موزه ها و گالری ها

هوادهی و غبارروبی فرش‌های کاخ‌موزه سبز + عکس

روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با اشاره به تعطیلی یک هفته‌ای کاخ موزه سبز، اعلام کرد: در این مدت فرش‌های این کاخ هوادهی و غبارروبی شدند و عکاسی هوایی از این فرش‌های نفیس انجام شد. این کاخ‌موزه از فردا (پنج‌شنبه) پذیرای بازدیدکنندگان است.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، در مدت یک هفته تعطیلی کاخ‌موزه سبز در مجموعه سعدآباد، فرآیند غبارروبی اتاق‌ها، فرش‌ها و لوسترهای این کاخ‌موزه انجام شد. در این فرآیند، ضمن پاک‌سازی کف و پوشش آن با بستر نایلون و متقال، فرش‌ها در اول وقت و زمان مناسب تابش آفتاب جهت تطبیق تدریجی فرش‌ها با  شرایط محیطی به فضای آزاد منتقل شدند و پس از بررسی کامل توسط واحد حفاظت و مرمت، پاکسازی و غبارروبی پشت و روی فرش با درجه استاندارد انجام گرفت.

کاخ‌موزه سبز از پنج‌شنبه ۱۰ شهریور پذیرای بازدیدکنندگان است

بزرگترین فرش موجود در کاخ‌موزه سبز، ۷۱ متر مربع مساحت دارد و بافته عبدالمحمد عمواوغلی مشهد است. پس از آن فرش بافت یزد طرح سراسری شاه عباسی با ۶۸ مترمربع‌، رتبه دوم را داراست. فرش بافت ساروق اراک، فرش بافت تهران و فرش بافت یزد، از دیگر فرش‌های موجود در کاخ‌موزه ملت هستند که عموماً بیش از ۹۰ سال قدمت دارند.

کاخ‌موزه سبز در شمال غربی مجموعه سعدآباد واقع شده است. بنای این کاخ، محل اقامت پهلوی اول و در حکومت پهلوی دوم، محل اقامت میهمان‌های خارجی بود. این بنا نمونه‌ زیبایی از معماری ایرانی است و انواع هنرهای ایرانی همچون تذهیب، گچ‌بری و خاتم‌کاری در آن به چشم می‌خورد.

هوادهی و غبارروبی فرش‌های کاخ‌موزه سبز + عکس

فرش یزد - تالار انتظار کاخ موزه سبز

هوادهی و غبارروبی فرش‌های کاخ‌موزه سبز + عکس

فرش ساروق اراک - اتاق استراحت پهلوی اول

هوادهی و غبارروبی فرش‌های کاخ‌موزه سبز + عکس

فرش کاشان / در مخزن نگه‌داری می‌شود

فرش های در معرض دید در کاخ موزه سبز از دست‌بافته‌های ارزشمند و هنر دست هنرمندان شهرهای یزد، تهران، مشهد، اراک و نایین و اصفهان است. 
فرش تالار انتظار(فرش یزد) با طرح شاه عباسی به رنگ های لاکی، آبی، گلبهی، زرد نارنجی فام با گره نامتقارن و تار و پود پنبه، پرز پشم است.
فرش تالار خاتم(فرش تهران) با طرح قاب قابی واگیره به رنگ های عاجی، آبی، صورتی، نخودی با گره متقارن، تار و پود پنبه و پرز پشم است.
فرش تالار آئینه(فرش مشهد) با طرح گلدانی به رنگهای لاکی،عاجی،آبی و سرمه ای با نقوش اسلیمی و گل شاه عباسی،گره متقارن،تار و پود پنبه و پرز پشم است. 
فرش اتاق استراحت(فرش اراک) با طرح لچک ترنج کف ساده با نقوش بند اسلیمی و گل های شاه عباسی با رنگ های عاجی، سرمه ای، لاکی با گره نامتقارن، تار و پود پنبه و پرز پشم است. قدمت فرش های تالار انتظار، تالار خاتم و تالار آئینه به صد سال می رسد.
فرش‌های تالار پذیرایی زیرزمین(فرش نایین و فرش اصفهان) به ترتیب با طرح گنبدی، نقوش اسلیمی و هندسی و رنگ های عاجی، آبی، سرمه ای با گره نامتقارن، تار و پود پنبه و پرز پشم و ابریشم مربوط به دهه ۴۰ خورشیدی با نقوش اسلیمی، بته جقه، گلشاخه، گره نامتقارن، تار ابریشم پود پنبه، پرز پشم و ابریشم و مربوط است.  

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.