رویدادها

مفهوم از افسانه تا اصالت در قالی فاخر ایران در گفتگو با استاد هوشنگ زارع اصل

سایت اطلاع رسانی فرش ایران – کارپتور

به گزارش کارپتور به نقل از روابط عمومی موزه فرش ایران، هوشنگ زارع اصل سهزابی بیش از دو دهه سابقه تدریس پیوسته در طراحی فرش در دانشگاه ها و موسسات عالی و همچنین بیش از 25 سال سابقه طراحی، رنگرزی و تولید فرش در کارنامه دارد و در سال 1394 موفق به دریافت درجه یک هنری رشته طراحی فرش از وزارت فرهنگ وارشاد شده است. وی از سال 1383 در گروه فرش و صنایع دستی دانشگاه هنر تهران به عنوان مدرس کارگاه های تخصصی طراحی، رنگ و نقطه، استاد راهنما و استاد مشاورمشغول به کار بوده است. یکی از برجسته ترین فعالیت های استاد زارع طراحی و رنگرزی و نظارت بر بافت تابلوهای فرش شاهنامه فردوسی 26 تخته، موجود درموزه فرش ایران و بافت تابلو های فرش دبیران کل سازمان ملل ٧ تخته موجود در سازمان ملل (اهدایی از طرف نماینده دائم ایران در سازمان ملل) است.

زارع در حاشیه سومین جشنواره از افسانه تا اصالت در گفتگو اختصاصی با سایت کارپتور گفت « انتخاب نام از افسانه تا اصالت برای این جشنواره من را به فکر واداشت که این عنوان چه مفهوم جالب و عمیقی در مورد قالی فاخر ایران می تواند داشته باشد بطوریکه اساتید و هنرمندان در گذشته برای جایگاه سازی قالی ایران تلاش های وافری به خرج داده اند و ما میراث دار یک هنر و فرهنگ غنی در این مورد هستیم و به نظر من تعبیری که در مورد از افسانه تا اصالت می توان به کار گرفت این است که اساتید و هنرمندان برجسته ایرانی در طول قرن ها برای ما از افسانه در واقع اصالت ساخته اند بعبارتی از داستان ها و روایت هایی که ممکن است در مواردی از خیال پردازی آنها نشات گرفته به منظور درس و پند به آیندگان قالی هایی تولید کرده اند که این روایت ها را حتی در حال حاضر قابل باور کرده است زیرا آداب، فرهنگ و رسوم ایران بطور مشخص در آن نهفته و حتی مکان های این داستان ها واقعی هستند. »

گذشتگان از افسانه برای ما اصالت ساختند. ما باید خیلی مراقب باشیم با رفتارهای اشتباه از اصالت، افسانه نسازیم!

وی افزود «بنابراین در مورد قالی ایران که یک هنر ملی است و جایگاه والائی در دنیا بعنوان میراثی از فرهنگ ایران دارد می توانم بگویم که ما میراث دار این افسانه ها و روایت ها هستیم که در قالی های تولیدشده این اساتید و هنرمندان به اصالت فرهنگ و هنر ایرانی تبدیل شده و بصورت ملموس قابل مشاهده است و به رسم امانت در اختیار همه ما قرار گرفته است . ما باید بسیار مراقب باشیم این امانت دسترنج و زحمت هزاران اساتید و هنرمند برجسته است و بنابراین وظیفه ماست که این جایگاه را با حساسیت زیاد حفظ کنیم و اگر بتوانیم به آن شاخ و برگ بیشتری بدهیم و آن را به دست آیندگان برسانیم. زارع در ادامه افزود «گذشتگان از افسانه برای ما اصالت ساختند. ما باید خیلی مراقب باشیم با رفتارهای نابجا از اصالت افسانه نسازیم یعنی برعکس آنها رفتار نکنیم». وی در توضیح این مطلب گفت صحبت هایی که امروز در مورد سلیقه یابی، نوآوری و رقابت با سایر تولیدکنندگان قالی در جهان مطرح می شود در مواردی به اصالت قالی ایرانی لطمه می زند و متاسفانه مصداق از اصالت، افسانه ساختن است. تنوع طرح ها قالی ایرانی در مناطق مختلف به اندازه ای است که سلایق و خواسته های مختلف مشتریان را در سراسر دنیا تامین می کند و ما نباید طرح های اصیل ایرانی که منشاء آن آداب و رسوم و فرهنگ غنی ایران است را به بهانه سلیقه مشتریان کنار گذاشته و دل ببندیم به طرح های گرافیکی بی محتوا که با فرهنگ و اصالت قالی ایران غریبه هستند این صدمه بزرگی است که ما ناآگاهانه به قالی ایران می زنیم.

زارع در خاتمه گفت قالی ایرانی جایگاه دست نیافتنی در دنیا دارد که با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی در طول قرن ها توسط اساتید و هنرمندان برجسته ایرانی ممزوج شده است و گفتگوی خود را با این شعر حافظ به پایان برد که

دَردَم از یار است و درمان نیز هم 

دل فدایِ او شد و جان نیز هم

این که می‌گویند آن خوشتر ز حسن

یار ما این دارد و آن نیز هم

گفتنی است سومین جشنواره از افسانه تا اصالت از تاریخ 22 تا 25 خردادماه 1403 با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) در موزه فرش ایران برگزار می شود.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.