دومین رویداد از افسانه تا اصالت

کارگاه ارتقاء جایگاه فرش دستباف ایران بعنوان یک کالای فاخر در بازار بین المللی

سایت اطلاع رسانی فرش ایران _ کارپتور

کارگاه بازاریابی و توسعه فروش فرش دستباف در دومین جشنواره از افسانه تا اصالت با حضور 30  نفر از تولیدکنندگان، هنرمندان و علاقمندان به فرش دستباف در تاریخ 25 خردادماه 1402 در تالار پازیریک موزه فرش ایران برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی موزه فرش ایران، قسمت سوم کارگاه با عنوان «ارتقاء جایگاه فرش دستباف ایران بعنوان یک کالای فاخر در بازار بین المللی» از ساعت 17 توسط امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار چمروش و هم بنیانگذار بلاک ورز و محمدخاکبازان تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف و عضو هیات راهبری چمروش اجرا شد. در ابتدای کارگاه روشن ضمیر ضمن معرفی نماد چمروش گفت هدف ما در استارتاپ چمروش محافظت و حمایت از فرش دستباف ایرانی بعنوان میراث هنری و فرهنگی ایران زمین است و بنابراین با بکارگیری فناوری های روز از جمله بلاکچین، هوش مصنوعی و پردازش تصویر در تلاش هستیم که این میراث را با ایجاد نسخه دیجیتالی فرش و تائید اصالت آن در یک چارچوب جدید در جهان مجددا معرفی و ترویج کنیم. وی اضافه کرد با این رویکرد ما در استارتاپ چمروش باور داریم که فرش دستباف ایران یک کالای فاخر و نفیس است که خریدار و مالک آن می بایستی به داشتن آن افتخار کرده و بتواند با آن خودنمائی کند. البته این موضوع چیز جدیدی نیست و از دوره سلسله صفوی فرش دستباف ایرانی بعنوان یک کالای فاخر شناخته می شد اما متاسفانه در سالهای اخیر از اهمیت این ویژگی به دلایل مختلف کاسته شده است.

روشن ضمیر تصریح کرد ما اعتقاد داریم که رقیب فرش دستباف ایران، فرش دستباف کشورهای دیگر حتی ترکیه و مراکش هم که در سال های اخیر در فروش حراجی ها به موفقیت هایی رسیده اند نیست. بلکه جایگاه فرش ایران در رتبه شرکت های تولیدکننده کالاهای لوکس مانند ساعت رولکس، اومگا و پتک فیلیپ یا خودرو بنتلی، پورشه و لامبورگینی هستند و بنابراین فرش دستباف ما باید در سبد کالای افرادی که این نوع محصولات را خریداری می کنند قرار گیرد. در همین راستا علاوه بر همکاری که با دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدرسه مدیریت دانشگاه برادفورد انگلستان داریم و همینطور فرصت ویژه ای که در دریافت راهنمائی مستقیم از پروفسور کوین کلر استاد دانشکده کسب وکار تاک (Tuck) در کالج دارتموث  داشتیم در حال مذاکره و رایزنی با یک گروه مشاوره مطرح بین المللی برای جایگاه سازی چمروش و فرش دستباف هستیم. این گروه با مطرح کردن ایده positioning یا همان جایگاه‌سازی توجه مدیران را به این واقعیت معطوف کرد که برندها نه از طریق تنوع و تکثر که از طریق متمرکز شدن بر یک حوزه خاص می‌توانند موفق شوند.

در ادامه محمدخاکبازان تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف و عضو هیات راهبری چمروش گفت من فقط می توانم حرف دلم را بزنم حدود 5 سال پیش که اولین بار موضوع بکارگیری فناوری های دیجیتال برای اصالت سنجی فرش توسط آقای روشن ضمیر مطرح شد به نظر من ایده جذابی بود و بهمین دلیل من بیش از سه دهه دانش و تجربه خود را در این رشته در اختیار چمروش قرار دادم تا کمک بکنم که این هنر ارزشمند از زیر میلیون ها متر خاک احیاء و مجددا به بازار جهانی معرفی شود. وی افزود من اعتقاد دارم هیچ جواهری در دنیا به پای فرش ایران نمی رسد ولی خود ما ایرانیان اینقدر آن را داشتیم و به ما نزدیک بود که آن فراموش کردیم. به نظر من اول باید این گوهر ناب را بین خودمان بخصوص همکاران و مخاطبان ایرانی دوباره معرفی و به آن ارزش و احترام بگذاریم.

وی افزود بهرحال پروژه چمروش سال 1397 با تلاش زیاد جمعی از دوستان و صرف وقت و هزینه قابل توجه راه اندازی شد و امروز به مرحله رسیده که شکوفا شده است و امیدواریم که چمروش به زودی بتواند فرش دستباف و این هنر اصیل را در یک چارچوب جدید مجددا به جامعه جهانی عرضه کنیم. البته متاسفانه فرش ایرانی در بین نسل جدید در کشور و خارج از کشور ناشناخته است و نکته کلیدی است که باید به آن توجه شود.

خاکبازان تصریح کرد  بنابراین از حدود دو ماه گذشته همانطور که مطرح شد با قویترین مشاور برند و هویت سازی دنیا در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم معرفی فرش دستباف را در چارچوب جدید از بازار آمریکا شروع کنیم. وی در پایان گفت البته در این مسیر خیلی تنها هستیم و به ایده، فکر و هر نوع مشاوره نیاز داریم. وقتی قرار است در بالاترین سطح دنیا برای فرش دستباف جایگاه سازی کنیم و با برندهای میلیارد دلاری رقابت نمائیم همت و همراهی همه علاقمندان و ذینفعان را طلب می کنیم.

گفتنی است که دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه آلبرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402  برگزار شد. در این جشنواره 10 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش زاهدی موحد، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و یک مجموعه دار به نام فرش مهدی فخاریان با عرضه 36  گزیده آثار دستبافه های اصیل ایرانی حضور داشتند.

 برگزاری 20 کارگاه‌ آموزشی با موضوعات بلاکچین در ردیابی اصالت و مالکیت فرش، بکارگیری هوش مصنوعی در اصالت سنجی فرش، نوآوری در اکو سیستم فرش، پنل تخصصی تولید و صادرات فرش با رویکرد هنری، رمزگشائی اسطوره ها در فرش دستباف، معرفی برند فرش محسن اعلاباف، معناشناسی و زیبائی شناسی در فرش، تحلیل فرش رنگ در عرصه ملکوت، معرفی فرش قشقائی، آینده پژوهشی در فرش، فروش فرش در فضای آنلاین، ارتقاء جایگاه فرش بعنوان یک محصول فاخر، نقش برجسته سازی فرش، هویت برند فرش ایرانی، اصالت هنری فرش صیرفیان و فرش مکتب اصفهان از جمله برنامه های این جشنواره بود.

حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند.

 

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.