رویدادها

نمایش قالی «مانیا نیک» اثر عبدالرضا ابوالهادی در موزه فرش ایران

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

قالی «مانیا نیک» اثر عبدالرضا ابوالهادی در سومین جشنواره از افسانه تا اصالت در موزه فرش به نمایش گذاشته شد. قالی «مانا نیک» به دلیل نیک نامی فرهنگ و هنر ماندگار ایران زمین، بدین اسم نامیده شده است و طرح آن کاملاً منحصر به فرد و بدیع است، بدین جهت که در آن به جز نمادهایی از دوران هخامنشیان، از هیچ نقش و طرح و ترکیب دیگری استفاده نشده است. طراح این قالی خود را هنرمندی فرضی در زمان هخامنشی تصور کرده و با این اندیشه با بکارگیری نمادهایی از پاسارگاد، تخت جمشید و کاخ داریوش در شوش، طرح قالی «مانا نیک» را خلق کرده است. گل ها در ترنج و حاشیه‌ها از مهر و صلح و دوستی در سرزمین ایران کهن ،سخن می گویند و بیست و هشت لوتوس قرار گرفته در ترنج قالی به نشان از بیست و هشت قومیت ایران باستان، سعی در بیان همبستگی سرزمین ایران کهن دارد. لچک های ذوزنقه ای در بالا و پایین قالی، برگرفته از ورودی تخت جمشید، ورودی سرزمین فرهنگی ایران تصور شده اند وشیرها ، نماد قدرت و دلاوری، در دفاع از ایران زمین در کنار این ورودی ها جای گرفته اند و نام طراح و بافندگان و محل بافت قالی نیز با خط میخی  در حاشیه بالای قالی درج شده است.

عبدالرضا ابوالهادی طراح این قالی متولد آذر ماه ۱۳۵۴ است و کودکی اش را در روستای دره‌دُر رفسنجان در استان کرمان گذرانده، فضایی سنتی و پیوند خورده با فرش، روستایی که پدربزرگ پدر ایشان در اوایل قرن بیستم میلادی، قالی بافی را در آنجا راه اندازی کرده بود و از آن زمان این هنر نسل به نسل در خانواده ایشان جاری بوده است و بیش از یک قرن پشتوانه خانوادگی به همراه علاقه شخصی، عبدالرضا ابوالهادی را با وجود تحصیلات و کار در حوزه فیزیک لیزر، به سمت طراحی و تولید قالی دستباف سوق داده است و وی را بر آن داشته تا با تأسیس شرکت «فرش پادوال» همزمان با طرح نقوش خلاقانه و نو، به بازسازی و بهسازی طرح‌های قالی های اصیل و قدیمی کرمان مبادرت ورزد.

گفتنی است سومین دوره جشنواره از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران و با همکاری شرکت استارتاپی چمروش و شرکت آریا برنا اندیش هنر به اجرا در آمد. حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.