گزارش

موزه تخصصی فرش تبریز

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

 مدیرکل موزه‌ها در مراسم اهدای دو تخته فرش تصویر بافی شده از استاد حاج حسن حداداد درفشی به موزه ملی فرش ایران گفت: موزه فرش تبریز نزدیک بازار این شهر و کنار موزه آذربایجان واقع شده و قرار است مجموعه‌ای از نفیس‌ترین فرش‌های دست بافت را به نمایش بگذارد. مرتضی ادیب زاده افزود: معرفی استادان، نمایش نقوش خاص و نوع بافت فرش تبریز از اهداف ساخت این موزه است.

هنر فرش بافی تبریز به پیش از دوره صفویه باز می‌گردد. تعداد زیادی از فرش‌های ترنج دار که در سال‌های آغاز قرن ۱۶ میلادی در زمان حکومت شاه اسماعیل اول و شاه طهماسب بافته شدند، دارای طرح مایهٔ اسلیمی و نقوش حیوانی و انسانی هستند.
فرش بافان تبریزی همواره با تغییر سلیقه مشتریان، با نو آوری در اجرای نقوش و رنگها، خود را با سلیقه مشتری هماهنگ می‌کردند، به طوری که از قرن ۱۷ م. با دریافت سلیقه مردم اروپا و آمریکا مشتریانی در این مناطق داشتند.
در هفتاد سال اخیر نیز بیشتر، فرش‌ها با طرح‌های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان‌دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب‌قابی، منظره‌بافی، قاب‌قرآنی و نقش‌های هندسی از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین اندازه‌های ممکن بافته شده‌اند.
تنوع رنگ و نقش فرش تبریز سبب شده است این فرش‌ها زینت‌بخش موزه‌های معتبر جهان باشند یا در مجموعه‌ی کلکسیونر‌های مشتاق جای بگیرند.

پی‌نوشت:
موزه فرش تبریز نزدیک بازار این شهر و کنار موزه آذربایجان واقع شده و قرار است مجموعه‌ای از نفیس‌ترین فرش‌های دست بافت را به نمایش بگذارد.
اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.