دومین رویداد از افسانه تا اصالت

بخش سوم کارگاه فناوری و نوآوری در فرش با عنوان اکوسیستم نوآوری در فرش

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به گزارش روابط عمومی موزه فرش ایران کارگاه فناوری و نوآوری در فرش با حضور 25 نفر از تولیدکنندگان، هنرمندان و علاقمندان به فرش دستباف در تاریخ 22 خردادماه 1402 در تالار پازیریک موزه فرش ایران برگزار شد.

در بخش سوم  این کارگاه زهرا احمدی عضو هیات علمی دانشگاه هنر و بنیانگذار شتاب دهنده بهین تاج هنر گفت تا اوایل دهه ۸۰ که محیط­های کسب و کار دارای ثبات و پایداری بیشتری بودند، وی افزود مبنای رقابت بین شرکت­ها، فعالیت های داخلی شرکت و کسب بیشترین بهره وری بود. در آن شرایط رقابتی، تغییر خارجی به عنوان تهدیدی برای بقای شرکت دیده می شد.  در دهه های اخیر، شتاب تغییرات در جهان کسب و کار نظیر افزایش رقابت و شتاب نوآوری در میان رقبا، تغییر و غیرقابل پیش بینی بودن نیازهای مشتری سا به طور فزاینده ای افزایش یافته است. در راستای این تغییرات، رویکردها و روش­های نوینی از سوی متخصصین این حوزه مطرح شده است. یکی از این مفاهیم، رویکرد اکوسیستم کسب و کار است. برمبنای این رویکرد، جهان کسب و کار همچون اکوسیستمی است که در آن کسب وکارهای مختلف از صنایع گوناگون، با یکدیگر روابط متقابل دارند و بقای آنها تا حدود زیادی به یکدیگر وابسته است. مبانی فکری رویکرد اکوسیستم کسب و کار نشان دهنده تغییراتی است که در ذهنیت افراد،  مدل ذهنی و باورهای آن­ها روی می دهد این تغییرات ذهنی، در نتیجه تغییرات محیطی اتفاق افتاده که پاسخ به نیازها و خواسته های جدید برای موفقیت در کسب و کار است. در اکوسیستم کسب و کار برای رسیدن به موفقیت و تعامل سازنده با اعضا شبکه سازی انجام می­شود. با پذیرش رویکرد شبکه ای، سازمانها نه بر شرکت یا صنعت، بلکه بر خود سیستم خلق ارزش تمرکز میکنند که در آن بازیگران اقتصادی متفاوت نظیر تأمین کنندگان ماده اولیه، تولید کنندگان، شرکا، هم پیمانان و مشتریان برای تولید مشترک ارزش همکاری میکنند. جایی که زمانی سازمان ها در برابر یکدیگر می جنگیدند، امروزه رقابت بین شبکه های سازمانی است. در اکوسیستم کسب و کار برای رهایی از تغییرات محیطی و تاثیر ان­ها باید بتوان خود تغییر را ایجاد نمود. تغییرات مبتنی بر نوآوری قابل اجرا هستند.

احمدی تصریح کرد نوآوری های سازمانی بر مبنای دو مدل اصلی نوآوری بسته و نوآوری باز انجام می شود. فلسفه اصلی در مدل نوآوری بسته این است که نوآوری موفق، نیازمند کنترل است. در گذشته برای استمرار ایده پروری و نوآوری سود حاصل از بهبود محصولات نواورانه  دوباره در فعالیت های تحقیق و توسعه به کار گرفته  و این چرخه تکرار می­شد. در مدل جدید نوآوری باز، سازمانها هم ایده های خود و هم نوآوری هایی از سایر سازمان ها را پیگیری می کنند. مرزهای بین سازمان و محیط اطرافش بازتر می شود. به – طورکلی، در نوآوری باز، سازمانها در مراحل مختلف تحقیق و توسعه با یکدیگر همکاری میکنند. در پیگیری فرصت های بالقوه، سازمانی که مدل نوآوری باز را به کار می گیرد، امکان موفقیت بیشتری دارد. به بیان دیگر، با گسترش مرزهای فعالیت سازمان به فراتر از مرزهای صنعت و همچنین با بهره برداری از نوآوری های صنایع دیگر، فرصت های بالقوه ای برای سازمان به وجود می آید که می تواند با بکارگیری آنها موقعیت رقابتی خود را بهتر نماید. اکوسیستم کسب و کار، زنجیره ارزش تقویت شده توسط فرهنگ (جامعه) است. این مسئله از نظر اقتصادی اهمیت دارد زیرا روابط فرهنگی دوجانبه بین اعضای یک اجتماع موجب می شود که افراد تمایلات یکسانی داشته باشند و همین ارزش ها به روابط بلندمدت منجر می شود. یک تفاوت اساسی بین اقتصاد سنتی و مدرن وجود دارد: در اقتصاد صنعتی سنتی، تمرکز سازمانها بر صرفه جویی های مبتنی بر مقیاس است ( صرفه جویی در مصرف موا اولیه). در صورتی که، در اقتصاد اطلاعاتی مدرن، تأکید سازمان ها بر صرفه جویی های حاصل از شبکه های همکاری است. با پذیرش رویکرد اکوسیستمی، سازمان نه تنها بر گسترش روابط خود با سایر سازمانها متمرکز است بلکه سعی میکند تا ارتباطات خود را با نهادهای آموزشی و دولتی نیز گسترش دهد. برای توسعه کسب و کار فرش دست­باف نگرش سیستمی باید به رویکرد اکوسیستم کسب و کار تغییر یابد. در اکوسیستم کسب و کار فرش دست باف ایده های نوآورانه در فرایند تولید و ارائه که ماهیت و اصالت فرش دست­باف ایرانی را حفظ نماید، می توان مزیت رقابتی ایجاد نمود.

گفتنی است که دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه البرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402 برگزار می شود. در این جشنواره 9 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و یک مجموعه دار به نام فرش مهدی فخاریان با عرضه 36 گزیده آثار دستبافه های اصیل ایرانی حضور دارند.

حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) هستند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.