رویدادها

نمایش قالی افسانه سیمرغ در سومین جشنواره از افسانه تا اصالت

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

افسانه سیمرغ نام قالی تولید شده توسط آقای یاشار شاداب در کارگاه ایشان در شهر تهران است که در سومین جشنواره از افسانه تا اصالت از تاریخ 22 تا 25 خردادماه 1403 به نمایش درآمد. این قالی توسط استاد هوشنگ زارع طراحی و در ابعاد 3 در 4 متر با رجشمار 70 و با شیوه گره متقارن (ترکی بافت) بافته شده و دارای 17 رنگ است که رنگ رزی آن با رنگدانه های طبیعی مانند نیل و قرمزدانه انجام شده است.

استاد زارع در گفتگوی اختصاصی با کارپتور در مورد توصیف این قالی گفت: «در لچک این قالی یک اژدها داریم که در اکثر ادبیات و هنر مظهر پلیدی و شر است که در کمین نشسته است همینطور قالی دارای دو حاشیه باریک از اسلیمی ماری است که با هم زنجیره ای ساخته اند که آماده اند که با جانفشانی از حریم خودشان در برابر اژدها محافظت کنند و این خطر را دور کنند. درحاشیه پهن قالی قاب هایی با فرم مستطیل و دایره طراحی شده است که از نقوش حیوانی  شیر و آهو در آن استفاده شده است. در یک قاب شیر در حال آمادگی برای مقابله و دفاع از اژدها  در برابر لانه خود است و در قاب دیگر آهوان در حال ترس و فرار هستند. در قسمت بالاتر لچک سیمرغ را می بینیم که یک پرنده افسانه ای و کاملا ایرانی است و در ادبیات ما بخصوص شاهنامه نقش بسیار پررنگی دارد که بعنوان یک نیروی مثبت که به جنگ اهریمن و پلیدی می رود. در این قالی سیمرغ به جنگ اژدهایی می رود که با آتشی که از دهانش خارج می شود و آتشی که در اطراف بدن خود دارد در صدد نابودی و سوزاندن است.»

زارع در ادامه افزود: «در متن که با رنگ سرمه ای تزئین شده ما دوران و حرکت گل های ختائی را می بینیم که در حال فرار و یافتن جای امن هستند و در قسمت بالاتر قابی را بعنوان سرترنج می بینیم که در آن دو قوچ  با گاردی که به سمت بیرون گرفتند، در حال محافظت از هم هستند. تمامی نقوش حیوانی از جمله شیر و ببر و پلنگ و آهوان که در متن قالی هستند، همگی در حال حرکت و در حال دفاع هستند در قابی که ترنج با سر ترنج مرتبط می شود، یک اسلیمی ماری می بینیم که یکی از نقوش اصیل ایرانی است و گارد گرفته و آماده است دشمن را با نیش از بین ببرد. در قسمت بالاتر از این قاب دو ببر می بینیم که نگران هستند و حالت تدافعی دارند و مراقب هستند از حریم خود محافظ کنند. حال اگر یک نگاه کلی بیاندازیم متوجه می شویم که حریم قالی مرکز قالی همان ترنج است زمانیکه به ترنج می رسیم می بینیم که فضا کاملا عوض شده است و رنگ لاکی که در لچک ها حالت هیجان و نزاع را به خودش گرفته، اینجا در فضایی که حتی بزرگتر از لچک ها است به فرم دیگری معرفی شده است. زیرا در اینجا سیمرغ بر اژدها پیروز شده و با غلبه خیر بر شر، هیچکدام از این نقوش دیگر احساس خطر نمی کنند و در خوشحالی داخل ترنج مشارکت می کنند. بطوریکه می بینیم حتی اسلیمی های ماری در اینجا احساس شادی می کنند و در حال رقص هستند.»

زارع در پایان گفت: «من نیز بعنوان طراح  افسانه سیمرغ در خوشحالی داخل ترنج شرکت دارم چون حس می کنم که آن چیزی را که در نظر داشتم در طراحی این قالی به آن رسیدم و موفق شدم و قالی خوبی از کار در آمده است و اکثر دوستان و منتقدانی که قالی را دیدند از ان تعریف کردند و گفتند  این قالی با رعایت اصول طراحی قالی های اصیل ایرانی ما را به یاد آثار شاخص صفوی می اندازد. این همان اصالتی است که ما بعنوان هنر ملی و هنر قالی فاخر ایران به آن افتخار می کنیم و موزه های شاخص جهان به داشتن یک تخته از آثار قالی فاخر ایران به آن می بالند.»

گفتنی است سومین دوره جشنواره از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران و با همکاری شرکت استارتاپی چمروش و شرکت آریا برنا اندیش هنر به اجرا در آمد. حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

 

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.