رویدادها

فرش معروف سازمان ملل در گفتگو با مهدی صیرفیان

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

فرش معروف سازمان ملل در گفتگو با مهدی صیرفیان فرزند شادروان استاد حاج محمد صیرفیان

مهدی صیرفیان  متولد 1333 فرزند شادروان استاد حاج محمد صیرفیان و نواده مرحوم استاد حاج آقا رضا صیرفیان (بنیانگذار فرش صیرفیان)، تحصیلات دانشگاهی خود را در سندیگو آمریکا در رشته مهندسی ساختمان به اتمام رساند و پس از بازگشت به ایران در سال 1364 تصمیم گرفت حرفه پدری خود را ادامه دهد و همچنان پس از 40 سال به تولید فرش ادامه می دهد.

پدر وی، استاد حاج محمد صیرفیان، اهداء کننده فرش معروف بنی آدم به سازمان ملل متحد بوده است که به عنوان سندی ماندگار از نگاه انسانی و جهانی فرهنگ و تمدن ایران کهن بر دیوار این سازمان از سال 2005 نصب شده است.

مهدی صیرفیان یادآور شد مرحوم پدر درباره این فرش گفته است: «هدفم از بافت اين فرش اين بود که ايرانيان به ايرانی بودن خود افتخار کنند. نصب این فرش در سازمان ملل که ابياتی از سعدی بر روی آن نقش بسته است به خوبی توانسته صلح‌جويی و نوع‌دوستی مردم ايران را به جهانيان نمايش دهد». صیرفیان اضافه کرد بان کی مون، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد در سخنرانی سال ۲۰۱۲ خود در تهران با اشاره به این فرش گفت: «در ورودی سازمان ملل فرش عظیمی قرار دارد.-فکر می‌کنم بزرگترین فرشی است که سازمان ملل دارد- که زینت‌بخش دیوار سازمان ملل و هدیه‌ای از سوی مردم ایران است. در کنار آن سخنان اعجاب آور سعدی، شاعر بزرگ ایرانی قرار دارد.» و سپس شعر بنی آدم را خواند.

مهدی صیرفیان گفت پدر من برای سفارش نقشه های فرش به هنرمندترین نقاشان زمان ازجمله مرحوم استاد حاج مصورالملکی، استاد احمد ارچنگ، استاد خطائی و استاد علامه که هرکدام در فن طراحی نقش قالی بی مانند بودند، مراجعه می کردند و بهمین دلیل فرش صیرفیان از نفیس‌ترین و محبوب‌ترین قالی‌های ایرانی به‌شمار می‌رود که امروزه بین مجموعه دارهای دنیا با قیمت های بالا به فروش می رسد و رمز موفقیت برند صیرفیان استفاده از بهترین مواد اولیه، بهره گیری از برترین نقاشان ایران و استفاده از رنگ رزی گیاهی و مهمتر از همه توجه به استادکارها و بافندگان است.

گفتنی است سومین جشنواره از افسانه تا اصالت از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) در موزه فرش ایران برگزار می شود.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.