گزارش

درآمد ناکافی بافندگان فرش دستباف برای گذران زندگی

گیلان - یک پیشران بافنده فرش دستباف رشت گفت: به طور معمول درآمد یک بافنده فرش دستباف برای گذران زندگی اصلا کافی نیست.

معصومه صومانی با بیان اینکه قالی بافی از مشاغلی است که سختی های متفاوتی را برای قالی باف به همراه دارد و مهمتر از همه این است که برخی از بافندگان به دلیل نداشتن بیمه از عاقبت کار پرداختن به قالی بافی نگرانند، اظهار کرد: بافت مداوم فرش به دست و گردن برخی از قالی بافان فشار وارد می کند و همواره این دلهره برای بافندگان فرش دست باف وجود دارد که در صورت از کارافتادگی نتوانند پشتوانه ای مانند حقوق بازنشستگی داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه علاوه بر نبود بیمه، قالی بافان از نداشتن سرمایه اولیه برای برپا کردن دار قالی در فشار هستند.

سود بافت فرش در جیب دلال و زحمت بر دوش بافنده   

صومانی خاطرنشان کرد: در بیشتر مواقع واسطه ها از بافت و زحمت فرش بافات سود می برند و اغلب بافندگان میزان دستمزدی که می گیرند به حدی نیست که بتواند سرمایه اولیه برای شروع کار جدید باشد و به ناچار بازهم برای دلال فرش می بافند.    

وی تصریح کرد: در حال حاضر بازار فروش نیز ضعیف است و سایه شوم  کرونا و تحریم ها همچنان بر بازار فرش دست باف گسترده است.

صومانی ادامه داد: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و تلاش خانوارها برای تامین مایحتاج های اصلی، مردم کمتر از گذشته به خرید فرش دستباف روی می آورند.

گرانی مواد اولیه و افزایش هزینه تمام شده فرش دستباف

پیشران بافنده فرش دست باف شهرستان رشت یادآور شد: گرانی مواد اولیه هر روز بر قیمت تمام شده فرش می افزاید و فشار برای تولید و بافت فرش نیز برای بافندگان هر روز سخت تر می شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از بافندگان سرمایه اولیه برای بافت فرش ندارند و باید تمهیداتی برایشان اندیشیده شود تامجبور نباشند همواره برای کارفرما فرش ببافند.

مشخص نبودن دستمزد بافندگان فرش

صومانی با بیان اینکه مشخص نبودن دستمزد از دیگر دغدغه های کار در فرش بافی است، اضافه کرد: به طور معمول درآمد یک بافنده فرش دست باف برای گذران زندگی اصلا کافی نیست و با وجود سختی کار زیاد درآمد ناچیزی عاید بافندگان فرش می شود.

وی به رفع مشکلات قالی بافان تاکید کرد و گفت: آموزش و برگزاری نمایشگاه ها می تواند تا حد زیادی در کنار بیمه و تسهیلات کم بهره به بهبود وضعیت فرش بافت کمک کند.

ضرورت ارتقای مهارت بافندگان و برگزاری نمایشگاه فرش دستباف

صومانی ادامه داد: برگزاری کلاس های مهارتی به قالی بافان کمک خواهد کرد که مهارتهای فرش بافی را به روزرسانی کنند و کارهای بسیار با کیفیت تری را تولید و به بازار عرضه کنند.

وی گفت: ایجاد نمایشگاه نیز تا حد زیای می تواند به تولیدکنندگان فرش کمک کند تا وضعیت بازار فرش وضعیتی بهتر از شرایط کنونی داشته باشد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.