اساتید و چهره‌ها

آشنایی با اساتید فرش ایران:

استاد محسن محسنی از فرش به عرش پر کشید!

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

انالله و انا الیـه راجعـون

با نهایت تاسف و تاثر فقدان استاد محسن محسنی پیشکسوت فرش دستباف و یکی از یادگاران شرکت سهامی فرش ایران را به اطلاع می‌رساند.

فرش دستباف ایران، یکی از یاران دیرین و خدمتگزاران عاشق و تلاشگر خود را از دست داد. استاد محسن محسنی یکی از کسانی بود که می توان او را حامل تاریخ معاصر فرش ایران، خصوصا تاریخ شرکت سهامی فرش ایران دانست.

استاد محسن محسنی در هفتم خرداد سال ۱۳۱۰ در رستم رود از توابع شهرستان نور استان مازندران بدنیا آمد و تا بیست سالگی در همان منطقه زندگی کرد. در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل به تهران مهاجرت کرد وی پس از طی دوره سربازی در سال ۱۳۳۳ به استخدام شرکت سهامی فرش ایران درآمد و سالیان خدمت دراز مدت و اثرگذار خود را در پست‌های مختلف اداری و فنی تا هنگام بازنشستگی با تلاش و کوشش مستمر ادامه داد.

محسنی خدمات شایسته و ارزنده‌ای در جایگاه مدیریت شعب استانی شرکت سهامی فرش ایران به فرش دستباف ارایه نمود. او در سال‌های دهه ۵۰ به مدت ۷ سال مدیر شعبه آبادان بود و پس از آن از سال ۱۳۴۷ نیز به مدت ۳ سال مدیریت شعبه کرمان را بر عهده داشت.

استاد محسنی هیچگاه از فضای فرش کشور کناره نگرفت و پس از بازنشستگی نیز به حضور خود در عرصه فرش دستباف ایران ادامه داد و فعالیت‌های خود در این سالها را بیشتر در حوزه امور فرهنگی و هنری متمرکز کرد.  

استاد محسن محسنی پس از چند روز بیماری و بستری شدن در بیمارستان، شامگاه روز ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ جان به جان آفرین تسلیم کرده و به سرای باقی شتافت. روحش شاد و یاد و خاطرات شیرینش ماندگار.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران فقدان این استاد ارجمند را به بستگان محترم و نیز خانواده بزرگ فرش دستباف ایران تسلیت عرض ‌می‌نماید.

مراسم تشییع پیکر زنده یاد استاد محسن محسنی:

ساعت ۹ صبح روز جمعه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ از مقابل منزل ایشان واقع در خیابان کریمخان  زند، خردمند شمالی، کوچه همراه، پلاک ۵۵، آغاز و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (قطعه ۸۸، ردیف ۱۵۴) به خاک سپرده می‌شود.

مراسم یادبود زنده یاد استاد محسن محسنی:

روز یکشنبه ۱۹ تیرماه در تالار سپهر (خیابان شریعتی، خیابان معلم، جنب سازمان جغرافیایی ارتش) ساعت ۱۴ تا ۱۶

روز دوشنبه ۲۰ تیرماه در فرهنگستان هنر (خیابان ولیعصر، پایین‌تر از خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲) ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار خواهد شد.

 

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هوالباقی فقدان روح ملکوتی مرحوم مغفور استاد فرهیخته محسن محسنی از پیشکسوتان فرش دستباف ایران را به جامعه بزرگ فرش کشور و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از ایزد غفار علو درجات را برای ایشان خواستاریم. به برکت صلوات و قرائت فاتحه کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فرش دستباف

    ضایعه درگذشت استاد محسن محسنی، استاد عالیقدر فرش دستباف ایرانی را تسلیت عرض می کنیم. ایشان استاد بزرگ فرش ایران و پژوهشگر فرش دستباف / عضو هيئت علمي گنجينه‌هاي از ياد رفته در فرهنگستان هنر ايران و عضو شوراي تخصصي و ارزشيابي هنرمندان در سازمان میراث فرهنگی كشور بودند و گره فارسی فرش کاشان را در یونسکو به ثبت جهانی رساندند. روحشان شاد. یادشان گرامی

    درگذشت استاد محسن محسنی را خدمت جامعه ی ارجمند فرش ایرانی و خانواده و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می کنیم. روانشان مینوی باد.

