گزارش

مدیر کل دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای و کار دانش وزارت آموزش و پرورش:

سهم دختران ایرانی در آموزش‌های فنی و حرفه ای سه برابر شد

مدیر کل دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای و کار دانش وزارت آموزش و پرورش در پانزدهمین المپیاد ملی فرش ایران از سهم دختران در دریافت آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی گفت

عباس بیات روز پنجشنبه در مراسم پایانی پانزدهمین المپیاد ملی فرش ایران در دانشگاه خیام مشهد افزود: سهم دختران از آموزشهای فنی و حرفه ای در ابتدای انقلاب ۱۲ درصد از کل جمعیت متقاضی این آموزشها بود که امروز به ۳۵ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: ۲۰۰ رشته آموزشی در آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش کشور ارایه می شود که دانش آموزان با تحصیل در این رشته ها خود را برای داشتن شغل در جامعه آماده و ثروت آفرینی می کنند، در حالی که دانش آموز رشته های نظری پس از پایان تحصیلات متوسطه هیچ مهارتی ندارد و باید بعد از گذراندن دانشگاه و یاد گرفتن حرفه ای بتواند شغلی برای خود بیابد.

بیات با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ترغیب دانش آموزان به حضور در رشته های فنی و حرفه ای گفت: حضور دانش آموزان در هنرستان ها نیز ۲ مزیت دارد، نخست اینکه ثروت آفرینی در حین تحصیل دارند و می توانند ضمن داشتن مهارت و شغل دوره دانشگاه را پشت سر بگذارند.

این مسوول در وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تحصیل دانش آموزان در رشته فرش علاوه بر مهارت آموزی حین تحصیل که منجر به ثروت آفرینی می شود، جنبه تربیتی نیز برای این وزارتخانه دارد، چرا که نقش هویت آفرینی صنعت فرش برای دانش آموزان آشکار بوده و هنرجوی فرش با بافتن هر تار و پود، صبر و خلاقیت را می آموزد.

به گفته وی، این هدف نظام آموزشی در کشور است که به سمت خلاقیت و ایجاد حس برخورداری از هویت ایرانی - اسلامی پیش می رود و رشته فرش این خلاقیت و توانمندی هویت پذیری را با هم دارد.

عباسی بیات اظهار داشت: آنچه دستان توانمند یک هنرمند را هدایت می کند، مغز است پس هنرجوی هنرستان بویژه هنرجوی فرش از توان بالای فکری و ذهنی برخوردار بوده و همزمان هنر و خلاقیت را به خرج می دهد و اجرا می کند، لذا رشته فرش ایران افزون بر اینکه در ثروت آفرینی و مهارت آموزی نقش آفرینی می کند، در حوزه تربیتی نیز در اوج قرار دارد و نیازی به گذراندن دوره پرورشی برای هنرجوی رشته فرش نیست.

وی اضافه کرد: یکی از راهبردهای وزارت آموزش و پرورش ارایه آموزشهای همراه با تولید است و نشستهایی را با مسوولان وزارت صنعت معدن و تجارت در بخشهای مختلف داشته تا هنرجویان توانمندیهای خود را هر جه بیشتر ظهور و بروز دهند.

به گزارش ایرنا، پانزدهمین المپیاد ملی صنعت فرش با حضور ۱۵۰ دانش آموز و دانشجوی دختر و پسر از ۲۱ استان کشور به میزبانی دانشگاه خیام مشهد طی روزهای ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شد.

در این المپیاد ۲۶ نفر در پنج رشته رنگرزی، طراحی، بافت، مرمت، خلاقیت و نوآوری برگزیده شدند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.