اتحادیه فروشندگان فرش دستباف

حفاظت و صيانت از کيان فرش دستباف ايراني يک ضرورت و وظيفه است

تحريم هر کشوري فاجعه است، اما پايان کار نيست

رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران در اهميت بازپس‎گيري جايگاه فرش دستباف ايران در بازارهاي جهاني تصريح کرد: ورود تمامي دستگاه ها، مسئولان و رايزن هاي مستقر در سفارت خانه هاي خارج از کشور در برقراري ارتباط با عوامل و مسئولان اقتصادي کشورها براي حفاظت و صيانت از کيان فرش دستباف ايراني يک ضرورت و وظيفه است.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

مسعود سپهرزاد، رئيس اتحاديه فرش دستباف تهران گفت: فرش ايراني يعني هويت، يعني اصالت و موجوديت ايران و هنر دستان مردمان اين مرزو بوم که مي توانند تنها با چند کلاف نخ، شاهکاري ماندگار براي اعصار مختلف به وجود بياورند. خالق نقش و نگاري باشند که چشمان هر بيننده اي را محسور و گرفتار مي کند.

سپهرزاد در ادامه تاکيد کرد: سال هاست که عمر خود را در گرو آميختگي با مهمترين هنر صنعت کشور- فرش دستباف- نموده ام؛ لذا يقين دارم بسياري از موانعي که امروزه بر سر راه است مي تواند هر صنعتي را از پاي بيندازد؛ اما خوب مي دانم خواستن توانستن است. چه مانعي جز جهل و ناآگاهي و منفعل بودن مي تواند بدتر از ديگر عوامل؛ کشوري را از کارزار فعاليت بيرون افکند؟

وي تصريح کرد: مي گويند تحريم، قبول داريم که تحريم بر هر کشوري فاجعه است، اما پايان کار نيست، خوشبختانه سياست هاي ارتباطات که با ديگر کشورها توانسته موجب صادرات انواع صنايع و محصولات شود و مشتريان خارجي را پا گير کند مي تواند در رواج و رونق دوباره اين هنر-صنعت کهن ايراني موثر واقع شود. فرش ايران نگيني است که هر انگشتري را ارزشمند مي کند. در هر خانه و کاشانه و محفلي که باشد به آن مکان هويت و موجوديت مي بخشد؛ اما متاسفانه به پاي بي مهري بسياري از افراد سوخته است. رئيس اتحاديه فرش دستباف تهران تاکيد کرد: سياست هاي غلط و در بسياري از مواقع منفعلانه در درخشش فرش ايراني، امروز باعث شده ديگر کشورها، توليدکننده و صادرکننده فرش و نقشه هاي ايراني شوند. چه بسا در دهه پيش رو کشورهاي ديگري ادعاي فرش ايراني را داشته باشند و فرش ايراني به مانند کودکي يتيم و بي پناه درمانده و سوگوارانه، بي دفاع خاموش بماند.

سپهرزاد با اشاره به خانواده ۱۲ ميليون نفري فرش ايراني تصريح کرد: با وجود ۳ ميليون توليدکننده فرش ايراني به انضمام خانواده هايشان که همگي بافنده و توليدکننده هستند و جمعيتي بالغ بر ۱۲ ميليون نفر را در کشور تشکيل مي دهند، افرادي که هيچ توقعي از هيچ براي جا و مکان بافندگي در اختيارشان قرار نمي گيرد؛ دولت تنها بايد رايزن براي صادرات در کشورهايي بيابد که براحتي و بدرستي طالب فرش ايراني هستند. آنها بهتر از خودمان ارزش فرش ايران را مي دانند.

وي ادامه داد: سفيران و کاردان هاي ايراني در کشورهاي هم راستا با سياست هاي ايران، در اين رابطه فعاليت کنند. خود مي دانند که از هويت ايران و ۱۲ ميليون جمعيت دفاع خواهند کرد. بسادگي مي توان فرش ايران را جايگزين نفت خام کرد. چه بسا اين کار جديد نيست، متاسفانه بازارهاي جهاني منتظر هيچ کشور و فردي نمي ماند.

سپهرزاد با اشاره به تاثير برنامه هاي صدا و سيما در اين راستا گفت: بايد براي باز پسگيري جاي از دست داده فرش ايراني تلاش کنيم؛بازاري که امروز در دست چيني ها، افغان ها و ... افتاده است. تا ديرتر نشده نگذاريم پرچم فرش ايراني از افراشتگي بيفتد. مسئولان صدا و سيما نقش بسيار مهمي مي توانند در اين راستا داشته باشند. به اين صورت که در تمامي استيج هاي نمايش خود در عرصه هاي مختلف و شبکه هاي متفاوت از فرش ايراني استفاده کنند. اتحاديه تمام قد از اين حرکت استقبال مي کند.

رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف در پايان تصريح کرد: اميد است دوباره فرش ايراني نفسي تازه کند و رونق گيرد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.