گزارش

مهارت های فرش سنتی منطقه فارس

برای هزاران سال، فرش‌های ایرانی به دلیل طرح‌های پیچیده، رنگ‌های تجملاتی و هنر بی‌نظیرشان در سراسر جهان مورد تحسین قرار گرفته‌اند

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

ده‌ها شهر و منطقه ایران در قالی بافی از شهرت جهانی برخوردارنداما چنین مهارت قابل توجهی در استان فارس در سال 2010 با نام «مهارت های سنتی قالی بافی در فارس» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت یونسکو ثبت شد.

تاریخچه قالی بافی در فارس بسیار طولانی است و تاریخ دقیق آن مشخص نیستمورخان به وجود فرش در مقبره کوروش در زمان حمله اسکندر به ایران اشاره می کنند.

قرن هشتم هجری قمری گویا اوج قالی بافی در منطقه فارس بوده استدر قرن نهم و دهم هجری قمری با حضور بیشتر طوایف قشقایی، خمسه و دیگر طوایف در این استان، قالی بافی در این منطقه رونق گرفتاین هنر تا به امروز ادامه یافت و به یکی از ویژگی های اصلی این منطقه تبدیل شد.

همچنین سبک زندگی عشایری تأثیر مستقیمی بر استفاده از عناصر طبیعت داردمردم این منطقه زیبایی هایی را خلق کردند و این زیبایی ها به تدریج در فرش های فارس پدیدار شد.

بافندگان عشایری از انواع بافندگی استفاده می کردندبه عنوان مثال بر خلاف بسیاری از مناطق، دار فرش بافی این منطقه بیشتر روی زمین و به صورت افقی است تا در هنگام کوچ به راحتی جابه جا شود.

فرش های فارس معمولاً طرحی ذهنی دارند و به صورت جفت یا تکی بافته می شوندفرش اول را فرش سفارشی می نامند و قالی یا قالیچه با طرح فرش سفارشی یا با الهام ذهنی از طرح فرش سفارشی بافته می شود.

نقوش یا طرح های سنتی اغلب به صورت ذهنی بافته می شوند و ساختار هندسی دارندمهمترین ویژگی این نوع فرش فارس، تقارن بافی استفرش های فارس به صورت متقارن با نقوش سنتی از نیمه افقی یا عمودی خود بافته می شوند.

برای بافت قالی و فرش فارس، به گفته سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد، پشم فرش توسط مردان محلی در بهار یا پاییز چیده می شودسپس مردان دار بافندگی فرش را برپا می سازند - یک قاب افقی که روی زمین قرار می گیرد - در حالی که زنان پشم را روی چرخ های ریسندگی به نخ تبدیل می کنندرنگ‌های مورد استفاده عمدتاً طبیعی هستند: قرمز، آبی، قهوه‌ای و سفید که از مواد رنگ‌زا، از جمله روناس، نیلی، برگ کاهو، پوست گردو، ساقه گیلاس و پوست انار تولید می‌شوند.

منطقه باستانی فارس نیز پارس یا پارس نامیده می شد، قلب امپراتوری هخامنشی (550–330 قبل از میلاد) بود که توسط کوروش کبیر تأسیس شد و پایتخت آن پاسارگاد بودداریوش اول در اواخر قرن ششم یا اوایل قرن پنجم پیش از میلاد پایتخت را به تخت جمشید مجاور منتقل کرد.

 

برچسب ها: فرش فارس -
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.