گزارش

گزارشی از عرضه فرش ایران در بازار دبی

یک شاهکار از "فرش هریتیج" دبی می تواند 2.5 میلیون دلار قیمت داشته باشد

به گزارش بخش اخبار خارجی سایت اطلاع رسانی فرش ایران به نقل از نشنال نیوز دبی، در مراکز خرید پر زرق و برق دبی، در میان جدیدترین گرایش‌های طراحان و جالب‌ترین وسایل، فروشندگان فرش برای جلب توجه مشتریان رقابت می‌کنند.Heritage Carpet که توسط خانواده اداره می شود، تاریخچه خود را به پنج نسل از ایران، ایران کنونی بازمی گرداند و ادعا می‌کند که یکی از بزرگترین مجموعه فرش‌های دستباف و مرغوب دنیا را دارد.

طیف محصولات  "فرش هریتیج" در فروشگاه دبی مال، یکی از 18 نمایشگاه در امارات متحده عربی، شامل فرش‌ها و قالی‌هایی است که قیمتی بین چند صد تا میلیون دلار دارندشما همچنین می‌توانید قطعات کمیاب را پیدا کنید که برخی از آنها تا 150 سال قدمت دارندبه عنوان مثال، یک قالی زین اسب، که تصور می شود متعلق به قرن هجدهم باشد، 200.000 دلار ارزش دارد

امیر قنبری‌نیا، مدیر عامل، به نشنال می‌گوید: «ما معمولاً عتیقه‌ها را به نمایش نمی‌گذاریم، اما آنها را برای کلکسیونرها و مشتریان خاص می‌آوریم آنها در یک اطاق نگهداری می شوند که برای حفظ آنها دما و رطوبت کنترل می شود.
"امنیت نیز یک مسئله است، اما خدا را شکر که در یکی از امن‌ترین کشورهای جهان زندگی می‌کنیم."
خانواده قنبری‌نیا فروش فرش را در سال 1841 آغاز کردند و 40 سال پیش اولین مغازه خود را در دبی افتتاح کردندامروزه Heritage Carpet در 29 کشور دنیا دارای 72 نمایشگاه و بوتیک وابسته است.

فروشگاه دبی مال پر از یافته‌های کمیاب و گران استیک فرش دستباف ایرانی مدالیون سلطنتی، به عنوان مثال، در تصویر زیر، که گمان می‌رود مربوط به اواخر قرن هفدهم یا اوایل قرن هجدهم باشد و با حاشیه سبز پسته‌ای، قیمتی معادل 2.5 میلیون دلار دارد.

یک قطعه گران‌قیمت دیگر، یک فرش تصویری، که در تصویر زیر، بر اساس داستان عشق لیلی و مجنون در قرن هفتم است، 380.000 دلار قیمت داردقدمت این فرش دستباف ایرانی بیش از 150 سال است.

قنبری‌نیا می‌گوید خانواده‌های سلطنتی امارات یکی از بزرگترین مشتریان آنها هستند و از حمایت مستمر آنها سپاسگزار است.
او می‌گوید: «تنها با حمایت آنهاست که ما توانسته‌ایم رشد کنیم و گسترش پیدا کنیم.

فرش‌ها داستان‌های مختلفی را در جزئیات پیچیده‌شان روایت می‌کنند و داستان‌هایی از دوران گذشته را بازگو می‌کنند.
یک فرش دستباف پشمی و ابریشم ایرانی که صحنه شکار چند وجهی را به نمایش می‌گذارد و گمان می‌رود قدمتی ۹۰ ساله داشته باشد، با نقوش غیرتکراری پوشیده شده استقیمت این فرش 250.000 دلار می باشد.

اقلام کلکسیونی تنها محصولاتی نیستند که در Heritage Carpet پیدا خواهید کردفرش‌ها و قالی‌ها که از سرتاسر جهان، اما عمدتاً از ایران، سابقاً ایران، هند و ترکیه تهیه شده‌اند، در طرح‌های مدرن و تجاری نیز عرضه می‌شوند.
"ما با زمان در حال تغییر هستیمقنبری‌نیا با اشاره به مجموعه محصولات ماشینی این فروشگاه که هنوز هم چشم نواز هستند اما برای استفاده یکبار مصرف هستند، می‌گوید: تقاضای زیادی برای فرش‌های ارزان‌تر اما زیبا وجود دارد.

