رویدادها

سیف محمدی: افسانه ها برای حراست از اصالت ها ساخته شده اند

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

انتخاب نام از «افسانه تا اصالت» موجب گرد هم آمدن و تبادل نظر و هم افزائی دلنشینی بین اهالی فرش شد

قنبر سیف محمدی عضو اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران، یکی از پیشکسوتان فرش است که بیش از 50 سال در زمینه خرید و فروش و صادرات فرش دستباف فعالیت کرده و همواره از موزه فرش به‌عنوان خانه متخصصان و دلسوزان فرش یاد می کند. 


وی در گفتگوی اختصاصی با کارپتور در حاشیه سومین جشنواره از افسانه تا اصالت گفت «افسانه‌ها داستان‌هایی هستند که برای انتقال دانش و تجربه، تقویت هویت فرهنگی،آموزش اصول اخلاقی و ارزش‌ها، ایجاد انسجام و همبستگی اجتماعی روایت می شوند.» وی افزود این داستان ها وقایع، مکان ها و شخصیت های گاه خیالی را نقل می کنند که اسطوره نام دارند. اسطوره ها در واقع قهرمانان، موجودات فراطبیعی و خارق العاده ای هستند که واقعیت ندارند ولی برای تبیین و توضیح ویژگی های برجسته انسانی و درس‌های اخلاقی، حکمت‌ها، و ارزش‌های فرهنگی بکار می روند. بعنوان مثال رستم به عنوان یک قهرمان افسانه‌ای، نمونه‌ای بارز از اسطوره‌ی ملی است که قهرمانی، شجاعت و دلاوری را به تصویر می کشد و یا سیمرغ پرنده اسطوره ای است که وجود خارجی ندارد ولی افسانه ای از اتحاد، همکاری و استقامت را بعنوان پند اخلاقی روایت می کند. بنابراین افسانه ها که شرح اسطوره هایی مانند کاوه آهنگر و ضحاک، دیو و رستم و پرنده ی چمروش را نقل می کنند همگی بخش حیاتی و غنی از فرهنگ ما هستند و به شکل‌گیری و تقویت هویت تاریخی و اجتماعی ایرانی کمک می کنند. امروز ما با مرور و شنیدن این افسانه ها، اصالت تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی را به یاد می آوریم و شیفته آن می شویم و به همین علت است که بیان افسانه های فرش از زبان اساتید و راویان شکرکلام از جمله روایت ها و حکایت هایی که استاد یوسف صمدی بهرامی از زندگی عشایر و روستانشینان و نمادهای و موتیو های آنها نقل می کند همه ما را عاشق اصالت فرش میکند.

سیف محمدی افزود: «همینطور خوشحالم که می بینم انتخاب عنوان «از افسانه تا اصالت» برای این جشنواره که همزمان با روز ملی فرش برگزار گردید، در گرد هم آمدن اساتید، هنرمندان، تولیدکنندگان و علاقمندان به فرش و تبادل نظر و هم افزائی دلنشینی بین اهالی فرش اثرگذار بود.» 


گفتنی است سومین جشنواره از افسانه تا اصالت از تاریخ 22 تا 25 خردادماه 1403 با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) در موزه فرش ایران برگزار می شود.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.