رویدادها

تک تک گره های قالی سرشار از احساس زندگی است

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

محمد خاکبازان با بیش از 38 سابقه فعالیت در زمینه فرش که 9 سال آن متمرکز بر تولید فرش بوده است به منظور معرفی و عرضه گسترده دستبافته های هنری ایران زمين در بازارهای فرامرزی سال ۲۰۰۹ ميلادی شرکت گل بوته را در هنگ کنگ ثبت و فعاليت خود را با حضور نمایشگاهی در خاورميانه، امارات متحده عربی  و شرق و جنوب شرق آسيا از جمله مالزی، سنگاپور، کره جنوبی، اندونزی، هنگ کنگ و جمهوری خلق چين آغاز نمود. خاکبازان همینطور عضو هیات راهبری شرکت استارتاپی چمروش از ابتدای تاسیس در سال 1398 بوده است.

وی در گفتگوی اختصاصی با سایت کارپتور گفت: «قدیمی ترین اثری که به نام فرش پازیریک در دره آلتای روسیه به دست آمده مصداق بارز فرش ایرانی است بنابراین منشاء، قدمت و تکنیک بافت فرش دستباف متعلق به ایرانیان بوده است که در تک تک گره های آن حس و حالی وجود دارد که باعث حیات می شود و بیننده را به تحسین وا می دارد. اما متاسفانه ظرف نیم قرن گذشته به دلایل مختلف از جمله غرض ورزی برخی عوامل خارجی، نسل جدید اطلاعات کامل و جامعی در مورد فرش دستباف، جایگاه و ارزش هنری آن ندارند.»

وی اضافه کرد: «من با بیش از 38 سال تجربه باور دارم که استفاده از فناوری برای حفظ اصالت و جایگاه آن و همینطور ارائه آن در بازار جهانی از الزامات است چرا که اگر این کار را نکنیم از بازار جهانی عقب می افتیم چنانکه برخی معتقدند این اتفاق افتاده است اما من باور دارم خبره ها و مجموعه دارهای دنیا همچنان به دنبال فرش ایرانی هستند و استفاده از فناوری هایی که ما با صرف زمان، هزینه و تلاش زیاد در شرکت استارتاپی چمروش توسعه داده ایم به ثبت، ردیابی و تائید اصالت فرش ایرانی کمک می کند و بنابراین می تواند خون تازه ای در رگ بازار بین المللی فرش به جریان بیاندازد.»

وی در ادامه در توصیف جفت قالی ۳.۵ در ۲.۵ که در سومین جشنواره از افسانه تا اصالت ارائه کرده است گفت « این جفت قالی نمونه ای از تولیداتی است که در شهر تبریز و در کارگاه متمرکز زیر نظر اساتید فن بافته و پرداخته شده است. نقاش قالی جناب سالاری است که ابداعات و تفاوتهای منحصر بفردی در طرح و نقش آن قلم زده اند. از ترکیب رنگهای گیاهی و شیمیائی برای رنگرزی  استفاده شده که علاوه بر زیبائی و چشم نوازی از دوام بالائی نیز برخوردار گشته. مصالح بکاررفته از بهترین نوع پشم (حدود ۴۰ درصد) و ابریشم (بالغ بر ۶۰ درصد) استفاده شده است. در یک کلام همه عوامل و ابزار و مصالح دست به دست دادند تا قالی اصیل و نامدار ایران را به تمام و کمال تقدیم کنند.»

وی همچنین اضافه کرد: «بوته یا بته نمادی است که ریشه ای بسيار غنی و پيچيده در ایران دارد و به اشکال مختلف همچون شعله آتش، درخت کاج، سرو خميده ومرغی که سر در سينه فرو برده نقش شده است. این نقش نام دیگری تحت عنوان سرو مينو سپنت دارد که طبق عقائد باستانی ایران نماد فنا ناپذیری است .»

خاکبازان در پایان ضمن ابراز خرسندی از شرکت در سومین جشنواره از افسانه تا اصالت و قدردانی از موزه فرش ایران و عوامل اجرائی جشنواره گفت « تلاش ما در شرکت گل بوته به عنوان توليدکننده قالی و تابلوفرش دست باف ایرانی همواره ارائه طرحهای متنوع و جدید با حفظ اصالت و چشمنوازی شناخته شده قالی دست باف ایرانی بوده و در این راستا علاوه بر جلوه بصری، توجه ویژه ای به کيفيت مواد اوليه به کار رفته در توليدات خود داریم و حضور در موزه فرش فرصت مغتنمی بود که ضمن ارائه یکی از آثار خود با تولیدکنندگان، هنرمندان و علاقمندان فرش به تبادل نظر بپردازیم »

گفتنی است سومین جشنواره از افسانه تا اصالت از تاریخ 22 تا 25 خردادماه 1403 با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) در موزه فرش ایران برگزار شد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.