بسیاری از نسل جوان چیزهایی را ترجیح می‌دهند که استفاده از آنها ساده و ارزان باشدکه بازار خود را داردوجه تمایز اصلی فرش دستباف و ماشینی این است که ارزش فرش دستباف با گذشت زمان افزایش می‌یابد نمونه‌های ماشینی چندان دوام ندارند زیرا بسیاری از آنها از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اندآنها ارزش خود را با استفاده از دست می‌دهند

در کانی هوم در مرکز خرید ابن بطوطه، دبی، خانواده صاحب شهداب میر نیز از صف طولانی فروشندگان فرش در کشمیر هستند که به خاطر پشم ترمه و همچنین شال‌ها و فرش‌های ابریشمی‌اش شهرت دارند.
پنج نسل از خانواده میر در تجارت فرش با مغازه‌هایی که در سرتاسر هند پراکنده شده‌اند.
در سال 2004، خانه کانی را در ابن بطوطه افتتاح کرد و از آن زمان شعبه‌هایی را در مسجد جامع شیخ زاید، مرکز تجارت جهانی و ترمینال سفرهای دریایی در ابوظبی و همچنین السیف در دبی افتتاح کرد.

در حالی که فرش هنوز بخش عمده‌ای از تجارت او را فراهم می‌کند، میر از آن زمان کانی هوم را به عنوان یک فروشگاه سبک زندگی گسترش داد و همه چیز را از شال گرفته تا لباس و صنایع دستی به فروش رساند.

او به The National می گوید: «همه چیز از کشمیر می‌آید .

گران‌ترین فرش‌های کانی هوم، فرش‌های دستباف هستند که ساخت برخی از آنها ممکن است سال‌ها طول بکشداندازه قالی‌ها نیز بنوبه خود عامل دیگری است که در زمان بافت و قیمت تاثیرمی‌گذارد.

فرش دستباف تمام ابریشم 60 در 90 سانتی متر با تزئین پرندگان، درختان و گل‌ها 55000 درهم قیمت داردبافت این فرش کاشان - شهر تاریخی ایران که به ابریشم و منسوجات معروف –یک سال به طول انجامیده است

میر می گوید که قبل از افتتاح اولین فروشگاه کانی هوم در دبی در سال 2004، وقتی به عنوان یک توریست از این کشور بازدید می کرد، خلائی در بازار پیدا کردفروشگاه‌های زیادی وجود نداشتند که محصولاتی را که تلفیقی از سنتی و مدرن باشد می‌فروشندو ما وارد شدیم تا این فضا را پر کنیم

اما فناوری همچنین به کاهش هزینه‌های فرش کمک کرده و آن‌ها را در دسترس‌تر کرده است، به طوری که فرش‌های نیمه‌دست‌باف اکنون به بازار هجوم آورده‌اند و بسیاری از آنها همان طرح‌ها و نقوش سنتی را دارند.

یک فرش ماشینی ابریشم طرح درخت زندگی 4980 درهم قیمت داردیک نسخه دست ساز هزینه بسیار بالاتری خواهد داشت و بافت آن هم زمان بیشتری می برد.

یک فرش نیمه دستی کوچک 60 در 90 سانتی متری حدود 800 درهم قیمت داردمیر می‌گوید که فرشی با همین اندازه در صورت گره زدن به 50.000 درهم می‌رسد.

 

«قبل از این، فرش‌های ماشینی چندان پیچیده نبودند، اما فناوری تکامل یافته است و اکنون ما فرش‌هایی با ظاهری مشابه داریم که نیمه دستبافند اما بسیار مقرون به صرفه‌تر هستندفرش‌های زیبا زمانی فقط برای افرادی بود که پول برای خرج کردن داشتنداکنون برای همه است

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.