گزارش

مدیرکل دفتر معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی:

«نساجی سنتی»کلاته خیج شاهرود ثبت ملی می‌شود

فعالیت ۹۰۰ بافنده زن

مدیرکل دفتر معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گفت: پرونده ثبت ملی کلاته خیج شاهرود به عنوان شهر دست بافته‌ها و نساجی سنتی با هدف کمک به حفظ این هنر، در وزارت خانه مطرح است.

ویدا توحدی ظهر پنجشنبه در پایان دیدار از کلاته خیج در شمال شرقی استان سمنان و واقع در شهرستان شاهرود در جمع خبرنگاران، هدف از این سفر را بازدید از مقدمات طرح ملی ثبت این منطقه دانست و تصریح کرد: پرونده ثبت ملی کلاته خیج به عنوان شهر ملی دست‌بافته‌ها و نساجی سنتی به معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور ارسال شده و در این دو سال بسیاری از زیرساخت‌های آن فراهم شده است.

توحدی: شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی ابتدای آذرماه تشکیل جلسه می‌دهد و پرونده شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت،

وی با بیان اینکه در بازدید امروز مشخص است که برخی موانع پیش روی این ثبت نیز خوشبختانه بر طرف شده است، تاکید کرد: این ثبت می‌تواند زمینه‌سازی برای برند تجاری شدن تولیدات منطقه کلاته خیج باشد که از لحاظ اقتصادی و تجاری نیز برکت خوبی را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی با بیان اینکه ۹۰۰ زن کلاته خیجی در زمینه نساجی سنتی فعالیت دارند، گفت: وجود این بافنده‌ها و همچنین زنده بودن فعالیت‌های مرتبط با نساجی در این شهر، شانس ثبت آن را بالا برده است.

توحدی با بیان اینکه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی ابتدای آذرماه تشکیل جلسه می‌دهد و پرونده شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، ابراز داشت: نتایج مباحث مطروحه در این نشست پس از جمع بندی اعلام می‌شود که امیدواریم برای کلاته خیج این ثبت رقم بخورد چرا که علی رغم مسائل اقتصادی و اشتغال و توسعه، ثبت ملی کلاته خیج باعث هویت بخشی به این منطقه می‌شود.

وی بر حفظ هنرهای سنتی نیز تاکید کرد و گفت: نساجی و بافندگی در ایران و به خصوص بخش بسطام دارای قدمت دیرین است و همچنین تنیده شدن این هنر در زندگی مردم از جلوه‌های بی نظیر این خطه زیبا محسوب می‌شود که در زمینه گردشگری و حتی صادرات نیز می‌تواند مؤثر باشد.

به گزارش مهر، در بازدید این مقام مسئول از شهر کلاته خیج و کارگاه‌های سنتی بافنده‌ها، بر آموزش تولید دست‌بافته‌های سنتی به نسل جوان کلاته خیج نیز تاکید شد تا این هنر برای سال‌های سال باقی بماند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.