طرح و نقشه

نقش طراح در روند تولید فرش دستباف معاصر نادیده گرفته می شود!

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

در حاشیه سومین جشنواره از افسانه تا اصالت در موزه فرش ایران، استاد هوشنگ زارع اصل، طراح و مدرس طراحی فرش، در گفتگویی اختصاصی با کارپتور به نقش کمرنگ شده طراح در فرایند تولید فرش اشاره کرده و این موضوع را یکی از دلایل رکود بازار فرش دستباف معرفی می کند. با هم نظرات ایشان را مرور کنیم:

استاد زارع:
«طراحی در تولید قالی ایران جایگاه ویژه ای دارد و طراح فردی است که فکر می کند و احساس خود را در قالب نقوش به تصویر می کشد و با تصمیم و انتخاب خود طرح نهایی را اجرا می کند و عوامل تولید ثمره این فرآیند را به یک قالی نفیس تبدیل می کنند.»

 

زارع اضافه می کند: «متاسفانه در حال حاضر به نقش طراح قالی توجه چندانی نمی شود و نام و نقش طراح در سایه تولیدکننده قرار گرفته و بیشتر تولیدکنندگان ادعا می کنند که طرح را انتخاب، تکمیل و تولید کرده و به فروش رسانده اند و نام طراح را معمولا پنهان کرده و یا اعلام نمی کنند. من به جرات می توانم بگویم که بسیاری از تولیدکنندگان به یاد نمی آورند که آخرین بار چه زمانی هزینه طراحی را پرداخت کرده اند. بهمین دلیل طراحان فرش جذب رشته های دیگر از جمله فرش ماشینی می شوند زیرا نمی توانند از طراحی فرش دستباف زندگی خود را بگذرانند. در واقع این کم توجهی باعث می شود که طراح نتواند نقش خلاقانه و هنری خود را برای تکمیل یک اثر جدید و نوآورانه به کار بگیرد زیرا آرامش کافی برای این کار ندارد و بهمین دلیل می بینیم که تولیدات یکنواخت شده و تنوع در آن کمتر دیده می شود چون طرح های قدیمی تکرار می شود.»

این مدرس طراحی قالی در پایان می افزاید: «من خود به عنوان طراح و مدرس طراحی، با روند تولید فرش آشنایی کامل دارم و معتقدم یکی از چالش هایی که موجب رکود فعلی در بازار فرش شده کم اهمیت تلقی کردن نقش طراحان فرش در روند تولید است. من کاملا باور دارم که در تولید یک فرش چندین تخصص از جمله طراح، تامین کننده مصالح، چله کش، رنگرز و بافنده و عوامل تکمیل از جمله شور و پرداخت شرکت دارند و تولیدکننده هم بعنوان رهبر ارکستر، این تیم را به دقت هدایت و رهبری می کند. به باور من اگر بخواهیم تولید به بهترین شکل انجام گیرد همه این عوامل باید حال خوبی داشته باشند، کار خود را به بهترین حالت ممکن انجام دهند و درآمد شایسته و متناسبی داشته باشند.»

گفتنی است سومین دوره جشنواره از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران و با همکاری شرکت استارتاپی چمروش و شرکت آریا برنا اندیش هنر به اجرا در آمد. حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

راه‌های تماس با استاد هوشنگ زارع:

تلفن همراه:   09127978791 
آدرس ایمیل:   zareasl.h@gmail.com

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.