دومین رویداد از افسانه تا اصالت

هویت برند فرش ایرانی و طراحی شجرنامه فرش دستباف

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

کارگاه تجربه در دومین جشنواره «از افسانه تا اصالت» روز جمعه 26 خردادماه از ساعت 11 تا 17 در تالار پازیریک موزه فرش ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه فرش ایران، در قسمت دوم کارگاه تجربه و در ساعت 12 ظهر، مرتضی مفرشی طراح گرافیک و مشاور طراحی هویت بصری نام تجاری موضوع  هویت برند فرش ایرانی و شجرنامه فرش دستباف را مطرح کرد.

مرتضی مفرشی متولد 1343 در تهران است و با 36 سال سابقه کار، فعالیت حرفه ای خود را ازسال 1369 در واحد بازاریابی شرکت پاکسان بعنوان مسئول واحد طراحی و تبلیغات آغاز کرد و از سال 1372 جهت طی دوره آکادمیک رشته طراحی گرافیک وارد دانشگاه آزاد هنرو معماری تهران مرکز شد. وی عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بوده سابقه تدریس در رشته ارتباط تصویری دانشگاه علم و فرهنگ را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است. از نظر وی یک سفارش طراحی میبایست بر اساس تعاریف مشخص برخاسته از جوهره و هویت برند، اهداف مشخص فعالیت آن و اطلاعات پایه ای روشن و تحلیل شده از مخاطب اصلی، بازار هدف، رقبا، ماموریت ها اجرا گردد و طراح نیز مجاز به اعمال سلایق و سبک شخصی خود در مراحل اجرایی و نتیجه نهایی نیست. با رعایت این اصول، پس از پایان مراحل طراحی، هر اثر هویت بصری خاص و منحصر به فرد خود را پیدا یافته و موثرتر عمل خواهد کرد، ضمنا سفارشات اجرایی یک طراح نیز شباهتی با یکدیگر نخواهند داشت.

مفرشی صحبتهای خود را با اشاره به این نکته آغاز کرد که برند ملی فرش ایرانی با پیکره ای فاخر و بی همتا، دارای برترین جایگاه در ذهن مخاطبان جهانی است. پیکره برند فرش اصیل ایرانی را واحدهای کوچکتری همچون طراحان و هنرمندان و تولید کنندگان و فعالان ارزشمند این هنر تشکیل میدهندکه هر یک خود به تنهایی برندی خاص با نام، هویت، ویژگی ها، سبک، مخاطب و بازار هدف خود هستند و برآیند فعالیت آنان ( با هر قومیت، سبک، نقش و طرح ) در طول تاریخ، هویت و ریشه و اصالت این برند ملی را شکل داده است.  

وی بر لزوم تجهیز و تکمیل و استاندارد سازی هویت بصری هر یک از این برندها با هدف ایجاد یکپارچگی و بهینه سازی هویت بصری فرش ایرانی تاکید نمود. در ادامه نیز به این مطالب اشاره شد که هر زمان برندی جایگاهی ارزشمند را در ذهن مخاطبین کسب کند، رقبا مي توانند ويژگي هاي محصول را كپي و تقليد نموده و از آن سوء استفاده کنند. حفظ جایگاه برند ملی فرش ایرانی باتکیه بر اصول و روش های برندینگ و بکارگیری ابزار و ملاک های لازم برای تشخیص و تفکیک اصل از فرع بسيار با اهميت و حیاتی است.فرش دستباف اصیل ایرانی با تاریخچه 3000 ساله خود، نیازمند ابزار و فن آوری به روزی است که با بکار گیری آن اصالت هویت خود را نسبت به محصولات مشابه بصورتی دقیق مشخص نموده و از هویت خود دفاع کند.

این طراح گرافیک همچنین در جهت معرفی چمروش  گفت که این استارتاپ با بکار گیری دانش و فناوری جدید راهکاری تازه با برای تشخیص و ثبت تاریخچه و اصالت فرش ایران ارائه نموده است.

طراحی هویت بصری چمروش بر اساس مفهوم نهفته در هویت  تاریخی و افسانه ای آن اجرا شده است. چمروش پرنده ای است اساطیری در افسانه های اصیل ایران، با بدنی همچون شیر و سر و بال هایی همانند عقاب که بعنوان پرنده ی نگهبان در هنگام نیاز نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ ایران زمین ایفا می کند. نشان ( پیکتوگرام ) چمروش برداشتی است از سرستون ساخته شده در زمان داریوش اول برای تخت جمشید.

مفرشی همچنین در ارتباط با طراحی شجره نامه چمروش گفت: طراحی شجره نامه چمروش بر اساس ماموریت و تعاریف اولیه و مشخص انجام گرفته از جمله ابعاد مناسب برای ثبت مطالب و مشخصات و تصاویر فرش، جنس و فیزیک مطلوب و ارزشمند، طراحی و فضا سازی اصیل و مرتبط با هنر فرش ایران، تصویر سازی مناسب برای القای هویت برند اصیل فرش ایرانی.امکان ثبت اطلاعات متغییر فرش، تصویر سازی های صفحات این شجره نامه با قلم دیجیتال طراحی و اجرا شده و مختص به این اثر است.

وی در ارتباط با تصویر سازی داخلی شجره نامه چمروش گفت: در میان صفحات این اثر و در دو صفحه مقابل هم، تصویر سازی قرار دارد که تلاش شده تا مضمون و مفهوم تاریخی هویت برند فرش ایرانی را از دوره هخامنشی تا به امروز بصورت مصور ارائه کند. سیر داستان در این تصویر سازی از تصویر سرستون چمروش در تخت جمشید و اشاره به فرش پازیریک و تاریخ و محل کشف آن آغاز و در طی مسیر پیشرفت این هنر با گذر از دورانهای مهم و موثر بر آن به زمان حال رسیده و با تاکید بر موزه فرش و استارتاپ چمروش و ویژگی های خدمات آن به پایان میرسد. 

مشخصات کلی شجره نامه چمروش:
ابعاد: 210 در 148 میلیمتر
تعداد صفحات:16 صفحه 
نوع جلد: جلد نرم با پوشش ترمو 
چاپ صفحات داخلی: چهار رنگ ترکیبی ( دیجیتال ) 
همراه با روکش سلفون مات

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.