رویدادها

برگزاری نشست غیر حضوری بررسی فرش تصویری بزم شاه عباس

 

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

«نشست بررسی فرش تصویری بزم شاه عباس» روز پنجشنبه 24 خردادماه 1403 ساعت 18:30 تا 19 در روز سوم از سومین جشنواره از افسانه تا اصالت برگزار شد.

در این نشست محمدکریم صیرفیان هنرمند، طراح و یکی از مشاهیر فرش ایران در سال 1403، بصورت غیرحضوری در جمع شرکت کنندگان در این نشست حضور پیدا کرد و سخن خود را به نام آن صانع قدیم که بر فرش کائنات چندین هزار صورت الوان نگار کرد، آغاز کرد.

وی گفت  فرش «بزم شاه عباس» بافت کریم صیرفیان است که طرح آن از استاد مصور الملکی به سفارش مرحوم پدرم شادروان استاد صادق صیرفیان می باشد که در ابعاد ۱۷۹×۱۲۰ ، 1۲۴۰ خفت در عرض کار (12.4 صدتایی)، چله از ابریشم، پرز از کرک و کمی هم ابریشم با رنگ کاملا طبیعی توسط گره یک خفتی فارسی باف خلق شده است.  

صیرفیان افزود در این کار، ۴۷ تصویر انسانی یافت شده است که هیچکدام رنگ اصلی لباسشان با دیگری یکسان نیست بنابر این با در نظر گرفتن این مسئله و سایه روشن ها و نیز رنگ های بسیاری که به صورت مخلوط در کف زمین تالار و نیز در تزئینات ساختمان بکار گرفته شده از حدود 250 رنگ که تماما طبیعی هستند در خلق این اثر استفاده شده است. شخص شاه عباس تقریبا در وسط فرش با رنگ لباس شاخص از دیگران متمایز شده است. این اثر فضای شادی دارد و بهمین دلیل از رنگ های شاد در آن به نسبت کارهای کلاسیک استفاده شده است. حالتهای مختلف انسانی در آن قابل مشاهده است از ناز و دلربایی رقاصان و رامشگران گرفته تا هوشیاری و درایت سربازان و سرداران قزلباش همینطور از نگاه های ملتمسانه توام با رضایت مهمانان خارجی و جدیت توام با آرامش بزرگان صفوی و حتی حضور ساقیان و قوشبانان دربار. در پائین مجلس نشاط و شادی حکمفر ماست و در بالای مجلس انضباط و سکوت و شخص شاه و مهمانان در وسط مجلس پیوند دهنده این دو تم و سناریوی متفاوت با یکدیگر هستند. این فرش با این تعداد فیگور انسانی پرشمار در این ابعاد نسبتا کوچک یکی از پر تعداد ترین و شلوغ ترین کارهای بزمی بشمار می رود و از این لحاظ هم بسیار نادر است.

کریم صیرفیان سخنان خود را با این شعر از سعدی به پایان برد:

غرض نقشی ست کز ما باز ماند
که هستی را نمی بینم بقایی

مگر صاحبدلی روزی به رحمت
کند در حق مسکینان دعایی

گفتنی است سومین جشنواره از افسانه تا اصالت از تاریخ 22 تا 25 خردادماه 1403 با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) در موزه فرش ایران برگزار می شود.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.