دومین رویداد از افسانه تا اصالت

برگزاری کارگاه تجربه محمود محقق دولت آبادی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

کارگاه تجربه در دومین جشنواره «از افسانه تا اصالت» روز جمعه 26 خردادماه از ساعت 11 تا 17 در تالار پازیریک موزه فرش ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه فرش ایران، در چهارمین قسمت کارگاه تجربه و در ساعت 16، محمود محقق دولت آبادی بعنوان آخرین سخنران حضور پیدا کرد او در سال 1335 در اصفهان متولد شده است. تهیه نقشه های خاص و انحصاری و رنگ های گیاهی که توسط خود وی انجام می شود در کنار استفاده از بافندگان ماهر منطقه اصفهان موجب شد که وی توانمندی تولید فرش های با کیفیت بالا در ابعاد مختلف و فرم های اصیل را به دست آورد.

محقق در ابتدای سخنان خود گفت صحبت کردن در مورد فرش بخصوص در حضور اساتید و خبرگان برای من کار بسیار مشکلی است اما همه می دانیم که امروز بازار فروش فرش دستباف در داخل و خارج از کشور دچار چالش است بعنوان مثال تولید خود من ظرف یکسال گذشته 30 درصد کاهش پیدا کرده است. وی اضافه کرد بهرحال باید قبول کنیم که کارخانه های فرش ماشینی بسرعت در حال پیشرفت و بهبود کیفیت تولیدات خود هستند و بسیاری از طراحان خبره را به خدمت گرفته اند و فرش هایی تولید می کنند که تشخیص آن از فرش دستباف برای من که 35 سال در زمینه رنگرزی تجربه دارم هم در برخی موارد مشکل است. بنابراین ما همگی باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم و به نظر من با تولید فرش با کیفیت، استفاده از جنس، مواد اولیه، مصالح و رنگ خوب می توانیم همچنان این هنر ملی را زنده نگه داریم.

در ادامه جلسه امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار استارتاپ چمروش از هدف این استارتاپ برای ارتقاء جایگاه فرش دستباف در بازار بین المللی سخن گفت و تصریح کرد رویای ما این است که بتوانیم فرش دستباف ایرانی را در سبد کالای افراد ثروتمند دنیا قرار دهیم بطوریکه ثروتمندانی که ساعت رولکس بر دست دارند و بر خودرو پورشه سوار می شوند و کیف لوئی ویتون به دست می گیرند یک فرش نفیس ایرانی را نیز برای تحت تاثیر قراردادن مخاطبان خود در جلسات کاری و یا مهمانی های خانوادگی خریداری کنند. وی خطاب به حاضران در جلسه گفت البته این موضوع با امکاناتی که در اختیار ما است بسادگی دست یافتنی نیست ولی مهم این است که برندهای بزرگ فرش ایران در کنار سایر اعضای خانواده فرش قرار بگیرند و همگی با هم در این مسیر تلاش کنیم. کاری که در گذشته متاسفانه انجام نشده است.

محمود محقق در ادامه گفت بهرحال موضوع تبلیغات و بازاریابی امروز برای فروش هر کالاهایی حرف اول را می زند و ما اگر می خواهیم فرش مان توسط ثروتمندان دنیا خریداری شود باید در کانال های مربوطه تبلیغات موثر و مداومی داشته باشیم بعنوان مثال تبلیغ فرش ما باید در مجله هایی که در هتل های 5 ستاره دنیا توزیع می شود وجود داشته باشد و یا  فرش ایران در مجله خطوط هواپیمایی بین المللی که مورد استفاده ثروتمندان قرار می گیرد تبلیغ شود. وی اضافه کرد البته این ها مستلزم رفع تحریم و حمایت دولتی خواهد بود.

 

گفتنی است که دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه آلبرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402  برگزار شد. در این جشنواره 10 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش زاهدی موحد، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و یک مجموعه دار به نام فرش مهدی فخاریان با عرضه 36  گزیده آثار دستبافه های اصیل ایرانی حضور داشتند.

 برگزاری 20 کارگاه‌ آموزشی با موضوعات بلاکچین در ردیابی اصالت و مالکیت فرش، بکارگیری هوش مصنوعی در اصالت سنجی فرش، نوآوری در اکو سیستم فرش، پنل تخصصی تولید و صادرات فرش با رویکرد هنری، رمزگشائی اسطوره ها در فرش دستباف، معرفی برند فرش محسن اعلاباف، معناشناسی و زیبائی شناسی در فرش، تحلیل فرش رنگ در عرصه ملکوت، معرفی فرش قشقائی، آینده پژوهشی در فرش، فروش فرش در فضای آنلاین، ارتقاء جایگاه فرش بعنوان یک محصول فاخر، نقش برجسته سازی فرش، هویت برند فرش ایرانی، اصالت هنری فرش صیرفیان و فرش مکتب اصفهان از جمله برنامه های این جشنواره بود.

حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.