دومین رویداد از افسانه تا اصالت

اصلان رسولی طراح قالی ققنوس:

خمیرمایه آفرینش هنری احساس است

اصلان رسولی طراح قالی ققنوس قالی در دومین جشنواره از افسانه تا اصالت

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

اصلان رسولی طراح قالی ققنوس که در دومین جشنواره از افسانه تا اصالت بعنوان یکی از شش قالی برگزیده مردمی معرفی شد، اعتقاد دارد خمیرمایه آفرینش هنری احساس است.

اصلان رسولی طراح و کارشناس فرش با 24 سال سابقه کاری در زمینه طراحی فرش و تدریس نقوش سنتی و مینیاتوری ایرانی قالی و گلیم از دوره نوجوانی با تحصیل در رشته ریاضی علاقه بسیار به هنرهای تجسمی داشت و  به سمت یادگیری نقوش سنتی و خوشنویسی سوق پیدا کرد. در سن 15 سالگی مدرک ممتاز در دو رشته خط نستعلیق و ثلث را دریافت کرد و تذهیب و مینیاتور را که مکمل هنرخوشنویسی بود را نزد اساتید فن آموخت .

قبولی همزمان در دو رشته کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی طراحی فرش وی را بر سر دوراهی انتخاب قرار داد که سرانجام با علاقه بسیار طراحی فرش دانشگاه یزد را ادامه داد و البته مورد سرزنش دوستانش قرار گرفت. اما علاقه، توانائی و استعداد وی در رشته هنر باعث شد که دوره کارشناسی را در سه سال با معدل بالا به اتمام برساند و از اواسط دهه 80 با ورود به بازارکار فرش دستباف همکاری با تولیدکنندگان مطرح و صاحب نام که تجربه ای لذتبخش بود را آغاز کرد.

علاقه و ممارست در طراحی نقوش سنتی ایران باعث شد تا با هنرمندان دیگر رشته های صنایع دستی همچون قلم زنی، طراحی پارچه قلم کار، طراحی طلا، نقره و جواهرات، طراحی، احیا و مرمت نقوش دیواری ابنیه و طراحی گرافیک و تصویر گری کتاب نیز همکاری داشته باشد تا بتواند راهی برای استفاده از نقوش خلاقانه تر بر پایه اصول و سنت های گذشته باز کند.

اصلان رسولی می گوید: «امیدوارم که جوان ترها که سرمایه های فکری کشورم هستند بتوانند با بالابردن آگاهی و احساس خود در زمینه های هنری و بصری حافظ و توسعه دهنده این ژرف ساخته های کهن ایران باشند. من باوردارم خمیرمایه واقعی آفرینش هنری و حراست از آن اندیشه نیست بلکه احساس است.»

 

گفتنی است که دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه آلبرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402  برگزار شد. در این جشنواره 10 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش زاهدی موحد، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و یک مجموعه دار به نام فرش مهدی فخاریان با عرضه 36  گزیده آثار دستبافه های اصیل ایرانی حضور داشتند.

 

 برگزاری 20 کارگاه‌ آموزشی با موضوعات بلاکچین در ردیابی اصالت و مالکیت فرش، بکارگیری هوش مصنوعی در اصالت سنجی فرش، نوآوری در اکو سیستم فرش، پنل تخصصی تولید و صادرات فرش با رویکرد هنری، رمزگشائی اسطوره ها در فرش دستباف، معرفی برند فرش محسن اعلاباف، معناشناسی و زیبائی شناسی در فرش، تحلیل فرش رنگ در عرصه ملکوت، معرفی فرش قشقائی، آینده پژوهشی در فرش، فروش فرش در فضای آنلاین، ارتقاء جایگاه فرش بعنوان یک محصول فاخر، نقش برجسته سازی فرش، هویت برند فرش ایرانی، اصالت هنری فرش صیرفیان و فرش مکتب اصفهان از جمله برنامه های این جشنواره بود.

 

حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.