آمار و اطلاعات

افزون بر سه میلیون مترمربع فرش دستباف سالانه در کشور تولید می‌شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه سالانه افزون بر سه میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور تولید می شود گفت: به منظور افزایش تولید فرش در این مرکز اقدامات حمایتی در دستور کار قرار دارد.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

فرحناز رافع روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در یزد، تعداد بافندگان فرش دستباف در کشور را ۲ میلیون نفر بیان کرد و افزود: حدود ۱۹۱ هزار نفر نیز در صنایع جانبی این صنعت در کشور فعال هستند و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، قم، یزد، کردستان و لرستان بیشترین فعالان صنعت فرش را دارد.

وی با بیان اینکه فرش دستباف یزد قدمت و اصالت قابل توجهی در زمینه طرح و نقش دارد، یادآور شد: طرح شناسنامه‌دار کردن اصالت فرش، برگزاری همایش مشاهیر فرش ایران ‏و جشنواره ملی قالی فاخر از اقدامات حمایتی این مرکز ملی فرش ایران در حمایت از صنعت فرش دستباف بوده است و در همین راستا برای ۱۱ کارگزاری تخصصی فرش دستباف اعتبارنامه صادر شده اما از این تعداد فقط یک کارگزاری فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است که تا پایان اردیبهشت ماه تمام کارگزاری‌ها فعالیت خود را شروع می کنند.

رافع در خصوص راه اندازی کانون ارزیابان تخصصی فرش دستباف نیز افزود: افرادی که قصد خرید فرش دارند، یک نفر از طرف کانون به عنوان مشاور به آنان معرفی می شود تا خریدار با اطمینان کامل اقدام به خرید کند و ایجاد این کانون برای احترام به حقوق مصرف‌کننده است.

فعالیت ۶ خانه خلاق فرش دستباف

رییس مرکز ملی فرش ایران تعداد خانه‌های خلاق فرش دستباف در کشور را ۶ مورد بیان کرد و گفت: هفته آینده مرکز رشد تخصصی فرش در قم افتتاح می شود که امیدواریم با همت استاندار یزد و دیگر مسوولان این استان در این استان نیز این مرکز راه اندازی شود.

رافع خاطرنشان کرد: تمرکز ویژه ای بر ارائه آموزش فرش دستباف و ترویج این هنر صنعت و تکمیل زنجیره فرش و صادرات و فروش و تجارت آن داریم و از توان و ایده جوان‌ها در زمینه کسب و کار الکترونیکی (دیجیتال مارکتینگ) و بازارسازی‌های جهانی استفاده خواهیم کرد تا با خلاقیت و نوآوری در حوزه‌های مختلف در زنجیره ارزش فرش در جشنواره فرش فاخر بهره ببریم و زمینه تجاری سازی فرش و حضور تولیدکنندگان در بازارهای جهانی با نیازسنجی از کشورهای مختلف را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: دبیرخانه جشنواره ملی قالی فاخر در اصفهان دایر شده است و هدف از برگزاری این جشنواره معرفی برندهای شاخص‌ فرش اصیل و هنری به علاقه مندان این هنر است.

 

برگزاری المپیاد دانش آموزی و دانشجویی فرش دستباف

وی از برگزاری المپیاد دانش آموزی و دانشجویی فرش دستباف در مشهد خبرداد و گفت: حدود ۶ هزار نفر در این مسابقه علمی ، عملی و مهارتی حضور دارند که در نهایت ۲۱ نفر به عنوان برگزیده انتخاب می شود.

رافع با بیان اینکه اگر خلاقیت و فناوری با فرش دستباف عجین نشود ، این هنر زیبا برای آیندگان باقی نخواهند ماند افزود: فرش دستباف در صادرات غیرنفتی نخستین صنعتی است می تواند اشتغال قابل توجهی در روستاها ایجاد کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: هنر فرش دستباف مختص به قالی بافی و بافندگی نیست بلکه دارای طراحی و صنایع جانبی متعددی است و می تواند با کمک شرکت‌های دانش بنیان بعنوان یک صنعت، نقش بسیاری در رشد ناخالص ملی داشته باشد که البته باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.