گزارش

گزارش تکمیلی اختتامیه رویداد از افسانه اصالت

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

به گزارش کارپتور به نقل از روابط عمومی موزه فرش ایران مراسم اختتامیه رویداد از افسانه تا اصالت روز چهارشنبه 9 فروردین ماه 1402 در سالن آمفی تئاتر موزه فرش ایران با سخنرانی سجاد نوروزیان مدیر موزه فرش و حضور مقامات، تولید کنندگان فرش دستباف، هنرمندان و علاقمندان به این میراث هنری و فرهنگی ایران زمین از ساعت 11 تا 13:30 برگزار شد.

در این مراسم علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌ فرهنگی، حسن میثمی مدیرکل روابط‌ عمومی وزارت میراث فرهنگی، علی بابایی مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سید قاسم کشفی رئیس اداره آینده پژوهشی دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت حضور داشتند.


عکس: خبرگزاری میراث آریا

در ابتدای جلسه سجاد نوروزیان مدیر موزه فرش با تبریک سال نو و خوش آمدگویی به حضار ضمن اشاره به تأثیر مهم موزه‌ها در هویت بخشیِ ملی و تاریخی گفت موزه فرش بعنوان یکی از قدیمی ترین موزه های تخصصی فرش با گنجینه ارزشمند خود نقش مهمی در استحکام و تقویت ریشه های ملی و تاریخی فرش دستباف و معرفی آن به بازدیدکنندگان و گردشگران بعنوان میراث فرهنگی ایران دارد.


عکس: خبرگزاری میراث آریا

محمد نوری اولین سخنران این مراسم بود که به نمایندگی از تولیدکنندگان حاضر، گزارشی احساسی از رویداد و وضعیت فعلی فرش دستباف ارائه کرد و گفت فرش هنری است که هویت فرهنگی و عرفانی ایران را معرفی و حفظ می کرده است و متاسفانه امروز در حال بدی به سر می برد بطوریکه می توان آن را به خانواده ای تشبیه کرد که پدر خانواده بر سر سفره فرزندان خجالت زده می نشیند و فرزندان با درک شرایط و حرمت پدر طوری رفتار می کنند که گویی میل به غذا ندارند.


عکس: خبرگزاری میراث آریا

در ادامه محمد رضا تاجر رشتی معروف به رشتی زاده، رییس هیات مدیره مجموعه ایران گره و مدیر مجموعه فرش رشتی زاده با اشاره به شرایط دشوار فرش گفت این ما هستیم که باید بیدار شویم و ارزش گنجینه هایی که داریم از جمله فرش را بدانیم و با استفاده از ابزارهای نوین از جمله دیجیتال مارکتینگ آن را در چارچوب جدیدی به بازار جهانی عرضه کنیم. او اضافه کرد که مجموعه ایران گره به عنوان مرجع جامع اطلاعاتی و کاربردی در حوزه دستباف ایرانی بر روی 3 راه حل اساسی در فرش دستباف تمرکز نموده که شامل تایید اصالت و هویت فرش دستباف ایرانی، شفافیت و اعلام قیمت و ارزش واقعی فرش دستباف در بازار و در نهایت حفظ ارزش واقعی فرش در سال های آینده می باشد. رشتی زاده گفت این راه حل ها منجر به تشویق افراد به سرمایه گذاری بر روی فرش دستباف شده و موجب رونق در خرید و فروش فرش دستباف در بازارهای ملی و بین المللی خواهد شد.


عکس: خبرگزاری میراث آریا

امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار استارتاپ چمروش سخنران سوم این مراسم بود که تصریح کرد رویداد از افسانه تا اصالت ثمره یکسال همکاری با موزه فرش و برگزاری چند کارگاه و نشست تخصصی است و در آن 16 تولید کننده بهمراه دو مجموعه دار 40 گزیده فرش های اصیل ایرانی عرضه کردند. وی افزود امروز موزه ها بعنوان پیوند دهنده گذشته با حال و آینده ملزم به استفاده از فناوری های نوین در جهت توسعه صنعت گردشگری و ارتقاء سطح علمی جامعه هستند. بر همین اساس چمروش سامانه تایید اصالت فرش دستباف ایران با بکارگیری فناوری های دیجیتالی در تلاش است که نحوه ارائه ارزش را در رشته فرش دستباف متحول کند و بنابراین بعنوان یکی از 29 کنسرسیوم اولویت دار وزارت صمت در 20 اسفندماه 1401 معرفی شد. روشن ضمیر اضافه کرد ما پیشنهادهای مختلفی را برای استفاده از ابتکارات متاورس، توکن‌های بی همتا (NFT) و توکنایز کردن به موزه فرش ارائه داده ایم که می تواند جذابیت های زیادی برای گردشگران و بازدیدکنندگان ایجاد کند و امیدواریم که با اصلاح ساختار موزه فرش بتوانیم همکاری های خود را با موزه گسترش دهیم. او در پایان از تلاش مدیریت و کارکنان موزه در برگزاری این رویداد صمیمانه قدردانی کرد.


