فرش در جهان

قالی کاراتپه از صنایع دستی شهر عثمانیه

تاریخ ثبت به عنوان نشان جغرافیایی: 22.06.2021

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

شهر عثمانیه، واقع در مسیر بین دو منطقه مدیترانه و آناتولی شرق در ترکیه، میزبان نمونه خاصی از هنر قالی بافی در ترکیه است.

قالی کاراتپه (Kartepe) که در سال 2021 (تاریخ ثبت به عنوان نشان جغرافیایی: 22.06.2021 ) با همت اتاق بازرگانی کادیرلی به محصولات ثبت شده جغرافیایی ترکیه پیوست، با روش‌های سنتی از نخ‌های رنگرزی شده با رنگ‌های کاملا طبیعی تولید می‌شود.
قالی کاراتپه که قدمت آن به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد، تماماً از نخ های پشمی رنگ شده با رنگ‌های به دست آمده از گیاهانی مانند انار، پیاز و پوست درخت کاج، برگ درخت گردو، خردل، بلوط، خرزهره و خشخاش بافته می‌شود.
نخ های به کار گرفته شده در بافت این قالی‌ها از پشم گاوهای کوچک پرورش یافته در کوه های توروس به دست می‌آید. در طرح‌های مختلف قالی‌های کاراتپه معمولا نقوش سنتی ترک غالب است. این نقوش معمولا در یک قاب جای گرفته و عموما از اشکالی نظیر الماس، ستاره، پله، گوشواره، شاخ قوچ، رد  پای گرگ و نقوش زیگزاگ تشکیل می‌شوند. در لبه‌ها نقوش کوچک و در زمینه قالی نقش‌های بزرگی به چشم می‌خورد.

گره این نوع قالی که از هر دو طرف نیز قابل استفاده بوده و بر روی دار قالی ویژه‌ای به نام ایستار بافته می‌شود، سفت و کم انعطاف بوده و همین امر مانع از باقی ماندن گرد و غبار در داخل آن می‌شود. فرش کاراتپه که ابعاد بافته شده آن از 1 متر مربع تا 6 متر مربع متغییر است، در خانه به عنوان یک اشیای زینتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.