گزارش

برگزاری کارگاه مکتب قالیبافی قم در رویداد از افسانه تا اصالت

به گزارش کارپتور به نقل از روابط عمومی موزه فرش ایران کارگاه مکتب قم روز 6 فروردین در سالن آمفی تئاتر موزه فرش از ساعت 13 تا 18 برگزار شد.

در سخنرانی اول با عنوان اصول طراحی مکتب قم، هادی پورجهان در ابتدای گفتار اشاره ای به تاریخچه شهر قم و وجه تسمیه نام شهر نموده و توضیح داد یکی از طرح های مطرح قالی با نام کومه برگرفته از نام قدیم شهر قم می باشد. پورجهان در ادامه به ایده پردازی های طراحان و تولیدکنندگان فرش قم و عناصر الهام بخش آنها برای تولید آثار فاخر فرش قم شد.

در سخنرانی دوم دکتر محمد نوری موضوع تطابق مفهومی مکان و موضوع هنر فرش را مطرح کرد و  پیرامون سابقه تاریخی تیمچه‌های فرش بویژه تیمچه بزرگ فرش قم صحبت کرد و جایگاه این تیمچه‌ها  و شکل و عناصر معماری انها در بازار داد و ستد فرش دستباف را شرح داد.

دکتر حسن عزیزی سخنران سوم این کارگاه با عنوان شکل گیری، تاریخ و تحولات فرش قم بود. وی در ابتدا عنوان  کرد که فرش دستباف قم طی ۱۰۰ سال گذشته با بهره گیری از ظرفیت های موجود در حوزه فرش کشور به توفیقات بزرگی دست یافته است. با توجه به تعریف مکتب و سبک، قالی قم صاحب مکتب و دارای سبک های متعددی است. او افزود تولیدکنندگان و هنرمندان صاحب سبک فرش قم با اتخاذ تصمیمات درست مدیریتی و با ترسیم تصویری مشخص از افق هنر صنعت فرش دستباف نام فرش تمام ابریشم قم را به عنوان برندی جهانی مطرح کردند. اصالت طرح، اصالت بافت و کیفیت مواد و مصالح، قم را به عنوان پایتخت فرش ابریشم دنیا معرفی کرد. در این مسیر هوشیاری، جسارت و عزم راسخ و اتکا به توان و ظرفیت های موجود در استان و کشور باعث خلق و آفرینش انواع طرح ها و نقش های تلفیقی و خلاقانه در این عرصه گردیده است.

استاد رضا ارمی سخنران چهارم و پایانی این کارگاه بود که با نشستن بر روی یک قالی نفیس بهمراه محمدرضا رشتی زاده و امیر ارمی خاطراتی از فعالان فرش قم از قدیم تا به امروز را نقل کرد و چگونگی ظهور مرمتکاران، رنگرزان، قالیشویان و دیگر مشاغل وابسته فرش در قم و تعامل تولیدکنندگان قدیم قم با دیگر فعالین فرش در سایر مناطق و شهرهای ایران را توضیح داد.

 

گفتنی است این رویداد توسط  موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارتاپ چمروش با نمایش 40 گزیده قالی اصیل ایران در 29 اسفندماه آغاز بکار کرد و تا 12 فروردین ادامه می یابد.

 

نشانی: تهران، تقاطع خیابان کارگر شمالی و فاطمی، موزه فرش ایران

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.