش را تهیه کرد.

در مرحله دوم محمد حسین سیف استاد حفاظت و مرمت دانشگاه کاشان به همراه ۶ نفر از دانشجویان گرایش مرمت دانشگاه کاشان و دانش آموزان هنرستان دخترانه کار و دانش وحدت تهران موارد زیر را انجام دادند.

  • آسيب شناسي ميكروسكوپي
  • هوادهي
  • باز نمودن اتصالات فلزی و الحاقات آسيب رسان در بخش  اتصال شناسنامه های اموالي و اجرای مجدد با اتصالات نخی مناسب
  • غبارگيری دستگاهي خشک
  • استحكام بخشی ريشه ها
  • مهار و كنترل لبه های طولي از هم گسسته به روش دوخت های استحكام دهنده دستی 
  • قرار دهي بالشتك های مخصوص حاوی مواد ارگانيك پيشگيری كننده از آلودگي بيولوژيك (حشرات)
  • رول نمودن و كاور دهي با پوشش هاي ترانسپرنت داراي ويژگی گردش هوا و پايش دوره اي توسط محمد حسین سیف استاد حفاظت و مرمت دانشگاه کاشان به همراه ۶ نفر از دانشجویان گرایش مرمت دانشگاه کاشان و دانش آموزان هنرستان دخترانه کار و دانش وحدت تهران.

در روز اول آقایان یوسف صمدی بهرامی، محمدحسین سیف، مهران صحرائی، حسین زینلی، سعید حیدری پور، محمد واشوئی، مجتبی فدائی، علی سهندی، عبدالحسین قاسم نژاد، محمدرضا جمشیدیان، امیرحسین روشن ضمیر و خانم ها هستی پورمعانی، ساحل بلوری، رعنا ایزدی، مونس آروین، ریحانه فغانی و فرنوش پوست دوز مشارکت کردند.

گفتنی است عملیات هوادهی فرش های موزه فرش، از روز شنبه 10 تیرماه 1402 آغاز شده و بمدت 8 هفته ادامه می یابد. این رویداد هر روز هفته بجز دوشنبه ها و پنجشنبه ها از ساعت 9 صبح تا 3 بعداز ظهر انجام می شود.

روابط عمومی موزه فرش ایران از علاقمندان دعوت کرد که برای مشارکت در این رویداد با موزه فرش ایران و شماره تلفن 88962703، 88967707  و یا شماره  09961309396  روی نرم افزار واتس آپ و یا ایتا تماس بگیرند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • سلام امیدوارم فرش های که متعلق به همه مردم ایران هست راخوب نگه داری کنید . چرا فراخوان داده آید چرا از اساتید مهم و مجرب دعوت نکرده آید در شهرهای مختلف استادان مرمت کار با تجربه هستند چه بسا که از این رویداد بی خبرند به نظر می آید شرکت سهامی فرش دانشگاه های فرش تبریز اصفهان شیراز قم و...می توانند در این کار بسیار بسیار مهم کمک کنند با جان و دل . بنده اینجا نشسته ام و قلبم به واسطه این کار بزرگ می لرزد چه طور فقط با دو استاد که اگر این کار هوا دهی هر روز باشد حضور نخواهند داشت این کار مدیریت بسیار دقیق و حساسی لازم دارد . آه امیدوارم کار به نیکویی و خوبی پیش برود 😔

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.