گزارش

فرش سنقر و کیایی؛ ترکیبی از ذوق و هنر مردمان کُرد

فرش دستبافت سنقرو کلیایی مهری بر اصالت فرش استان کرمانشاه است که از نوع قالیچه‌های کُردی با زیرنفوذ فرهنگ کُردی با الهام گرفتن از طبیعت، بافته می‌شود.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

هویت فرش استان کرمانشاه را باید در شهرستان سنقروکلیایی جستجو کرد و در واقع فرش سنقرو کلیایی مهری است بر نشان هویت یاد شده، فرش دستبافت سنقر با نقوشی زیبا چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند.

نقش‌های فرش سنقر نتیجه تلاش بافندگان کم‌ادعا و سخت‌کوشی است که مهارت را سینه به سینه از معبر فرهنگی عبور داده تا به این نقطه رسانیده‌اند.

فرش‌های بافته شده با دستان هنرمند خوش ذوق مردمان این شهر صد‌ها سال قدمت دارد و به جرأت یکی از پرآوازه‌ترین و مشهورترین فرش‌های استان کرمانشاه است که می‌توان بافته‌های آن را بافته کُردی نام برد و از آن یاد کرد.

فرش سنقر از نوع قالیچه‌های کُردی و زیرنفوذ فرهنگ کُردی است، با توجه به مطالب یاد شده به جرأت می‌توان مدعی شد؛ قالیچه‌های مناطق کُردنشین به دلیل نوع زندگی و نوع طبیعت زیبای آن یکی از چشم‌نوازترین و زیباترین فرش‌های ایرانی است و نام قالیچه کُردی زیبنده آن است.

به واقع هنر فرش‌بافی در این شهرستان یک هنر قدیمی و کهن است از گذشته تا حال فرش زینت منازل بوده و با ورود به هر خانه‌ای اولین چیزی که نظر ما را به خود جلب می‌کند، فرش است.

در این منطقه از استان کرمانشاه نقوش معروفی از فرش وجود دارد، از جمله آن‌ها می‌توان به نقش حسین‌آبادی، اکبرآبادی، عبدالهی و کلیایی اشاره کرد و در کنار نقوش اصلی بافت فرش در این شهرستان، نقوش غیربومی نیز وجود دارد که می‌توان به نقش ماهی در هم، بیجار، جوزان و ساروق اشاره کرد.

 

مهمترین رنگ‌های به‌کار رفته در فرش‌های منطقه کلیایی برگرفته از طبیعت این منطقه است و بیشتر از رنگ‌های آبی، سبز و قرمز استفاده می‌شود.

شهرستان سنقرو کلیایی به لحاظ تعداد تولید رتبه نخست را در استان کرمانشاه دارد و تعداد بافندگان در این شهرستان حدودا بیش از ۱۰ هزار نفر است. همچنین تولید فرش در این شهرستان در حدود هر نفر در سال ۲ متر است که با اکتساب ۱۰ هزار نفر میانگین سالیانه آن ۲۰ هزار مترمربع است.

اگر ما به رنگ‌های به‌کار رفته در فرش‌های این خطه دقت کنیم وجوه طبیعت را به گونه ملموس درک و نمای زیبای طبیعت استان را احساس می‌کنیم. این نوع از فرش دستبافت پیشینه و قدمتی برابر با چند دهه دارد.

فرش‌های بافته شده با دست‌های هنرمند، هنرمندان کلیایی نمادی از فرهنگ آمیخته با آداب و زیبایی‌های طبیعی این شهرستان است و به فرش کُردی معروف است که از فرش‌های گوشت‌دار و دارای پرز بلند است.

استان کرمانشاه از مناطقی است که به لحاظ هنرهای بومی و در کنار آن سنتی از جایگاه بالایی در کشور برخوردار است و با توجه به قابلیت‌های یاد شده نیاز توجه بیش از پیش به این قابلیت‌ها است.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.