گزارش

رج به رج با مشکلات فرش‌بافان:

با روزی ۱۰۰هزار تومان امور زندگی‌مان نمی‌گذرد!!

مشکلات تولید فرش دستباف ایرانی و قیمت نهایی پایین فرش ماشینی سبب شده ایران به تولیدکننده فرش ماشینی تبدیل شود.

دستمزد پایین بافندگان فرش دستباف، افزایش قیمت موادِ اولیه و موضوعاتی همچون مالیات سبب شده که تولید فرش دستباف ارزش اقتصادی گذشته را نداشته باشد و از سوی دیگر قیمت پایین تولید فرش ماشینی ایران بازار صادراتی مناسبی برای این محصول ایجاد کرده که نتیجه این وضعیت تبدیل ایران به تولیدکننده فرش ماشینی است.

هر چند که فرش ماشینی به عنوان یک صنعت قابل توجه است ولی ادامه روند فعلی تولید فرش دستباف ایرانی را با خطر روبرو خواهد کرد تا این گنجینه هنری از بین برد و در کشورهای دیگر همچون ترکیه و پاکستان به حیات خود ادامه دهد.

به گفته یکی از تولیدکنندگان فرش دستباف کاشان، متقاضی برای این فرش به دلیل قیمت نهایی بالا بسیار کم شده است و افرادی که علاقمند فرش دستباف هستند توانایی خرید ندارند زیرا قیمت فرش دستباف به دلیل هزینه‌های بالای تولید برای عموم مردم گران است که دولت می‌تواند با برخی حمایت‌ها مشکل این بخش را برطرف کند.

از سوی دیگر تولیدکنندگان برای پرداخت بیمه بافندگان فرش دستباف به دلیل افزایش هزینه‌های تولید دچار مشکل شده‌اند و در بسیاری از موارد بافندگان فرش دستباف باید خود هزینه بیمه را پرداخت کنند که به گفته یک تولیدکننده فرش، درآمد روزانه برخی از بافندگان به روزی 100هزار تومان هم نمی‌رسد که اغلب توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند و از این حرفه بیرون رفته‌اند. 

پرداخت مالیات یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان فرش دستباف در ایران است که به گفته یکی از تولیدکنندگان این نوع فرش به دلیل قیمت نهایی بالای فرش دستباف، مالیات بالایی از تولیدکننده دریافت می‌شود، در حالی که برای تولید فرش دستباف هزینه‌های بسیاری پرداخت می‌شود و امروزه مقدار سود تولیدکننده از قیمت نهایی خیلی کم شده است.

به گفته یکی دیگر از تولیدکنندگان فرش دستباف، دستمزد بافندگان در چند سال اخیر ثابت مانده است و تولیدکننده توانایی افزایش این دستمزد را به دلیل افزایش قیمت‌ها در سایر بخش‌ها نداشته است تا کشورهایی مثل ترکیه و پاکستان بافندگان ایرانی فرش دستباف را جذب کنند و اکنون گنجینه فرش ایرانی به نام همسایگان رقم خورده است.

در گذشته در اکثر روستاها و حتی در شهرها دار قالی برپا بود ولی روستاییان امروز به کشاورزی و دامپروری روی آورده‌اند و دیگر خبری از دارهای قالی نیست زیرا نرخ پایین دستمزدها و افزایش قیمت موادِ اولیه حضور در این عرصه هنری را برای آنها سخت کرده است.

با وجود اینکه در بخش فرش دستباف مشکلات متعددی وجود دارد ولی به نظر می‌رسد در بخش فرش ماشینی وضعیت مطلوب باشد و به دلیل قیمت پایین فرش ماشینی، در صادرات از آن استقبال می‌شود و در بازار داخلی نیز خریدار بیشتری دارد و تنها دغدغه تولیدکنندگان این بخش عدم ثبات قیمت در موادِ اولیه تولید فرش ماشینی است.

به گزارش تسنیم، مدیریت یکپارچه در صنعت فرش دستباف ایرانی و حمایت‌های دولتی از بافندگان می‌تواند امید را به آینده فرش ایرانی زنده کند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.