رویدادها

برگزاری کارگاه آموزشی شیوه‌های پود دهی در موزه فرش ایران

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

«کارگاه آموزشی شیوه های پود دهی در مناطق قالیبافی ایران» روز چهارشنبه 23 خردادماه 1403 در دومین روز جشنواره در تالار پازیریک موزه فرش ایران از ساعت 14 تا 17:30 برگزار شد.

یوسف صمدی بهرامی استاد دانشگاه هنر تهران هدف از این کارگاه را آشنائی شرکت کنندگان با شیوه‌های پود دهی مناطق قالیبافی ایران به منظور شناسائی سبک بافت و سپس منطقه بافت عنوان کرد.
وی در ادامه توضیح داد که شکل پود، تعداد پود و ضخامت آن باعث شیوه‌های مختلف بافت می شود بطوریکه با بررسی پشت فرش و شیوه پود دهی می توان سبک بافت و منطقه جغرافیایی بافت را شناسائی کرد.

استاد بهرامی در ادامه سبک‌های مختلف بافت را براساس نحوه پود دهی توضیح داد که شامل تخت بافت (یک پود، دو پود و چند پود)، نیم لول (با یک ضخامت، دو ضخامت)، لول بافت (دو پود یا چند چین پود) و همینطور کشش پود (سفت، متوسط و شل) می‌شود و اضافه کرد بهعنوان مثال فرش لول بافت سه پود در کرمان، یزد و یا جوشقان در حال حاضر بافته می‌شود و در گذشته فرش صفوی اصفهان نیز با سه پود بافته می‌شد که امروزه این شیوه در فرش اصفهان مرسوم نیست.

در ادامه کارگاه شرکت کنندگان از قالی‌های به نمایش در آمده در سومین جشنواره از افسانه تا اصالت بازدید کردند و از نزدیک و بطور عملی با شیوه‌های پود دهی به منظور شناسائی سبک و محل بافت آشنا شدند.

گفتنی است این جشنواره از ۲۲ تا ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) در موزه فرش ایران برگزار می شود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • ممنون از اطلاع رسانی شما

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.