دومین رویداد از افسانه تا اصالت

برگزاری کارگاه اصالت هنری با رویکرد فرش صیرفیان

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

کارگاه تجربه در دومین جشنواره «از افسانه تا اصالت» روز جمعه 26 خردادماه از ساعت 11 تا 17 در تالار پازیریک موزه فرش ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه فرش ایران، در قسمت سوم کارگاه تجربه و در ساعت 15 بعد از ظهر، محمد کریم صیرفیان فرزند شادروان استاد حاج محمدصادق صیرفیان و نواده مرحوم استاد حاج آقارضا صیرفیان (بنیانگزار فرش صیرفیان) موضوع اصالت هنری با رویکرد فرش صیرفیان را مطرح کرد.

کریم صیرفیان ضمن خوش آمدگوئی به حضار و دوستانی که از طریق اینستاگرام بصورت آنلاین در جلسه حضور داشتند در توضیح کلمه «اصالت» سخنان خود را با آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم قرآن مجید آغاز کرد «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» آیا ندیدی که خداوند چگونه مثلی زد و سخن نیک را به درخت پاکیزه ای تشبیه کرد که ریشه اش ثابت و شاخه آن در آسمان است ؟

وی سپس با اشاره با ابیات زیر گفت همانطور که می بینیم بحث اصالت هم در دین و هم در فرهنگ و ادبیات ما دارای جایگاه ویژه و ارزشمندی است

هوسبازی مکن گر وصل خواهی          به ترک فرع گو گر اصل خواهی (ناصرخسرو)

هیج فرع بی اصل نتواند (رساله سیر و سلوک خواجه نصرالدین طوسی)

کسی را کو به اصل اندر خلل هست          نیاید زو به جز کژی و زشتی  (سنائی)

هرکس کو دور ماند از اصل خویش         باز جوید روزگار وصل خویش (مولوی)

صیرفیان سپس توضیح داد معنی لغوی «اصالت» در زبان فارسی نجابت و شرافت، دارای نژاد بودن، پاک نژادی، ریشه داری، نیک نژادی، تبارمندی است که در زبان انگلیسی مترادف آن authenticity, genuineness , nobility, originality است. وقتی صحبت از اصالت یک اثر هنری می شود شاید کاربرد معانی که بر شمردیم در مورد  فرش که یک اثر هنری است نیز دور نباشد. هنگامیکه از فرش صیرفیان صحبت می کنیم باید در مورد زادگاه آن اصفهان و مکتب اصفهان و ویژگی ها و مشخصات آن صحبت کنیم و سپس ببینیم که این فرش در چه دوره ای و تحت چه فرهنگی متولد شده و چه پیامی را در بین علاقمندان این هنر به اشتراک گذاشته است. و بنابراین من بحث اصالت در فرش را در هفت جنبه دسته بندی می کنم که عبارتند از 1)اصالت طرح، 2)اصالت رنگ، 3)اصالت بافت، 4)اصالت تکنیک، 5)اصالت تطبیقی، 6)اصالت مفهومی، و 7)اصالت خطا. صیرفیان در ادامه این هفت دسته بندی اصالت را در مکتب اصفهان و برند صیرفیان توضیح داد.

وی تصریح کرد بطور خلاصه اصالت را می توان میانگین اثر تاریخ، فرهنگ و رسومات حاکم بر فرش دانست و آن چیزی است که به فرش جذابیت و صلابت می بخشد و به نظر من استارتاپ چمروش با در نظر گرفتن این خصیصه ذاتی و اصالت فرش های هنری ایرانی و استناد به اینکه هر فرش دستباف اصیل ایرانی می تواند در دنیا منحصربفرد و یگانه باشد ایده های خوبی را ارائه کرده است که شایسته تقدیر است و امیدوارم که دست حق برای اجرا شدن این ایده بهمراهشان باشد.

در قسمت پرسش و پاسخ صیرفیان گفت از نظر من فرش های دو خفتی فاقد اصالت تکنیک است ولی برای اینکه خواسته بازار برای فرش های دستباف ارزانقیمت تر تامین شود گروهی این نوع فرش ها را تولید می کنند. در پاسخ به سوال دیگر وی گفت هیچ تولیدکننده ای نمی تواند یک موتیف را انحصار خود قرار دهد بعنوان مثال هزاران گل شاه عباسی طراحی و در فرش های مختلف بافته شده است  اما وجود تعدادی موتیف می تواند به شناسایی فرش اصالت دار کمک کند.

محمدکریم صیرفیان در در مورد انگیزه حضور خود در این جشنواره گفت « خب در تماس اولی که من با آقای روشن ضمیر و دوستانشان داشتم گفتم که در حال حاضر واقعا اولویت، زمان و حوصله ای برای حضور در اینگونه مراسم و رویدادها ندارم و ایشان گفت که بهرحال ما انتظار لطف، همراهی و حمایت از شما داریم. در ادامه گفتگوها هنگامیکه پروژه چمروش را بیشتر شرح دادند و دغدغه اصلی این پروژه که رساندن فرش ایران به جایگاه واقعی آن در جهان است را متوجه شدم احساس وظیفه کردم و بعنوان همراهی و هم افزائی آخرین اثر خودم را برای این رویداد ارسال کردم و خودم هم روز آخر در جشنواره شرکت کردم. وی گفت موضوع این است که همه ما باید در کنار هم همکاری کنیم که فرش هنری ایرانی که سزاوار جایگاه بسیار رفیعی در جهان است را هم به قیمتی که شایسته ی آن است عرضه کنیم و هم ارزش و احترام آن حفظ شود. وقتی یک ساعت برند دار سوئیسی که از آن هزاران نسخه مشابه تولید می شود به قیمت های چندصد هزار دلار به فروش می رسد فرش هنری دستباف که ثمره سالها تلاش است باید به قیمت بسیار بالاتر از قیمت های فعلی به فروش برسد که تولیدکننده و طراح هم بتواند دستمزد بیشتری پرداخت کند و این زنجیره تولید و ارائه قالی در نهایت بتواند تضمین کننده بقای این میراث هنری و فرهنگی ایران زمین باشد چرا که بیانگر تکامل تاریخ و تمدن ما ایرانیان است

گفتنی است که دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه آلبرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402  برگزار شد. در این جشنواره 10 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش زاهدی موحد، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و یک مجموعه دار به نام فرش مهدی فخاریان با عرضه 36  گزیده آثار دستبافه های اصیل ایرانی حضور داشتند.

 برگزاری 20 کارگاه‌ آموزشی با موضوعات بلاکچین در ردیابی اصالت و مالکیت فرش، بکارگیری هوش مصنوعی در اصالت سنجی فرش، نوآوری در اکو سیستم فرش، پنل تخصصی تولید و صادرات فرش با رویکرد هنری، رمزگشائی اسطوره ها در فرش دستباف، معرفی برند فرش محسن اعلاباف، معناشناسی و زیبائی شناسی در فرش، تحلیل فرش رنگ در عرصه ملکوت، معرفی فرش قشقائی، آینده پژوهشی در فرش، فروش فرش در فضای آنلاین، ارتقاء جایگاه فرش بعنوان یک محصول فاخر، نقش برجسته سازی فرش، هویت برند فرش ایرانی، اصالت هنری فرش صیرفیان و فرش مکتب اصفهان از جمله برنامه های این جشنواره بود.

حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.