    سلام و و ادب و احترام درگذشت انسانی فرهیخته و ادیبی توانا را به جامعه فرش دستباف ایران و فقدان آن عزیز از دست رفته را به خانواده ارجمند ایشان تسلیت عرض نموده و برای ایشان از محضر پروردگار منان علو درجات را خواستارم. با تجدید احترام و ادب و همدردی سالار حسن زاده

    یا لطیف سپاس فراوان مبدعی را که خلاصه‌ی جوهر انسان در عالم جان، بر احسن وجوه ابداع کرد و ستایش بی‌پایان منعمی را که صفات این نوع را به نعم جلیل، اخلاق جمیل مخصوص گردانید. امروز پیری را از دست دادیم که واجد جوهر انسانی بود و از نعمت جلیل و اخلاق جمیل برخوردار. استادی که از اصحاب فضل و مستعد و مشتاق کمال بود، و از مقاصد دنی و مطالب خسیس استنکاف می نمود، چنانکه صفا و اشراق و نورانیت و لطافت در او ثابت ماند و ظهور یافت. پیر ما بود و عفو در وقت قدرت و تواضع در زمان دولت و عطاء بی‌منت داشت. هر جا نقشی در فرش می‌دید به نگار خود می‌اندیشید، گرچه نگار او نقش و نگاری نداشت. هر گلی را که می‌جست به بوی دوست بود و شمه‌ای از گل خود رسته‌ی زیبای اوست، در خیال او نقش روی محبوب بود و امروز به عزم کوی او رخت سفر بست. شعرهای او از سر سودایی بود. در سر خیال او را پرورش می‌داد و اینک درهای فرح به روی او گشوده شد. پیر خود را از دست داده‌ایم و ز چشم دل می بینیم تمامی خاطراتش را که چگونه دست ما را گرفت و راهنما بود. چشم بر هر چه گشادیم رخ خوب تو دیدیم گوش بر هر چه نهادیم حدیث تو شنیدیم با عرض تسلیت درگذشت استاد بی‌همتا، مرحوم محسن حسنی، رحمت الله علیه. سید عبدالمجید شریف زاده 15 تیر ماه 1401

    . به یاد #استاد_محسن_محسنی (1309 - 1401) پانزدهم شهریور 1396 در روزهای گرم و هوای آلوده تهران برای تکمیل تحقیقاتم درباره شناخت نامه دکتر محمد مهدی هراتی به دیدار یکی دیگر از دوستان ایشان - که در فرهنگستان هنر در کنار هم بودند - رفتم. نام استاد محسن محسنی را در سال های 79 / 80 در مجامع دانشگاهی و در موضوع فرش و شرکت سهامی فرش شنیده بودم. آن روز با اشتیاق دو چندان (فرش و استاد هراتی) به دیدارش رفتم. اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد. شیرین سخن بود و خوش صحبت، با تمام شوق و شور اشتیاق حسش را در کلامش جاری می کرد و سخن می گفت. استاد محسنی وقتی از فرش می گفت برق شوق و شور و اشتیاق درباره این هنر ایرانی را از آئینه چشمانش می شد به راحتی به تماشا نشست... از استاد هراتی به نیکی یاد کرد، و از مدیران نالایقی گفت ... که بماند. در پایان این دیدار کتاب « آئینه احساس» گزیده سروده های اشعارش را به اینجانب هدیه نمود و اشاره ای به تیترعنوان "ای قلم! ای یار دائم متهم!" کرد و شعری از آن مجموعه را به یاد مادر مهربانش خواند و چشمان پر احساس مان را نمناک ساخت... بارها از قوچان به تهران تلفنی گفت وگو می کردیم و شعر می خواندیم... خبر ناگوار درگذشت استاد محسنی را در صفحه اینستاگرامی دوست دیگرم جناب آقای علیرضا قادری مدیریت سایت اطلاع رسانی فرش دستباف "کارپتور"دیدم. ساعتی بعد به رسم همیشگی و به امید آنکه خبر اشتباه باشد به منزل استاد محسنی زنگ زدم. و یکی از برادران استاد پاسخم را داد... متاسفانه خبر درست بود... فرمودند استاد محسنی در شامگاه چهاردهم تیرماه پس از مدتی بیماری دارفانی را وداع گفتند. بعد از عرض تسلیت به خانواده ایشان با بغضی در گلو و بدون مقدمه به یاد عنوان شعری از استاد محسنی افتادم. و اینکه امروز چهاردم تیر ماه 1401 و روز قلم است! کتاب یادگار استاد را به دست گرفتم و شعر "ای قلم! ای یار دائم متهم!" را در برنامه زنده اینستاگرام باغ خبوشان و به یاد استاد محسنی به مخاطبان و با حالی نه چندان مناسب تقدیم کردم... : « https://www.instagram.com/p/CfrgsIxFfqy» روحش شاد، روانش انوشه و مینوی و یادش گرامی باد https://www.instagram.com/baghekhabushan.faslnameh #فصلنامه_فرهنگی_و_هنری_باغ_خبوشان https://t.me/Baghekhabushan

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.