رویدادها

برگزاری کارگاه آموزشی آشنائی با تفکر طراحی در فرش دستباف

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

کارگاه آموزشی با عنوان «آشنائی با تفکر طراحی در فرش دستباف» روز پنجشنبه 24 خرداد ماه 1403 ساعت 16 تا 17 در روز سوم از سومین جشنواره از افسانه تا اصالت برگزار شد.

در این کارگاه امیرحسین روشن ضمیر دکترای مدیریت از دانشگاه برادفورد انگلستان، مدرس مدعو دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و بنیانگذار استارتاپ چمروش گفت «تفکر طراحی مفهومی است که در استعداد ذاتی و ادراک زیبایی شناسنانه طراحان و هنرمندان ریشه دارد و در آن فرآیند نوآوری از توسعه مفهوم، خلاقیت کاربردی، ساخت نمونه آزمایشی و تجربه اندوزی ناشی می شود. تفکر با نگاه علمی به موضوع طراحی برخلاف هنر که حاصل شور و اشتیاق فردی شخص هنرمند است، مشتاق پیدا کردن راه حلی عملی برای مساله و مخاطب آن است.»  وی اضافه کرد «شرکت‌هایی که بر اساس طراحی هدایت می‌شوند، مانند مایکروسافت، اپل و تسلا، با استفاده از تفکر طراحی در استراتژی شرکتی خود، عملکرد بهتری نسبت به شاخص S&P 500 داشته‌اند. در همین حال، تفکر طراحی می‌تواند در توسعه فناوری‌های جدید کمک کند و به خودی خود یک فناوری اجتماعی است که نوآوری کسب‌وکار و هم‌آفرینی را هدایت می‌کند و مشارکت و همکاری ذینفعان را حتی در کسب‌وکارهای سنتی مانند تشویق می‌کند.»

روشن ضمیر در ادامه گفت شرکت استارتاپی چمروش  با استفاده از تفکر طراحی برای تحول ارزش پیشنهادی در فرش راه‌اندازی شده است تا این اصیلی ترین میراث فرهنگی و هنری ایران را حفظ و ترویج کند. وی اضافه کرد بر همین اساس چمروش بر سه رکن همدلی با مخاطبان شامل طراحان، تولیدکنندگان و مشتریان، ابتکار در ارائه راه حل و تکرارپذیری با رویکرد ارزیابی پایه گذاری شده است. در این فرآیند، طراحی با ارتباط و تعامل نزدیک با مخاطب و بررسی نیازهای تامین نشده او آغاز می شود و با بکارگیری خلاقیت و ابتکار برای ایجاد مزیت رقابتی دنبال شده و با تولید نمونه آزمایشی و پذیرفتنی و ایجاد اصلاح و تغییر در آن به منظور ارائه محصول نهایی به انجام می رسد. بنابراین مطلوب بودن در بازار، اجرایی بودن از نظر فنی و دوام پذیر بودن و ماندگاری از دیدگاه کسب و کار سه رکن فرآیند طراحی تفکر است.

وی در ادامه توضیح داد چمرش با بکارگیری ابزار تفکر طراحی یک راه‌حل نوآورانه به نام «اثر انگشت دیجیتال» ارائه می کند که در آن ادعا می‌شود که هر فرش دستباف به لحاظ علمی و عملی کاملا منحصر به فرد و یکتا است و نمی‌تواند تکرار یا کپی شود. و بنابراین «اثر انگشت دیجیتال» در یک فرش به تولیدکنندگان فرش این امکان را می‌دهد که فرش‌های خود را به عنوان آثار هنری دقیقا به مانند نقاشی‌های نفیس که کمیاب و منحصر به فرد هستند، معرفی کنند و بنابراین به ویژگی یکتائی و ماهیت غیر ملموس و خلاقانه هنری تکیه کنند که هیچ سقف قیمتی بر آن متصور نخواهد بود.

گفتنی است سومین جشنواره از افسانه تا اصالت از تاریخ 22 تا 25 خردادماه 1403 با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) در موزه فرش ایران برگزار می شود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.