فرش در ایران

مالکیت فکری فرش دستباف جوشقان قالی کاشان ثبت جهانی شد

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از ثبت جهانی مالکیت فکری فرش دستباف جوشقان قالی کاشان خبر داد.

احمد دانائی‌نیا اظهار داشت: وایپو، برندسازی نشانگان جغرافیایی بعضی از محصول که خیلی معروفند در حافظه جهانی خود ضبط می‌کند تا مالکیت فکری اثر به نام دارندگان آن نشانگان ثبت شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی ناملموس به آداب و رسوم، سنن و رویدادهای فرهنگی در یک منطقه جفرافیایی خاص می‌پردازد، افزود: در صورتی که برای وایپو، برندسازی محصول تولید شده مهم قابل احترام است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات‌ سفر شهرستان کاشان تصریح کرد: متولی ثبت مالکیت فکری این آثار معاونتی در وزرات دادگستری و سازمان ثبت املاک و اسناد کشور  است ولی در اموری که مرتبط با این وزراتخانه است، مشورت‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی افزوو: به همین خاطر و با بررسی‌های سازمان مذکور، فرش دستباف جوشقان قالی دارای مولفه‌های یاد شده است و در سازمان جهانی مالکیت فکری یا همان وایپو، مالکیت فکری آن به ثبت جهانی رسید و امیدواریم در آینده نزدیک، این محصول فرهنگی در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت برسد.

سازمان جهانی مالکیت فکری یا همان وایپو یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است؛ وایپو در پی امضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال 1967 «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان» تأسیس شد و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.

هم‌اکنون 184 کشور عضو سازمان جهانی مالکیت فکری یا همان وایپو هستند و این سازمان 24 معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌کند که یکی از آن‌ها موافقتنامه لیسبون ویژه حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین‌المللی آن‌ها است.

 


درباره جوشقان قالی:
جوشِقان قالی یکی از شهرهای بخش قمصر شهرستان کاشان در استان اصفهان مرکز ایران است.
جوشقان قالی در ۶۰ کیلومتری کاشان و ۹۰ کیلومتری اصفهان قرار گرفته‌است. این شهر از ادغام دو روستای جوشقان و شهرک وحدت تشکیل شده‌ و آب و هوایی سرد و معتدل دارد.
نام این شهر به تلفظ محلی: گوشگون است، که در آن "گون" پسوند مکان است و معنای این نام جا یا مکانی است که در گوشه قرار گرفته‌است. بعد از تسلط اعراب شکل معرب  آن یعنی "جوشقان" رواج یافته است.
به باور آرتور پوپ در کتاب هنر ایران، جوشقان در روزگار صفوی مرکز کارگاه‌های سلطنتی بافت بوده‌است. از حدود ۱۵۰ قالی نفیس ایرانی که او در کتابش معرفی کرده، ۳۶ نمونه آن جوشقانی است.
قالی و سفره‌بافی از صنایع دستی اصلی محل بوده است. سفره‌های کامو شهرت جهانی داشته و در رده گرانترین دستباف‌ها محسوب می‌شود.
گویش مردم جوشقان قالی یکی از گویش های زبان راژی در شاخه ی زبان‌های ایرانی مرکزی است. راجی یا رازی منسوب به مردم ری زی (زندگی کنندگان در ری) می‌تواند باشد و خود کلمه ری منسوب به ایرج پسر فریدون بوده که نام ایران نیز از نام ایرج اخذ شده‌است -ایرجان (ایران) در مقابل تورجان (توران)-
فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ می‌نویسد: جوشقان قصبه مرکزی دهستان تابع بخش میمه شهرستان کاشان و به جوشقان قالی معروف است. جوشقان میمه را بواسطه معروفیت قالی آن جوشقان قالی می‌نامند. صنایع دستی قالی بافی بدون نقشه و کرباس بافی، سفره بافی و گلیم بافی از محصولات آن است. قالی‌های نقش جوشقان در کشور معروف است

بیشتر: درباره جوشقان قالی در دانشنامه جهان اسلام اینجا بخوانید

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.