نمایشگاه خارجی

قالی‌های ترانسیلوانیایی فرزین ملاییان در نمایشگاه هالی آنلاین

فرزین ملاییان: از جمله مجموعه داران شرکت کننده در نمایشگاه آنلاین هالی 2022 است که به ارایه برخی از قالی‌های زیبای خود، از جمله دو قالیچه خاص از ترانسیلوانیا پرداخته است.

سرویس اخبار خارجی سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

فرزین ملاییان غرفه دار نمایشگاه آنلاین هالی ۲۰۲۲، مجموعه دار و کارشناس قالی‌های شرقی از فرارا ایتالیاست.

نمایشگاه هالی آنلاین ۲۰۲۲ امسال تعدادی از متنوع‌ترین قالی‌های عتیقه از مجموعه‌های سراسر دنیا را گرد آورده است. فرزین ملاییان یکی از این مجموعه داران است که به ارایه برخی از قالی‌های زیبای خود پرداخته. از جمله قطعات جالب او دو قالیچه ترانسیلوانیا است. یک فرش شش ستونی ترانسیلوانیا قرن هفدهم و دیگری «ترانسیلوانیا»‌یی که به نظر می‌رسد مربوط به اواخر قرن هفدهم یا اوایل قرن هجدهم باشد، اما به احتمال زیاد، به گفته فرزین مولاییان، یک تودوک جعلی متعلق به اواخر قرن نوزدهم یا اوایل قرن بیستم است.

شش ستون روی فرش زمینه قرمز قرن هفدهمیترانسیلوانیا. ۱.۱۸ × ۱.۵۰ متر (۳'۱۰ x ۴'۱۱ اینچ).

ترانسیلوانیا عتیقه؟ تودوک؟ شش ستون روی فرش زمینه آبی. ۱.۱۰ × ۱.۶۰ متر (۳'۷ × ۵'۳ اینچ). به نظر می رسد فرش ترانسیلوانیا متعلق به قرن هفدهم یا اوایل قرن هجدهم باشد، اما به احتمال زیاد توسط تئودور تودوک در پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم بافته شده است.

نمایشگاه ۲۰۲۲ آنلاین هالی در ۲۰ می (۳۰ اردیبهشت) راه اندازی شده و تا ۳۰ می (۹ خرداد) ادامه خواهد داشت.

شرکت کنندگان این دوره نمایشگاه آنلاین هالی عبارتند از:

  1. Alberto Boralevi
  2. Alberto Levi Gallery
  3. Amir Oskouei
  4. Brian MacDonald
  5. Cora Ginsburg
  6. David Sorgato
  7. Farzin Mollaian
  8. Gallery Aydin
  9. Gebhart Blazek
  10. Hadi Maktabi
  11. Hazara Gallery
  12. Iwan Maktabi
  13. James Cohen
  14. John Ruddy
  15. Jonathan Hope
  16. Markus Voigt
  17. Max Lerch
  18. Mohammad Tehrani
  19. Nomadno
  20. Perryman Carpets
  21. Rudolf Smend
  22. Sadegh Memarian
  23. Serkan Sari
  24. Thomas Murray


نمایشگاه آنلاین هالی به طور انحصاری بر روی فرش‌ها و منسوجات عتیقه فوق‌العاده از سراسر جهان تمرکز دارد و توسط هالی، مجله پیشرو در زمینه فرش‌ و منسوجات عتیقه در جهان، میزبانی می‌شود.

برای بازید از این نمایشگاه آنلاین ایـنـجـا کلیک کنید.

پی‌نوشت:
تئودور تودوک (Teodor Tuduc)، تولیدکننده قرن بیستمی، جاعل قالی‌های آنتیک، سال‌ها قالی‌های جعلی بازبافی شده خود را به عنوان قالی‌های عتیقه قرون ۱۶ و ۱۷ به علاقمندان و حتی موزه‌ها و مجموعه‌داران بزرگ قالی فروخت. پس از افشای این امر از سوی یونسکو، که ۱۰ سال را صرف مستند کردن این مساله کرد، بسیاری از قالی‌های عتیقه که با چیره‌دستی تمام در کارگاه‌های بافت تودوک به طرزی ماهرانه و باورپذیر آنتیک و قدیمی می‌نمودند، مورد تشکیک واقع شد. برآوردها حاکی از آن است که تئودور تودوک متجاوز از ۲۵۰ اثر جعلی را در کارگاه "براسوف" خود تولید نموده است. بیشترین تعداد آثار جعلی او به ترتیب فرشهای ترانسیلوانیایی، قفقازی، ایرانی و اسپانیایی است. اینکه تودوک توانسته بود مجموعه داران خبره و کارشناسان موزه را چنین فریب دهد نشان از وسعت و عمق اطلاعات او از انواع سبک‌ها، مواد اولیه، کهنه‌نمایی مواد و رنگ و البته سلیقه و سخت‌گیری اش در بافت پر وسواس این قالی‌ها دارد!
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • با سلام علیرغم کپی بودن این قالی ها، چون در بافت و مصالح به کار رفته درآنها دقت زیادی شده این قالی ها باز ارزشمند میباشند

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.