عکس: خبرگزاری میراث آریا

زهرا  احمدی عضو هیات علمی دانشگاه هنر و مدیر شتاب دهنده بهین تاج هنر سخنران چهارم بود که ضمن تبریک سال نو به حضار، برگزاری این رویداد در نوروز را به فال نیک گرفت و گفت که در طول زمان تدریس در دانشگاه مشاهده کرده است که دانشجویان توانمندی ها و قابلیت های زیادی برای حفظ، احیاء و ارتقا و اعتلای فرش دستباف دارند و بهمین دلیل مجموعه بهین تاج هنر را برای حمایت و توسعه ایده های نو پایه گذاری کرده است. او اضافه کرد که رویداد استارتاپ فرش دستباف پایتخت توسط مجموعه بهین تاج هنر با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان تهران برگزار شد که در آن شش ایده به مرحله پایانی راه یافتند و استارتاپ چمروش در مراسم 26 بهمن ماه 1401 که در موزه فرش ایران برگزار شد، رتبه نخست را کسب کرد. احمدی اضافه کرد که رویداد ملی استارتاپ فرش دستباف در حال برگزاری است و مراسم اختتامیه آن 20 خردادماه در موزه فرش برگزار خواهد شد. وی در پایان از مسوولین درخواست کرد که با توجه به اهمیت نوآوری در فرش دستباف از برگزاری رویدادهای استارتاپی فرش بطور جدی حمایت کنند.


عکس: خبرگزاری میراث آریا

در ادامه مراسم مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت فرش به عنوان صنعت مادر حاصل سلیقه، دانش، قصه‌گویی، اسطوره و روایت‌هایی است که فرهنگ ما برای ما به ارمغان داشته است. باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم تا از این داشته، گنجینه غنی و میراث‌فرهنگی کشورمان حفاظت و حراست کنیم زیرا فرش فقط یک محصول نیست بلکه یک فرهنگ است. وی تصریح کرد جهان در برابر فرش ایرانی سرخم کرده است و این مسئولیت ما را بسیار سنگین‌تر می‌کند چرا که  فرش ریشه فرهنگ ایرانی است که با گره بر گره‌اش صبوری می‌‌آموزد و با ترکیب‌بندی و نقشش زیباشناسی دارد. جلالی گفت روایت‌های تازه ما از فرش باید آن را به مرزهای جهانی که مشتری بالفعل دارد و همچنان مزیت رقابتی‌مان محسوب می‌شود، وصل کند. معاون صنایع دستی کشور در پایان تاکید کرد «تمام تلاش‌مان این است بتوانیم همگرایی فرهنگی را بین فرش به عنوان صنعت مادر و صنایع‌دستی به عنوان میوه‌های این فرهنگ برقرار کنیم و ایده های جذاب را با مشارکت نسل جدید و توجه به ریشه هایی که در صنایع دستی وجود دارد به امروز پیوند بزنیم تا بتوانیم محصولات جدیدی در این حوزه داشته باشیم.»


عکس: خبرگزاری میراث آریا

علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سخنران پایانی این مراسم بود و گفت فرش بیانگر شناسنامه و هویت فرهنگی هنری ما ایرانیان است و سبک زندگی و ادوار تاریخی ایران در لابلای نقوش فرش های ایرانی روایت می‌شود. بطوریکه حتی معماری موزه ملی فرش از دار قالی تاثیر گرفته است. او گفت اگر از اقتصاد بدون نفت یا دیپلماسی عمومی سخن می‌گوییم، باید به فرش توجه کنیم زیرا فرش راه میانبر برای معرفی صلح دوستی و نوع دوستی ایرانیان به جهان است. دارابی اضافه کرد امروز حال فرش ایران خوب نیست اگر حال این هنر خوب شود، حال ابعاد مختلف فرهنگی اجتماعی و اقتصادی کشور نیز خوب خواهد شد. او گفت از آنجا که فرش در صدر صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران است و شهرت جهانی دارد که همراه و مترادف نام ایران است، دولت سیزدهم و مجلس باید درباره تعیین متولی اصلی فرش ایران تصمیم بگیرند. معاون وزیر میراث فرهنگی در پایان سخنان خود گفت موزه ملی فرش گنجینه و تالار بزرگی از تاریخ، فرهنگ و هنر ایران است. وزارت میراث فرهنگی هم به سهم خود اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد تا شرایط بهتری برای تولیدکنندگان فراهم شود.


عکس: خبرگزاری میراث آریا

در مراسم اختتامیه فرش کهکشان صدیقیان، فرش هزار نقش لاهیجی، فرش نیلگون لاهیجی، فرش فیروزه صدیقیان و فرش گلفرنگ نوری که از نگاه بازدیدکنندگان بالاترین آرا و محبوبیت را کسب کرده بودند معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند و سپس به تمامی شرکت کنندگان در رویداد لوح یادبود اهدا شد.


عکس: خبرگزاری میراث آریا

 


عکس: خبرگزاری میراث آریا

گفتنی است رویداد از افسانه تا اصالت توسط موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارتاپ چمروش با نمایش 40 گزیده قالی اصیل ایران در 29 اسفندماه آغاز بکار کرد و تا 12 فروردین ادامه یافت. برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه آشنایی با مکاتب قالیبافی ایران؛ بررسی کاربرد هوش مصنوعی و بلاکچین در اصالت سنجی فرش دستباف، برگزاری کارگاه تجربه توسط تولیدکنندگان در سالن آمفی تئاتر موزه فرش ایران و نیز برگزاری مسابقه روایتگری فرش، از جمله برنامه‌های این رویداد بود و در مراسم اختتامیه بیش از 80 نفر از علاقمندان شرکت کردند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.