گزارش

از یک نقش تا هزار نقش در رویداد از افسانه تا اصالت

سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور

 

 

به گزارش کارپتور به نقل از روابط عمومی موزه فرش ایران کارگاه مکتب تهران روز 7 فروردین در سالن آمفی تئاتر موزه فرش از ساعت 13 تا 18 برگزار شد.

علی لاهیجی بنیانگذار کارگاه فرش لاهیجی بهمراه عماد لاهیجی سخنران پایانی این کارگاه بودند که ضمن تبریک سال نو و قدردانی از برگزارکنندگان رویداد، سخنرانی خود را با عنوان « از یک نقش تا هزار نقش» ارائه کردند که متمرکز بر روایتی از آغاز بکار و راه اندازی کارگاه فرش لاهیجی بود.

علی لاهیجی در ابتدا بر چهار اصل مهم در کارگاه فرش لاهیجی که شامل ایده پردازی، تخصص، سرمایه گذاری و فروش است تاکید کرد و با نمایش چند نمونه از آثار فاخر خود نحوه اجرای این چهار اصل را شرح داد. سپس عماد لاهیجی گفت کارگاه فرش لاهیجی در طبقه دوم ساختمان بازار فرش تهران در سال 1400 بر مبنای 32 سال سابقه پدر بنیانگذاری شد تا محلی برای گفتگوی بین اهالی فرش بخصوص صاحبنظران، هنرمندان و طراحان باشد. در ادامه علی لاهیجی روایتی از بافت فرش هزار نقش که طراحی و بافت آن حدود 9 سال زمان برده است را نقل کرد و افزود تکمیل این فرش علیرغم زحمات و زمان بسیار زیاد لذتبخش بود و رویای کارگاه فرش لاهیجی را محقق کرد.

پس از آن عماد لاهیجی به همکاری با استارتاپ چمروش برای ثبت شناسنامه فرش روی بستر بلاکچین و تولید اثر انگشت دیجیتالی اشاره کرد و گفت فرش هزار نقش که در رویداد از افسانه تا اصالت به نمایش در آمده است اولین فرش جهان است که مجهز به شناسنامه ثبت شده در بستر بلاکچین می باشد. در تکمیل این مبحث علی لاهیجی اضافه کرد که حدود 4 سال پیش که بحث شناسنامه دیجیتال مطرح شد من در گفتگویی با اعضای تیم چمروش از آنها پرسیدم که چگونه هویت انحصاری یک تخته فرش را شناسایی و حفظ می کنید و پاسخ آنها تولید اثر انگشت دیجیتالی انحصاری فرش با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش تصویر بود. او گفت برای من جای سوال است که موضوع انحصاری کردن هویت فرش با این روش چرا تا بحال مورد توجه و کنجکاوی تولیدکنندگان فرش های فاخر قرار نگرفته است.

در پایان مستندی از فرش هزار نقش در سرای عامری‌های کاشان که در شهریور سال 1399 توسط استارتاپ چمروش تهیه شده است، برای حضار پخش شد.

در قسمت پایانی امیرحسین روشن ضمیر گفت استارتاپ چمروش برای ثبت اختراع مبحث اثر انگشت دیجیتالی فرش ایران و کشور آمریکا اقدام کرده است که این پرونده در هر دو کشور در حال داوری است. همینطور این طرح بعنوان یکی از 29 کنسرسیوم اولویت دار وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمستان سال 1401 معرفی شده است

گفتنی است این رویداد توسط  موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارتاپ چمروش با نمایش 40 گزیده قالی اصیل ایران در 29 اسفندماه آغاز بکار کرد و تا 12 فروردین ادامه می یابد.

نشانی: تهران، تقاطع خیابان کارگر شمالی و فاطمی، موزه فرش ایران

اگر این مطلب را می‌پسندید از طریق لینک‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به سایر علاقه مندان همرسانی کنید!

دیدگاه ها

  • عالی بود

نظرات شما:

  • نظرات حاوی هرگونه توهین و یا نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات به غیر از زبان فارسی و یا غیر‌مرتبط با مطلب، منتشر نمی‌شود.