دنیای نشر

تازه‌ترین اثر پرویز تناولی در نشر نظر

«مفرش» سومین کتاب از مجموعه دست‌بافته‌های عشایری و روستایی ایران

«مفرش» سومین کتاب از مجموعه کتاب‌های دست بافته‌های عشایری و روستایی ایران اثر پرویز تناولی است. پرویز تناولی (زاده ۳ فروردین ۱۳۱۶) مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهش‌گر و مجموعه‌دار ایرانی است. از وی به عنوان یکی از پیش‌گامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. وی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی است. مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند. نگاه خاص ونافذ پرویز تناولی ازهمان اوایل ورود اوبه عرصۀ هنر، بطور خاص متوجۀ هنربافندگی ایران نیز بود و همواره رویکرد اصلی وی، دستباف‌های عشایری و روستایی ایران بوده است. طی بیش ازپنجاه سال، سفرهای متعدد به صدها روستا درنقاط مختلف ایران و زندگی با عشایر فارس، بختیاری، شاهسون، کُرد و... نتیجۀ علاقۀ او به این گروه از مردم ایران وهنربافندگی آنان بوده است(تصاویر4-2). این علاقه وافر وتمام ناشدنی، اساس تصمیم و ارادۀ پرویزتناولی برای معرفی بافته‌های عشایری و روستایی ایران و زنده نگه داشتن نام، هنر و فرهنگ بافندگی آنان شد. تألیف ده‌ها مقاله و کتاب با موضوعات مختلفی که همگی درمورد انواع بافته‌های عشایری و روستایی ایران بوده، به مثابۀ دایره المعارف بزرگی است برای بافته‌های عشایری و روستایی ایران.

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 سومین کتاب از مجموعه دست‌بافته‌های ایرانی با عنوان «مفرش»- تازه‌ترین اثر پرویز تناولی توسط انتشارات نظر در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ رونمایی شد.

نویسنده: پرویز تناولی
شابک: ۹۷۸۶۰۰۱۵۲۲۶۷۳
طرح روی جلد: روشنک مافی
طراح گرافیک: محبوبه مهربانی
قطع: رحلی کوچک
تعداد صفحات: ۱۵۲
نوع جلد: گالینگور
سال و نوبت انتشار: چاپ اول ۱۴۰۲
نشر: نظر

این کتاب بالغ بر ۸۰ مفرش را از مناطق مفرشباف ایران معرفی و موارد استفاده‌شان را مورد بررسی قرار می‌دهد. عشایر نقش و رنگ را به این دست بافته‌ها حلول می‌دهند تا هم از بهره وری آنها سود جویند هم حظ بصر برند و هنر را به درون چادرهای خود به ارمغان بیاورند.

با سرعتی که ایران به سوی مدرن‌گرایی می‌رود دیری نخواهد پایید که این گونه دستبافت‌ها متوقف می‌شوند و چون مصرف دیگری جز همان استفاده‌ای که برای بافندگانشان داشته اند، ندارند به سوی فرسودگی و انزوال ختم خواهند شد. قصد مولف از نگارش این مجموعه ثبت و ضبط آن‌ها و موارد استفاده‌شان است.

 

مفرش پرویز تناولی

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.