رویدادها

نمایش قالی «درخت زندگانی» استاد حاج محمد ابوالهادی در موزه فرش ایران

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

قالی «درخت زندگانی» اثر استاد حاج محمد ابوالهادی در سومین جشنواره از افسانه تا اصالت در موزه فرش به نمایش گذاشته شد. این قالی برگرفته از طرحی از فرصت شیرازی است که در دوره قاجار توسط ابوالقاسم کرمانی بافته شده است. «درخت زندگانی» بیانگر رویش و آغاز زندگی از دل خاک است به سوی آسمان؛ و میوه‌های گوناگون روئیده شده بر شاخه های آن به مثابه ثمره‌های زندگی است در شکل های متفاوت. گل ها و گیاهان برآمده در کنار درخت، هرچند رشد و عمری کمتر از آن دارند، اما باز هم در خاک ریشه گرفته اند و از خاک برآمده اند. آنچه که روح زندگی است، نشاط است که خالق اثر آن را بصورت قابی از پیچ تاک ها و خوشه‌های انگور در حاشیه قالی ، نقش زده است.

استاد حاج محمد ابوالهادی در سال ۱۳۲۱ در خانواده‌ای چیره دست در قالیبافی، در روستای دره‌دُر رفسنجان در استان کرمان، دیده به جهان گشود و از نه سالگی هنر قالیبافی را نزد عمو و دایی خویش آموخته و در جوانی در زمره اساتید بنام قالیبافی قرار گرفته است. وی در سالهای ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷ به عنوان بازرس فنی شرکت سهامی فرش ایران، فعالیت داشته است و همچنین در دهه ی هفتاد شمسی با حضور خود در کشور کویت ، تاثیر بسزایی در معرفی قالی ایران و به ویژه قالی کرمان، در کشورهای حوزه خلیج فارس داشته است. دستبافه ای از استاد (نقش شعر قالی کرمان) در حراج کریستی به فروش رفته است و آثاری از استاد در موزه های مختلف از جمله موزه صنعتی کرمان، به نمایش گذاشته شده است. قالی «درخت زندگانی» با دستان هنرمند استاد محمد ابوالهادی و همسر ایشان، خانم فاطمه ابوالهادی، با ابعاد 145 در 230 سانتی متر با 45 رنگ گیاهی در رجشمار 155 (424 گره در هرسانتی متر مربع) طی ده سال (1400-1390) با صرف 30 هزار ساعت زمان بافته شده است. جنس تار و پود قالی درخت زندگانی از ابریشم است و پرز یا ریس آن از پشم است.

گفتنی است سومین دوره جشنواره از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران و با همکاری شرکت استارتاپی چمروش و شرکت آریا برنا اندیش هنر به اجرا در آمد. حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.